Πρέπει να ήταν αρχές του 2017, όταν το “νέο” τότε site μας, ptisidiastima.com, έγραψε για την ανάγκη νέων πλοίων. Φυσικά, όπως πολλές φορές γράφουμε, ήταν η εποχή που όποιος δεν εκθείαζε τα Su-35GR και τους S-400HEL ήταν τελείως εκτός “κλίματος”, και “δεν ήξερε τι του γινόταν”. Έχουμε νωπές ακόμη τις μνήμες για τις απίθανες ύβρεις που δεχόμασταν όταν γράφαμε κάποιο νέο για τα F-35, ένα πρόγραμμα που τότε έμπαινε σε φάση επιχειρησιακής ικανότητας, το σπουδαιότερο μαχητικό της Δύσης για 20 χρόνια. Σήμερα βέβαια όλοι αυτοί που τότε ήθελαν Su-35τζουρου, σήμερα θέλουν F-35. Βέβαια, να θυμίσουμε πως το 2017 αυτό που ήταν πρωταρχικό για τις Ένοπλες Δυνάμεις της χώρας ήταν η αναβάθμιση των F-16C/D σε F-16V. Οι παλιοί μας φίλοι θα θυμούνται τι έγινε πριν υπογραφεί το συμβόλαιο της αναβάθμισης, και το τι γράφονταν από τους “ειδικούς” εναντίον των F-16V…
Πόσο κοστίζει η κάθε Belh@rra, MMSC, Sigma 11515 για το Πολεμικό Ναυτικό; Οι πραγματικές τιμές
Το 2018, βλέποντας την ακινησία σε οποιοδήποτε θέμα είχε σχέση με το ΠΝ, αρχίσαμε να γράφουμε περισσότερο, ελπίζοντας, σε αντίθεση με άλλους, πως η πληροφόρηση φέρνει αποτέλεσμα, όχι οι ανόητοι και ανούσιοι αφορισμοί και τα λογύδρια. Πρώτοι γράψαμε για την περίφημη Ενδιάμεση Λύση, “ανακαλύψαμε” τις LaFayette και τις Adelaide, όταν μετά από 3 χρόνια αποδείχτηκε πως είχαμε δίκιο. Φυσικά, καλού κακού, κάναμε και παρουσίαση σε όλες τις πιθανές επιλογές, από τις F123 μέχρι τις MEKO200 ANZAC. Βέβαια, γράψαμε και για τις “ευκαιρίες” για νέα πλοία, με πρώτες τις MMSC.
Η παρολίγον αγορά των 2 Belh@rra Hellenique το καλοκαίρι του 2020 είναι αποτέλεσμα μιας διαδικασίας που έχει ξεκινήσει από το 2018. Τότε, οι Γάλλοι ήταν οι μόνοι που έδιναν πλοία αντί επιστροφής ομολόγων. Αντί λοιπόν να μας προτείνουν τις Gowind, που ταίριαζαν απόλυτα στις ανάγκες μας, προτίμησαν ένα paper project, τις FTI (μετέπειτα FDI). Belh@rra λέγεται η εξαγωγική έκδοση του πλοίου, που με τις προσθήκες που ζήτησε το ΠΝ, η ΠΤΗΣΗ ονόμασε Belh@rra Hellenique. Προσκαλούμε τους φίλους μας, να ψάξουν στο search του website μας με το λήμμα “Belh@rra”, “FTI”, “FDI” για να δουν πόσες δεκάδες άρθρα έχουμε κάνει για το θέμα. Όλα αυτά, όπως και πιο πριν, για τις FREMM, το κάναμε γιατί ήταν τα ΜΟΝΑ πλοία που θα μπορούσαμε να πάρουμε τότε. Όταν το Ναυτικό είχε να δει νέα φρεγάτα από το 1998, δεν θα το “παίζαμε” και δύσκολοι. Ούτε το ΓΕΝ θα το έκανε.
Η αλλαγή όμως της κυβέρνησης το καλοκαίρι του 2019, η Κρίση του Έβρου το Μάρτιο του 2020, αλλά και η απειλή πολέμου το καλοκαίρι που μας πέρασε, έδειξε τα σοβαρά προβλήματα της απαξίωσης των μέσων του ΠΝ. Η πολιτική ηγεσία, έχοντας στα “σκαριά” μια πρόταση για 2 Belh@rra Helleniques στα περίπου 3,5 δις (με όπλα), και έναν εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ200ΗΝ στα περίπου 400 εκ. ευρώ, αποφάσισε να φτάσει το budget στα 5,5 δις, και να ζητήσει 4 φρεγάτες πολλαπλού ρόλου, μαζί με εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ200ΗΝ, αλλά και την Περίφημη Ενδιάμεση Λύση. Έτσι, αν μη τι άλλο, το ΠΝ ευελπιστεί πως με 5-5,5 δις θα αποκτήσει 10 πλοία πρώτης γραμμής.
Πολλοί έχουν πει, έχουν γράψει, έχουν ισχυριστεί πως ξέρουν ποια είναι τα κριτήρια που έχει θέσει το ΠΝ. Ξέρετε, όσο καλοί επιστήμονες και να είναι κάποιοι “αναλυτές”, μιλάμε πως δεν μπορούν επ’ουδενί να ξέρουν καλύτερα από τους ανθρώπους, που έχουν φάει τα καλύτερά τους χρόνια στο ΠΝ, έχουν περάσει από χαμηλόβαθμοι αξιωματικοί σε ΤΠΚ ή φρεγάτες, που κάποια στιγμή διοίκησαν φρεγάτα. Αντιλαμβάνεται κάποιος τι σημαίνει το να είσαι κυβερνήτης μιας φρεγάτας; Να έχεις στην ευθύνη σου ένα asset του ελληνικού λαού, πληρωμένο ακριβά, που αξίζει 300, 400 ή 500 εκ. ευρώ, που έχει…
H συνέχεια εδώ, στο navaldefence.gr