Μας στεναχώρησε η παρακάτω είδηση και θα εξηγήσουμε το γιατί. Αρχικά λοιπόν η Λευκορωσία ανακοίνωσε ότι θα παρουσιάσει στην έκθεση IDEX 2021 (θα γίνει στο διάστημα 21-25 Φεβρουαρίου στο Άμπου Ντάμπι) ένα νέο ελαφρύ τεθωρακισμένο όχημα 4Χ4 σχεδιασμένο για εξαγωγές, το Volat MZKT-490101. Το συγκεκριμένο μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε περιπολίες και αναγνώριση, μεταφέρει έως 5 άτομα (1.800 κιλά ωφέλιμο φορτίο) ενώ μπορεί να εξοπλιστεί με ελαφριά πολυβόλα, βομβιδοβόλα κλπ. Και που το νέο θα αναρωτηθεί κανείς, καθώς τέτοια οχήματα προσφέρονται σε δεκάδες εκδοχές από πολλές εταιρείες και χώρες.
Για εμάς αυτό όμως είναι το -στενάχωρο- νέο. Η Λευκορωσία που αντιμετωπίζει πολιτική και οικονομική κρίση, έχει το μισό ΑΕΠ της Ελλάδας, που είναι «συμπιεσμένη» μεταξύ Ρωσίας και ΝΑΤΟ, εμφανίζεται ικανή να παράγει ένα μοντέρνο θωρακισμένο όχημα, ενώ η Ελλάδα, απολύτως τίποτα, τουλάχιστον παρεμφερές.
Την ιστορία του MZKT-490101 αξίζει να την δούμε λίγο. Αρχικά η κατασκευάστρια εταιρεία, η Volat, ήταν ένα σοβιετικό εργοστάσιο οχημάτων στο Μινσκ που παρήγαγε τράκτορες, τόσο για πολιτική όσο και για στρατιωτική χρήση, φθάνοντας μέχρι και στα γνωστά οχήματα ΜΑΖ μεταφοράς βαλλιστικών πυραύλων. Μετά την διάλυση της ΕΣΣΔ το εργοστάσιο κατάφερε να ανασυγκροτηθεί και αξιοποιώντας τη δική του τεχνογνωσία, αλλά και προϊόντα εισαγωγής, π.χ. μοτέρ και κιβώτια ταχυτήτων, συνέχισε την παραγωγή και εξέλιξη νέων μοντέλων. Το 1999 γιόρτασε την κατασκευή 20.000 οχημάτων από την ίδρυση του, ενώ σήμερα παράγει μια μεγάλη ποικιλία, από φορτηγά, θωρακισμένα τροχοφόρα, βυτιοφόρα, τροχοφόρους φορείς ραντάρ, πυραύλων κ.ο.κ.
Έτσι το MZKT-490101 είναι ένα τυπικό δείγμα αυτής της προσπάθειας. Συνδυάζει μια τοπική σχεδίαση, ένα κινητήρα 270 ίππων της κορεατικής Doosan (άγνωστη στην Ελλάδα αλλά από τους μεγάλους κατασκευαστές κινητήρων εσωτερικής καύσης διεθνώς), αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων της αμερικανικής Allison με κίνηση στους 4 τροχούς, θωράκιση που μπορεί να φθάσει το πρότυπο STANAG 4569/level 2 του ΝΑΤΟ (αντοχή σε βολές διαμετρήματος 7.62, χειροβομβίδες, μικρές αυτοσχέδιες νάρκες, βολή βλήματος πυροβολικού 155 χιλιοστών στα 80 μέτρα) και προσφέρει -υποθέτουμε σε πολύ λογική τιμή καθώς είναι σκληρός ο ανταγωνισμός- ένα αξιοπρεπές σύνολο.
Το προφανές ερώτημα λοιπόν είναι απλό: Γιατί μια τέτοια προσπάθεια, σε τέτοια οχήματα, αλλά και πιο βαριά, σε φορτηγά που τόσο έχει ανάγκη ο Στρατός μας (αλλά και όλα τα σώματα ασφαλείας) και σε δεκάδες πιθανές παραλλαγές δεν μπορεί να γίνει στην Ελλάδα; Αλλά περιμένουμε είτε «σωτήρες επενδυτές εξωτερικού» για τις ασθματικές πλέον αμυντικές μας βιομηχανίες, είτε μεταχειρισμένα από κάθε πλευρά του πλανήτη (γιατί κάπως πρέπει να εξοπλιστούμε);