Στις 16 Οκτωβρίου, η ΓΔΑΕΕ δημοσιοποίησε στη σελίδα της, το “2ος Επαναληπτικός Διαγωνισμός 06/17 – Εν Συνεχεία Υποστήριξη – Follow On Support (FOS) Ελικοπτέρων AS-332C1 SUPER PUMA“. Αν δούμε το τελευταίο έγγραφο, έχει ημερομηνία 16 Οκτωβρίου. Αν δούμε το πρώτο έγγραφο, έχει ημερομηνία 28 Δεκεμβρίου 2017!!! Από τον Δεκέμβρη του 2017 μέχρι σήμερα έχουν περάσει ούτε λίγο ούτε πολύ, 3 χρόνια. Και το αποτέλεσμα είναι να έχουμε γελοίες διαθεσιμότητες των ελικοπτέρων Super Puma της ΠΑ. Και έχουμε 3 συνεχόμενους διαγωνισμούς για τα Super Puma. Και Super Puma δεν βλέπουμε…
Εδώ και αρκετά χρόνια αποφεύγουμε για πολλούς λόγους να ασχοληθούμε με αυτό το αρκετά φλέγον ζήτημα. Τις διαθεσιμότητες δηλαδή των ιπτάμενων μέσων της ΠΑ. Ας μην κοροϊδευόμαστε μεταξύ μας, προφανώς και στην ΠΤΗΣΗ γνωρίζουμε πολύ καλά τις διαθεσιμότητες των μέσων. Των οποιοδήποτε μέσων. Απλά έχουμε την στοιχειώδη αξιοπρέπεια, φιλοπατρία και φυσικά νοημοσύνη να μην γράφουμε ανοιχτά για τις διαθεσιμότητες. Ξέρουμε πολύ καλά ότι δεν μας διαβάζουν μόνο στην Ελλάδα, αλλά και σε πολλά άλλα μέρη του κόσμου. Συνεπώς, η ΠΤΗΣΗ δεν θα γίνει όργανο υπηρεσιών πληροφοριών για μερικά κλικς. Ευχαριστούμε απλά τους αναγνώστες μας, που μας εμπιστεύονται καθημερινά.
Σημερα όμως θεωρούμε υποχρέωσή μας να θίξουμε ένα θέμα που πλέον ξεφεύγει από τα στενά όρια της αποκάλυψης πληροφοριών, κι αγγίζει τα όρια των υποχρεώσεων μας απέναντι σας κι όχι μόνο. Μέχρι πρόσφατα γνωρίζαμε πως τα Super Puma της ΠΑ, κι αυτά που έχουν καθήκοντα SAR αλλά κι αυτά που έχουν καθήκοντα CSAR, έχουν περιορισμένη διαθεσιμότητα. Πολύτιμα ελικόπτερα που μπορούν να σώσουν ζωές σε περίοδο ειρήνης αλλά και πολέμου, παραμένουν καθηλωμένα στο έδαφος. Πολύτιμα ελικόπτερα που έχουν πληρωθεί είτε από το υστέρημά μας (CSAR) είτε από συγχρηματοδοτούμενους πόρους (SAR) , αλλά και πάλι χρήματα της Ελλάδας είναι. Που είναι αυτά τα ελικόπτερα; οεο;
Με μεγάλη -θετική- έκπληξη τα τελευταία χρόνια διαπιστώνουμε πως βλέπουμε στον αέρα κανονικά τα ελικόπτερα της Πυροσβεστικής. Μας έκανε εντύπωση, καθώς η Πυροσβεστική έχει μόλις δυο Super Puma, ενώ η ΠΑ έχει 12. Η Πυροσβεστική έχει ελάχιστους πόρους, ενώ η ΠΑ είναι από τις ισχυρότερες στον πλανήτη. Αν και μικρός αριθμός από τα Super Puma εκτελούν βάρδιες επιφυλακής, εντούτοις δεν είναι λίγες οι φορές που εκεί που πρέπει να δούμε Super Puma, βλέπουμε… Seahawk. Από πότε όμως το ΠΝ κάνει αποστολές SAR πάνω από θάλασσα ή και ξηρά; από τότε που δεν έχουμε διαθεσιμότητες στα Super Puma της ΠΑ. Την ίδια στιγμή, η Πυροσβεστική για σχεδόν 10 χρόνια έχει επιτύχει διαθεσιμότητες κοντά στο 100%!
Τα Super Puma είναι εξαιρετικά ελικόπτερα, με ατελείωτες ώρες πτήσης εδώ και πολλές δεκαετίες. Σε ελληνικά χέρια, τα ελικόπτερα αυτά είναι τρομερό asset, αν και μεταξύ μας, όπως έχουμε γράψει και παλαιότερα, ποτέ δεν καταλάβαμε γιατί η ΠΑ δεν πήγε στην έκδοση SAR αλλά και CSAR του S-70 (UH-60) και προτίμησε το -ομολογουμένως ικανότερο- Super Puma. Σε κάθε περίπτωση, τα αγοράσαμε, τα έχουμε, αλλά θέλουμε να τα βλέπουμε να πετούν και να προσφέρουν. Η αλήθεια είναι πως πράγματι τα απολαμβάνουμε στο Athens Flying Week, μετά όμως;
Αεροδιακομιδή ασθενούς από πλοίο με Super Puma της Πολεμικής Αεροπορίας
Η αλήθεια είναι πως το έχουμε ψάξει λίγο περισσότερο. Η Πυροσβεστική, όπως και η Αστυνομία, έχουν αναθέσει σε ελληνική ιδιωτική εταιρεία τη συντήρηση, ακόμη και τη βαριά (των 400 ή και 600 ωρών). Η μικρή έρευνα που κάναμε έδειξε πως υπάρχουν πράγματι ελληνικές εταιρείες (περισσότερες της μιας) που μπορούν άνετα να αναλάβουν τη συντήρηση και την υποστήριξη των ελικοπτέρων, κάθε λογής ελικοπτέρων. Τι έκανε η Πυροσβεστική και η Αστυνομία; Ζήτησαν συντήρηση των ελικοπτέρων τους μέσω NSPA, και μια ελληνική εταιρεία πήρε το συμβόλαιο. Το αποτέλεσμα; Τα ελικόπτερα της Πυροσβαστικής πετούν, τα ελικόπτερα της Αστυνομίας πετούν, τα ελικόπτερα της ΠΑ γιατί να παραμένουν καθηλωμένα;
Εντυπωσιακό βίντεο διάσωσης Γάλλων ορειβατών από Super Puma της Π.Α.
Ποιος είναι ο λόγος της καθήλωσης ή έστω, της περιορισμένης διαθεσιμότητάς τους; Η ΠΑ αρχικά θεώρησε σωστό να μην κάνει διαγωνισμό, αλλά να κάνει απευθείας ανάθεση στην ΕΑΒ, για την υποστήριξή τους. Η ΕΑΒ είναι μια εξαιρετική βιομηχανία, αλλά δυστυχώς, έχει τα μειονεκτήματα ενός δημόσιου οργανισμού. Για το παραμικρό, χρειάζεται να κάνει διαγωνισμούς, με όλη την γραφειοκρατία που απαιτείται για τον καθένα. Πριν την ΕΑΒ, η ΠΑ είχε πειραματιστεί αν δεν κάνουμε λάθος και με μια ισπανική εταιρεία… Τα αποτελέσματα ήταν τελείως απογοητευτικά (πολύ ευγενικά το λέμε).
ΑΜΗΝ: Τα Mirage 2000 της ΠΑ επιστρέφουν πλέον ΟΛΑ στον αέρα, υπογράφηκαν οι εκτελεστικές συμβάσεις
Θεωρούμε τελείως … περίεργο (πάλι ευγενικά το λέμε), να έχουν πρόβλημα διαθεσιμότητας τα ελικόπτερα της ΠA, ενώ η Πυροσβαστική να έχει διαθεσιμότητες που φτάνουν μέχρι και το 100 %. Η επιλογή της ΕΑΒ δεν είναι πάντα μονόδρομος, είναι σαν η Ιταλική Αστυνομία, να αναθέτει στο εργοστάσιο της Fiat τη συντήρηση κάποιων… VW που αγόρασε, απλά και μόνο γιατί είμαστε στην Ιταλία. Υπάρχουν ελληνικές ιδιωτικές εταιρείες που μπορούν να αναλάβουν μετά από διαγωνισμό, τη συντήρηση των εναέριων μέσων που αυτή τη στιγμή βρίσκονται καθηλωμένα. Και μάλιστα έναντι λογικού τιμήματος. Τη διαδικασία την τρέχει πάντα η NSPA, συνεπώς θεωρούμε πως ότι και να γίνει, θα είναι αδιάβλητη. Στην τελική, ακόμη κι αν δεν υπάρξει ελληνική εταιρεία να αναλάβει τη “δουλειά”, ας έρθει κάποια από το εξωτερικό. Είναι τελείως … “ανάρμοστο” (συνεχίζουμε να βάζουμε βολικές λέξεις) να μην πετούν τα εναέρια μέσα της ΠΑ σε αποστολές SAR και CSAR.
Σκεφτείτε αύριο να γίνει το αναπόφευκτο. Και κάποιος πιλότος μας, να βρεθεί πίσω από τις εχθρικές γραμμές. Ποιος θα τον σώσει; τα S70B6 που τότε θα βουλιάζουν τα εχθρικά υποβρύχια; ή απλά θα περιμένει τη σύλληψή του, και την φροντίδα μια τουρκικής φυλακής Hotel & SPA; Ο 2ος επαναληπτικός διαγωνισμός, σημαίνει ουσιαστικά 3ος διαγωνισμός. Έχουμε κάνει 3 διαγωνισμούς, για να κάνουμε αυτό που η Πυροσβεστική κάνει για “πλάκα”, συντηρεί νόμιμα και σωστά τα Super Puma της. Μήπως δεν είναι στραβός ο γυαλός, αλλά εμείς στραβά αρμενίζουμε; ή θα ρίξουμε το φταίξιμο πάλι στο “κακό” Ελεγκτικό, όπως πολύ κακώς είχαμε παρασυρθεί και κάναμε πριν λίγο καιρό;
Η θέση του ΔΣ του Ελεγκτικού Συνεδρίου για τις εκτελεστικές συμβάσεις FOS των Mirage 2000
Έχουμε την καλύτερη Πολεμική Αεροπορία στον κόσμο, το πιστεύουμε, τους καλύτερους ιπτάμενους, το ξέρουμε, αλλά που αποτυγχάνει να συντηρήσει 12 ελικόπτερα, την ίδια στιγμή που το κάνει με επιτυχία η… Πυροσβεστική! Και μπράβο στους ανθρώπους της Πολιτικής Προστασίας!