Τα υποβρύχια είναι στοιχείο υπεροχής στα πολεμικά ναυτικά σε όλη την Ασία, με 239 περίπου πλοία να υπηρετούν στις χώρες της περιοχής. Σχεδόν κάθε χώρα του Ειρηνικού και Ινδικού έχει προγράμματα απόκτησης νέων και πιο σύγχρονων υποβρυχίων με αποτέλεσμα σε 10 χρόνια από σήμερα η εικόνα να είναι πολύ διαφορετική.
Η Κίνα είναι ο αδιαφιλονίκητος πρωταθλητής στον τομέα της ναυπήγησης νέων υποβρυχίων. Για την ακρίβεια είναι ο παγκόσμιος πρωταθλητής με περισσότερα υποβρύχια από οποιοδήποτε άλλο ναυτικό με 75 περίπου συμβατικά και πυρηνικά υποβρύχια, μικρά και μεγάλα. Ως το 2030 αναμένεται μια μικρή αύξηση στα 79. Σε ασιατικά μεγέθη αυτό σημαίνει πως η Κίνα θα έχει υπερδιπλάσια από οποιαδήποτε άλλο ναυτικό της ευρύτερης περιοχής. Στον στόλο της περιλαμβάνονται πυρηνοκίνητα υποβρύχια βαλλιστικών πυραύλων, επιθετικά υποβρύχια, συμβατικής πρόωσης ακόμα κι ένα “περίεργο” υποβρύχιο χωρίς πύργο που εμφανίστηκε πρόσφατα.
Η Ινδία έρχεται δεύτερη σε αριθμούς και ναυπηγικό δυναμισμό. Ως το 2030 θα προσθέσει 4 ακόμα πυρηνοκίνητα υποβρύχια βαλλιστικών βλημάτων, νέα εγχώριας σχεδίασης πυρηνοκίνητα επιθετικά υποβρύχια και νέα συμβατικής πρόωσης που θα αντικαταστήσουν παλιότερους τύπους σε αναλογία 1:1.
Μπαταρίες λιθίου, το νέο “game changer” στα συμβατικά υποβρύχια στην Άπω Ανατολή (κι όχι μόνο)
Η Νότιος Κορέα αναδεικνύεται σε ισχυρό παίχτη σε αυτό το παιχνίδι. Με τα νέα εγχώριας σχεδίασης υποβρύχια κλάσης Dosan Ahn Changho των 3,000 τόνων, το πρώτο από τα 9 καθελκύστηκε το 2018 και αναμένεται να ενταχθεί σύνοτμα σε υπηρεσία, ανεβάζει τον συνολικό αριθμό πλοίων της ξεπερνώντας και την Ιαπωνία. Τα νέα κορεατικά υποβρύχια θα είναι τα πρώτα συμβατικής πρόωσης υποβρύχια με κάθετους εκτοξευτές πυραύλων cruise.
Η Ιαπωνία είναι γνωστό πως διαθέτει ένα μεγάλο, ισχυρό και σύγχρονο ναυτικό και ειδικά στον τομέα των υποβρυχίων διατηρεί ένα πλεονέκτημα αναπτύσσοντας πλοία σύγχρονης τεχνολογίας. Ωστόσο, δεν προβλέπονται νέες ναυπηγήσεις εντός των επομένων 10 ετών. Το εχώριο σχέδιο των νέων 29SS δεν αναμένεται να παραδοθεί πριν το 2030 με τις λεπτομέρειές του να καθορίζονται μέσα σε αυτό το διάστημα.
Ποιοι είναι οι πέντε «μνηστήρες» για τα έξι νέα υποβρύχια της Ινδίας
Κατά τα άλλα, το πακιστανικό ναυτικό ενισχύεται με 8 νέα κινεζικής σχεδίασης Type-039B. Η Ινδονησία έχει διακηρύξει πως σκοπεύει να αποκτήσει 5 υποβρύχια μέσα στα επόμενα 10 χρόνια, στόχος δύσκολα επιτεύξιμος αλλά η ένταξη μικρών εγχώριων υποβρυχίων δείχνει αρκετά πιθανή. Η Αυστραλία προβλέπεται πως θα διπλασιάσει τον στόλο υποβρυχίων της από 6 σε 12 -αν και όχι εντός της δεκαετίας. Τέλος, η Μυανμάρ και η Ταϋλάνδη αγωνίζονται να αυξήσουν τους στόλους τους με μικρά συμβατικά υποβρύχια, ένα η καθεμία.
Δεν αυξάνουν όμως όλοι τα υποβρύχιά τους. Το Βιετνάμ προβλέπεται να δει τον αριθμό των πλοίων του να μειώνεται κατά ένα και η Βόρεια Κορέα θα αποσύρει μαζικά τα εγχώριας ανάπτυξης υποβρύχια-νάνους για ένα τοπικής σχεδίασης μεγαλύτερο κύτος.
Συνολικά, παρά το γεγονός του ναυπηγικού και εξοπλιστικού οργασμού στον χώρο των ασιατικών υποβρυχίων, αναμένται μείωση του συνολικού αριθμού τους από 239 σε 220 στα επόμενα 10 χρόνια. Πώς αυτό; Η απάντηση είναι: η Βόρεια Κορέα. Επιχειρώντας με έναν τεράστιο (και αδιευκρίνιστο) αριθμό υποβρυχίων-νάνων, συνεισέφερε κατά πολύ στη συνολική οροφή υποβρυχίων. Τα 71 (?) περίπου μινιμάλ υποβρύχια σκάφη της είναι πια τόσο μεγάλης ηλικίας που -όσα επιχειρούν- δεν θα βγάλουν τη δεκαετία. Τα πυραυλικά της σχέδια την κάνουν να παρουσιάζει την ένταξη νέων υποβρυχίων βαλλιστικών βλημάτων αλλά αυτά θα είναι μάλλον παλιά υποβρύχια που θα μετατρέπονται κατάλληλα για να φιλοξενήσουν και να εκτοξεύουν τους βαλλιστικούς πυραύλους. Ίσως και το 50% των υποβρυχίων της χώρας θα δει το τελευταίο του ηλιοβασίλεμα.
Από την άλλη, αυτό θα έχει ένα ευεργετικό αποτέλεσμα: ενώ ο συνολικός αριθμός ασιατικών υποβρυχίων μειώνεται, η μέση ηλικία του στόλου μειώνεται κι αυτή παραδίδοντας ικανότερα, νεότερα και ανθεκτικότερα υποβρύχια με δυνητικά ικανότητες επιχειρήσεων σε πιο βαθιά ύδατα.