Τις προηγούμενες μέρες, με το θερμόμετρο στην διαφιλονικούμενη “Ζώνη Ουσιαστικού Ελέγχου” στα Ινδο-Κινεζικά σύνορα να ανεβαίνει, το Γενικό Επιτελείο στην Ινδία ζήτησε από την κυβέρνηση να προχωρήσει άμεσα στην προμήθεια 33 νέων μαχητικών αεροσκαφών, 21 MiG-29 και 12 Su-30MKI από τη Ρωσία.
Σύμφωνα με πληροφορίες η Ρωσία μπορεί να παραδόσει τα παραπάνω αεροσκάφη εντός λίγων μηνών. Η Ινδία διαθέτει ήδη 250 Su-30 MKI και 100 MiG-29, που συγκροτούν τον κορμό της αεροπορίας της και κατά συνέπεια διαθέτει ήδη την υποδομή και εκπαιδευμένους χειριστές και τεχνικούς, άρα η εκμετάλλευση των αεροσκαφών θα γίνει άμεσα.
Και οι δύο τύποι μαχητικών έχουν εξαιρετικές επιδόσεις, φέρουν σύγχρονους αισθητήρες και πακέτα ηλεκτρονικών και προσφέρονται σε χαμηλή τιμή, επιτρέποντας στην Ινδία να τα αποκτήσει σε μεγάλους αριθμούς πυκνώνοντας τις τάξεις της αεροπορίας της. Η τελευταία έχει εκφράσει από καιρό την ανάγκη να αυξήσει την ισχύ της από 32 σε 42 Μοίρες μαχητικών και τα αεροσκάφη αυτά φαίνονται ιδανικά για το σκοπό.
Η Ρωσία από την άλλη λέγεται πως διαθέτει τουλάχιστον 100 αποσυναρμολογημένα MiG-29 σε αποθήκευση και εκατοντάδες ακόμα ατράκτους σε διάφορα στάδια συναρμολόγησης που μπορούν σε ελάχιστο χρόνο να κατασκευαστούν αναβαθμισζόμενες σε οποιαδήποτε διαμόρφωση επιθυμεί ο πιθανός πελάτης. Το μεσαίου βάρους σκάφος τους -σε αντίθεση με το βαρύτερο Su-30, επιτρέπει μικρότερη κατανάλωση καυσίμου και είναι πολύ πιο φθηνό στη λειτουργία αεροσκάφος.
Έτσι, αεροπορίες όπως η Ινδική μπορούν σε μικρό χρόνο να αποκτήσουν σημαντικούς αριθμούς ενός αξιόπιστου και αποδοτικού αεροσκάφους. Η Ινδία ήταν ο πρώτος εξαγωγικός πελάτης του MiG-29 το 1980, ενός μαχητικού που σχεδιάστηκε για να αντιμετωπίσει επί ίσοις όροις τα αμερικανικά F-16 και F/A-18.
Oι πρώτοι που το κατάλαβαν αυτό ήταν οι Πακιστανοί, με τα ινδικά MiG-29 να αντιμετωπίζουν τα F-16 τους με υψηλότερες ταχύτητες, ευέλικτους ελιγμούς και προηγμένους πυραύλους πέρνα του οπτικού ορίζοντος. Έκτοτε, τα αεροσκάφη της Ινδικής Αεροπορίας έχουν αναβαθμιστεί στο επίπεδο MiG-29UPG που θεωρείται το καλύτερο εξαγωγικό έκδοχο του συγκεκριμένου αεροσκάφους.
Ωστόσο, και αυτό ακόμα δεν θεωρείται πλέον ικανό να αντιμετωπίσει τα κινεζικά μαχητικά 4++ γενιάς J-10C ή τα βαρύτερα J-16 και J-20. Τα J-10 ενσωματώνουν σχεδίαση με χαρακτηριστικά stealth, φέρουν επικάλυψη απορρόφησης της ακτινοβολίας, ένα ισχυρό ραντάρ AESA και προηγμένους κινητήρες WS-10B ενώ οι πύραυλοι αέρος-αέρος ξεπερνούν κατά δύο ή και τρείς φορές τις επιδόσεις του οπλισμού των ινδικών μαχητικών και καθοδηγούνται στο στόχο από ενεργά αντί για παθητικά ραντάρ πράγμα που καθιστά την παρεμβολή ή την αποφυγή τους πιο δύσκολη. Το χάσμα διευρύνεται ακόμα περισσότερο με τα βαρύτερα J-16 που έχουν εντοπιστεί κι αυτά στα δυτικά σύνορα της Κίνας.
Το πιο σύγχρονο ινδικό μαχητικό είναι το Su-30MKI, που ξεπερνά σε πολλά το MiG-29. Είναι πιο ευέλικτο, φέρει νεώτερα ηλεκτρονικά, πιο ισχυρούς αισθητήρες, έχει μεγαλύτερη εμβέλεια και μπορεί να εξοπλιστεί με όπλα με μεγαλύτερη ακτίνα δράσης είτε για προβολή στόχων στην ξηρά ή στη θάλασσα είτε για την εμπλοκή στόχων αέρος. Ωστόσο, και αυτό ακόμα μπορεί να μην είναι αρκετό απέναντι στην κινεζική αεροπορία. Το κλασσικό του σχέδιο, που δεν έχει στοιχεία απόκρυψης από τα ραντάρ, σημαίνει πως μπορεί εύκολα να εντοπιστεί από μεγάλες αποστάσεις. Απέναντι σε μαχητικά όπως το κινεζικό J-16 με το ραντάρ AESA και τους πυραύλους PL-15, δίνουν στην Κίνα το πλεονέκτημα.
Η παραπάνω κατάσταση θα εκτραχυνθεί περισσότερο με την αντιπαράθεση με το νεώτερο J-20 που αν και δεν έχει ακόμα εντοπιστεί στην περιοχή, η μαζική του παραγωγή στο άμεσο μέλλον μπορεί να κάνει το σενάριο αυτό πραγματικότητα.
Η Ινδία ανησυχεί: “ασυνήθιστα υψηλή” συγκέντρωση κινεζικών μαχητικών στα σύνορα
Για να ανατρέψει το αρνητικό ισοζύγιο ποιότητας, η Ινδία θα πρέπει να βελτιώσει κατά πολύ το επίπεδο των μαχητικών της αεροσκαφών πρώτης γραμμής και γρήγορα. Αυτό δεν μπορεί να γίνει με αναβαθμίσεις παλιότερων αεροσκαφών και δεν μπορεί να αλλάξει με την αεροπορία της να επιλέγει απλά τα ίδια αεροσκάφη.
Η καλύτερη λύση αυτή τη στιγμή θα ήταν να κινηθεί προς την κατεύθυνση απόκτησης προηγμένων μαχητικών 4++ γενιάς MiG-35 για να αντικαταστήσει τα MiG-29. Tα τελευταία μπορούν να πάρουν θέση έναντι του Πακιστάν, που η ποιοτική κατάσταση παραμένει ακόμα στάσιμη. Τα MiG-35 θα κοστίσουν κάτι παραπάνω από τα MiG-29 αλλά η ποιοτική αναβάθμιση θα γίνει αμέσως αισθητή. Δεν έχουν μόνο καλύτερα ηλεκτρονικά και ικανότητες αλλά χρησιμοποιούν και κοινά στοιχεία στο σύστημα υποστήριξης και εκπαίδευσης, που σημαίνει ότι η μετάβαση θα είναι εύκολη υπόθεση και ότι μακροπρόθεσμα το κόστος λειτουργίας και συντήρησης θα είναι μικρό.
Τα MiG-35 φέρουν ραντάρ AESA και μια μεγάλη ποικιλία όπλων αέρος-αέρος με τους πυραύλους R-37M να έχουν σημαντικά μεγαλύτερη ταχύτητα από τους ανάλογους κινεζικούς. Το αεροσκάφος θα μπορεί να προσφέρει πολλά και στο ρόλο κρούσης, παρά το ότι στερείται όπλων όπως το κινεζικό PL-15. Θα αποτελέσει όμως συνολικά έναν άξιο αντίπαλο στο J-10C αμβλύνοντας τη διαφορά. Ήδη η Ρωσία έχει προσφέρει το αεροσκάφος σε πολύ ανταγωνιστική τιμή και δίνει και την επιλογή συναρμολόγησής του στην Ινδία.
Για τα πιο προηγμένα κινεζικά μαχητικά το μόνο σοβαρό αντίβαρο που μπορεί να ελπίζει η Ινδία είναι το ρωσικό Su-57. Η Ινδία έχει, ασφαλώς, παρελθόν με αυτό το αεροσκάφος αφού στην προηγούμενη δεκαετία η Ρωσία το προωθούσε ως κοινής ανάπτυξης μαχητικό θέλοντας να κάνει την Ινδία τον προνομοιακό πρώτο πελάτη με την τελευταία να επωμίζεται και σημαντικό μέρος του κόστους ανάπτυξης. Η Ινδία απέρριψε την πρόταση αλλά δεν έκοψε ποτέ τους δεσμούς της με το πρόγραμμα. Η διαφορά στο ισοζύγιο ισχύος με την Κίνα ίσως αποτελέσει έναν σοβαρό λόγο να επαναξιολογήσει η Ινδία την πιθανότητα απόκτησης του μαχητικού.
H Ινδία στέλνει μήνυμα: αρχική επιχειρησιακή ικανότητα για τον αεροεκτοξευόμενο Brahmos
Με αρκετό διάστημα σε ρωσική υπηρεσία, το Su-57 εμφανίζει μεγαλύτερη ωριμότητα πλέον και ορισμένα πολύ ελκυστικά χαρακτηριστικά. Πρόκειται για ένα μεγάλο αεροσκάφος 5ης γενιάς, με χαρακτηριστικά stealth, ένα μεγάλο ραντάρ AESA και δέκα τουλάχιστον πυραύλους που μπορούν να μεταφερθούν στους εσωτερικούς του χώρους. Το Su-57 σχεδιάστηκε για την αντικατάσταση του Su-27 στο ρόλο της εναέριας υπεροχής και θα μπορεί να ισοβαθμίσει τις επιδόσεις των τελευταίων κινεζικών μαχητικών ή και να τις ξεπεράσει στα σημεία.
Πιο σημαντικό είναι πως προσφέρεται πλέον και στον ρόλο κρούσης καθιστώντας τα αεροδρόμια και άλλους στρατηγικούς στόχους εντός του κινεζικού εδάφους ευάλωτους σε μια ινδική προληπτική επίθεση, ενισχύοντας τη στρατηγική αποτροπή ενώ η μεγάλη ακτίνα δράσης του επιτρέπουν στην Ινδία να αποκτήσει έναν σχετικά μιρκότερο αριθμό για να καλύψει μεγάλες επιφάνειες.
Μια άλλη λύση για την Ινδία θα ήταν η αναβάθμιση των Su-30MKI με νέους κινητήρες AL-41 και ραντάρ Irbis-E αλλά οι αναβαθμίσεις δεν αποδίδουν αν οι ισορροπίες έχουν ήδη ανατραπεί. Αργά ή γρήγορα το Ν. Δελχί θα πρέπει να αντιμετωπίσει την πραγματικότητα που λέει ότι η σε σύντομο χρόνο απόκτηση σύγχρονων μαχητικών που θα αποκαταστήσουν τις ισορροπίες είναι να στραφούν στα νεώτερα σχέδια της Ρωσίας.