Επιλογές που θα επιτρέψουν να επανέλθει δριμύτερη στο πρόγραμμα νέας φρεγάτας του Πολεμικού Ναυτικού φέρεται να εξετάζει η Naval Group.
Να θυμίσουμε, η γαλλική εταιρεία είχε την ευκαιρία να «κλείσει» την πώληση στην Ελλάδα δύο φρεγατών FDI/Belh@rra για περίπου δύο ολόκληρα χρόνια, οπότε και πραγματοποιούσε αποκλειστικές διαπραγματεύσεις με την Αθήνα, αλλά για μια σειρά από λόγους, οι συζητήσεις εμφανίζονται να δέχτηκαν ισχυρό πλήγμα τον Ιούλιο, με βασική ευθύνη, αλλά όχι ολοκληρωτική, της γαλλικής πλευράς και της κατασκευάστριας εταιρείας των πλοίων.
«La Tribune»: Ματαιώνεται η πώληση των Belh@rra γιατί τη Γαλλία και την Ελλάδα χωρίζουν €1,1 δις!
Για παράδειγμα, σύμφωνα με πληροφορίες, οι Γάλλοι παρουσιάζονται να αύξαναν σταδιακά το κόστος των φρεγατών, ιδίως για μια σειρά χρεώσεων και «υπηρεσιών», όπως το αντιπυραυλικό σύστημα RAM και το σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου. Επιπλέον, παρέμενε χάσμα και στο ζήτημα της διακρατικής συμφωνίας, που θα κινείτο σε παρόμοιο σχήμα με τα αμερικανικά FMS, ώστε το Ελληνικό Δημόσιο και το Πολεμικό Ναυτικό να ήταν σίγουρα ότι δεν θα σημειωνόταν κάποιο σημαντικό πρόβλημα κατά τη ναυπήγηση ή τη διαδικασία παραλαβής των πλοίων.
Έτσι, η ελληνική πλευρά αποφάσισε να σταματήσει τις προνομιακές συζητήσεις με τη γαλλική εταιρεία και να στραφεί στην ανακοίνωση για υλοποίηση ενός νέου προγράμματος προμήθειας τεσσάρων καινούργιων φρεγατών γενικών καθηκόντων, μια δήλωση που έγινε πριν λίγες ημέρες στη Θεσσαλονίκη από το πλέον αρμόδιο πρόσωπο, τον Έλληνα Πρωθυπουργό.
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, όπου αναμένεται η υποβολή προτάσεων από αμερικανικές, γερμανικές και γαλλικές εταιρείες, χωρίς να αποκλείεται η κατάθεση προσφορών από βρετανικές, ισπανικές, ιταλικές και ολλανδικές, η γαλλική πλευρά ξεκινά όχι από την καλύτερη θέση. Σύμφωνα με το «Mer et Marine», η Ελλάδα θα μπορούσε να επιλέξει την αμερικανική προσφορά, που βασίζεται στην κλάση Freedom του προγράμματος LCS, για να κερδίσει την εύνοια των ΗΠΑ, ή την αντίστοιχη γερμανική. Επίσης, τις τελευταίες εβδομάδες το Ηνωμένο Βασίλειο παρουσιάζεται να έχει προτείνει μεταχειρισμένες φρεγάτες Type 23, αλλά τα πλοία δεν φέρεται να ταιριάζουν στο Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό, το δημοσίευμα υπογραμμίζει.
Και οι Γάλλοι; Μετά το «κρύο ντουζ» του καλοκαιριού, το δημοσίευμα συνεχίζει, το γαλλικό υπουργείο Άμυνας και η Naval Group εξετάζουν μια σειρά από επιλογές, για να επιστρέψουν δυναμικά στη διεκδίκηση του συμβολαίου. Σε αυτό το πλαίσιο περιλαμβάνεται η προσφορά ελαφρύτερων διαμορφώσεων της FDI/Belh@rra, και επομένως φτηνότερων πλοίων από τη λεγόμενη ελληνική έκδοση, που θα μπορούσαν να συνοδεύονται από ναυπήγηση στην Ελλάδα. Το ίδιο είχε άλλωστε προταθεί για τις 6 φρεγάτες FREMM τη δεκαετία του 2000, σε συνεργασία με τα Ναυπηγεία Ελευσίνας. Για τη μείωση του κόστους, θα μπορούσε να εγκαταλειφθεί η προσφορά του πυραύλου cruise MdCN, μιας και η Ελλάδα έχει τον πύραυλο Scalp EG, που μεταφέρεται από τα μαχητικά Mirage 2000-5Mk2 και, μελλοντικά, τα Rafale.
Εκεί όπου όμως συναντά μεγαλύτερη δυσκολία η γαλλική πλευρά, είναι στην κάλυψη της πιθανής απαίτησης για πλοία ενδιάμεσης λύσης. Το Γαλλικό Ναυτικό θα μπορούσε δύσκολα να παραχωρήσει προσωρινά ή μόνιμα φρεγάτες FREMM. Σαν αποτέλεσμα, το «Mer et Marine» καταλήγει, απομένει η περίπτωση των δύο μη εκσυγχρονισμένων φρεγατών κλάσης La Fayette, ένα σενάριο που το ίδιο Μέσο είχε δημοσιεύσει ξανά το 2018.