Το κόστος της αγοράς των γαλλικής κατασκευής φρεγατών FDI HN είναι κατά γενική ομολογία ένα μεγάλο επίτευγμα του ΠΝ, που κατάφερε να μειώσει την τελική τιμή των πλοίων κατά περίπου 200+ εκ. ευρώ σε σχέση με τις αρχικές προσφορές. Όπως πολλές φορές έχουμε γράψει, η μείωση της τιμής έγινε για τέσσερις λόγους:
- Από τις γεωπολιτικές και οικονομικές εξελίξεις λόγω της συμφωνίας AUKUS
- Από τη μείωση τιμής λόγω μη κατασκευής στην Ελλάδα (έχει εμφανώς χαμηλότερο κόστος η κατασκευή σε ναυπηγείο με έτοιμη γραμμή παραγωγής)
- Λόγω αφαίρεσης κρίσιμων υποσυστημάτων και όπλων
- Λόγω οριακού Follow On Support, περιορισμένου κόστους (μικρό κλάσμα αυτού που ήθελε το ΠΝ)
FDI HN: Μύθοι κι αλήθειες για την πρώτη φρεγάτα που αγοράζει το Ναυτικό εδώ και 33 χρόνια
Όλα αυτά, είχαν σαν αποτέλεσμα οι γαλλικές φρεγάτες να πλησιάσουν αρκετά σε τιμή την ολλανδική, αμερικανική και βρετανική πρόταση (που φυσικά δεν ζητήθηκαν ανάλογες εκπτώσεις), κι ουσιαστικά έφτασαν να έχουν την ίδια τιμή, ίσως και λίγο χαμηλότερη, της ιταλικής. Οι Γάλλοι το μειονέκτημα της μη κατασκευής σε ελληνικό ναυπηγείο, το μετέτρεψαν σε πλεονέκτημα, προσφέροντας 2 πλοία από τη γαλλική παραγγελία για πιο γρήγορα παράδοση, ενώ ένα τρίτο, προστέθηκε εκ των υστέρων.
Οι FDI HN ήρθαν στη Βουλή, τι συμβαίνει με το σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου και το STRALES;
Θα πρέπει να είμαστε σαφείς. Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες μας, τα δυο πρώτα πλοία που θα παραλάβει το ΠΝ είναι αμιγώς “γαλλικά”, δηλαδή είναι η βασική έκδοση FDI. Αυτά τα πλοία, εμείς θα τα πούμε Batch I (για να μπορούμε να τα ξεχωρίζουμε), θα παραδοθούν στο Πολεμικό μας Ναυτικό έτσι όπως έχουν παραγγελθεί από το Γαλλικό Ναυτικό. Αυτό σημαίνει πως θα έχουν:
- 2 εκτοξευτές Sylver A50 8 κελιών, δηλαδή 16 πυραύλους ASTER 30
- 8 αντιπλοϊκούς πυραύλους MM40 Block 3c
- 1 πυροβόλο Super Rapido 76 mm
- Αντίμετρα τορπιλών CANTO
- 2 πυροβόλα Narwal των 20 χιλιοστών
Τα πλοία αυτά, σύμφωνα με τη σύμβαση, και αν δεν υπάρξουν καθυστερήσεις στην γραμμή παραγωγής (προβλήματα δοκιμών με το 1ο πλοίο, ανωτέρα βία κ.ο.κ), θα φτάσουν στην Ελλάδα μέσα στο 2025. Η παράδοση το 2025 ήταν αυτό που έκαμψε τις όποιες επιφυλάξεις της πολιτικής ηγεσίας, να παραγγείλει πλοία που δεν θα κατασκευαστούν στην Ελλάδα. Είναι επίσης, αυτό που πρόταξε η ηγεσία του ΠΝ σαν αντικατάσταση της Ενδιάμεσης Λύσης (που είχαν οι άλλες προτάσεις).
ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ: Πόσο κοντά φτάσαμε στις ιταλικές φρεγάτες Bergamini (FREMM-IT) αντί των γαλλικών FDI HN;
Στο ενδιάμεσο της κατασκευής των δυο πλοίων, η εταιρεία Naval Group, θα ολοκληρώσει την επανασχεδίαση της κλάσης, και θα προσθέσει κάποια επιπλέον συστήματα που επιθυμεί το Πολεμικό μας Ναυτικό. Η ενσωμάτωση των επιθυμιών του ΠΝ μας στην αρχική FDI Standard I, Θα δημιουργήσει την FDI HN (ή σωστότερα την FDI Standard II).
Η FDI HN (FDI Standard II), θα είναι μια φρεγάτα που θα πλησιάζει αρκετά σε ένα πραγματικά ισχυρό πολεμικό πλοίο, όπως αυτό που θέλει το ΠΝ μας. Ας δούμε όμως τι επιπλέον περιλαμβάνει:
- Ακόμη δύο εκτοξευτές A50 Sylver, δηλαδή σύνολο 4 x Sylver A50, για 32 ASTER Εκτοξευτή
- RAM 21cell, πάνω από το υπόστεγο των ελικοπτέρων
- Chaffs και Flares (απουσιάζουν από την Batch I)
Πριν αρχίσουν οι όποιες διαμαρτυρίες, να πούμε πως η σύμβαση που κατατέθηκε στη Βουλή, περιλαμβάνει και την εκ των υστέρων μετατροπή των πρώτων δυο FDI Standard I σε FDI Standard II στην Ελλάδα, μάλλον στο Ναύσταθμο της Σαλαμίνας. Εκεί, θα τοποθετηθούν οι δυο επιπλέον εκτοξευτές A50, με 16 ASTER 30 επιπλέον, καθώς και το RAM. Μέχρι τότε, η κατασκευάστρια εταιρεία οφείλει να έχει ενσωματώσει το RAM στο SETIS, και το σύστημα να μπει ουσιαστικά plug n’ play.
Για να προλάβουμε την “κλασική” απορία των φίλων μας, σύστημα ECM δεν προβλέπεται πουθενά στη σύμβαση, καθώς είναι αδύνατο να συμβασιοποιηθεί κάτι ανύπαρκτο. Το ΠΝ επέλεξε να μην αναλάβει το ρίσκο της δέσμευσης σε ένα ECM που δεν υπάρχει, και να το παραγγείλει όταν αυτό είναι έτοιμο και δοκιμασμένο. Άρα, θα αργήσουμε να δούμε κάποιο ολοκληρωμένο EW Suite στο πλοίο. Επίσης, καθώς πολλές και ποικίλες συζητήσεις έχουν γίνει για το ESM, θα πρέπει να πούμε πως θα είναι το Standard κι όχι μια Extended εκδοχή. Συνεπώς, καλά όσα ακούγονταν τα περί “επόμενης γενιάς ESM”, αλλά να ξέρουμε ότι ουσιαστικά οι δυνατότητες κάλυψης μπαντών είναι επιπέδου ΜΕΚΟ200ΗΝ.
Παρέμβαση Ναυάρχου Κονιδάρη: Ελληνικές Φρεγάτες FDI και η Ελληνική Βιομηχανική Συμμετοχή
Από την παραγγελία απουσιάζουν επίσης το IRST (τα ηλεκτροοπτικά συστήματα δεν είναι ενσωματωμένα στο CMS, απλά μεταφέρουν εικόνα), ενώ επίσης δεν υπάρχει στη σύμβαση ούτε κάποιο μη επανδρωμένο ελικόπτερο (VTOL UAV)…
Η συνέχεια στο Naval Defence.