Η Τουρκία αξιοποιεί τις σημαντικές επενδύσεις που έκανε την τελευταία δεκαετία στο πολεμικό της ναυτικό, για να ενισχύσει τα συμφέροντά της στην Ανατολική Μεσόγειο.
Αυτή τη στιγμή υπάρχουν γύρω από την Κύπρο διάφορα τουρκικά πολεμικά πλοία και πετούν οπλισμένα ΜΕΑ Bayraktar TB2, προστατεύοντας το ερευνητικό σκάφος Barbaros και τα πλωτά γεωτρύπανα Fatih και Yavuz, καθώς «οι αποκλίνουσες επιδιώξεις στις θάλασσες γύρω από την Ελλάδα, την Κύπρο και την Τουρκία έχουν προκαλέσει αυξανόμενη αντιπαράθεση», μεταδίδει το «Ahval».
Η Άγκυρα σχεδιάζει να αναπτύξει επίσης ένα δεύτερο ερευνητικό σκάφος στην περιοχή, το οποίο ελληνικά ΜΜΕ δεν αποκλείουν πως θα κινηθεί νότια του Καστελλόριζου, ένα μέρος που οι Έλληνες υποστηρίζουν πως έχουν δικαιώματα.
Πίσω από την χρήση του Τουρκικού Ναυτικού ως μοχλού ισχύος έχει ουσιαστική θέση το ναυτικό εξοπλιστικό πρόγραμμα, που αποδίδει πλοία σχεδιασμένα ή κατασκευασμένα στην Τουρκία. Τα τελευταία χρόνια αυξήθηκαν οι μονάδες επιφανείας, με τη ναυπήγηση κορβετών και τον εκσυγχρονισμό φρεγατών, αντικαταστάθηκε ο γηρασμένος στόλος αποβατικών πλοίων και ενισχύθηκε η ναυτική αεροπορία με νέα ελικόπτερα, αεροσκάφη ναυτικής συνεργασίας και μη επανδρωμένα αεροσκάφη.
Επιπλέον, είναι υπό εξέλιξη η κατασκευή των πρώτων τριών από τα έξι υποβρύχια Type 214TN, της πρώτης από τις τέσσερις φρεγάτες κλάσης Istif, των σκαφών συλλογής πληροφοριών κλάσης Ufuk και του LHD «TCG Anadolu». Η Τουρκία θέλει επίσης να αποκτήσει επτά φρεγάτες TF-2000 (η πρώτη θα παραληφθεί το 2027) και αναπτύσσει εγχώρια αντιπλοϊκά κατευθυνόμενα βλήματα Atmaca αλλά και το όπλο μακρού πλήγματος Gezgin.
Την ίδια στιγμή η Ελλάδα έμεινε πίσω λόγω της οικονομικής κρίσης, που ξεκίνησε το 2008, κατά την οποία αναγκάστηκε να παραμελήσει το ναυτικό. Όμως η Αθήνα εμφανίζεται να έχει κάνει σημαντική πρόοδο τα τελευταία χρόνια, εισάγοντας σε υπηρεσία πέντε υποβρύχια με σύστημα AIP, που θεωρούνται μεγάλη απειλή για τα σκάφη επιφανείας. Επιπλέον, μέχρι το τέλος του 2019 προβλέπεται να παραδοθεί η πρώτη από τις δύο πυραυλακάτους Super Vita, και η δεύτερη θα ακολουθήσει τον επόμενο χρόνο.
Η Ελλάδα προσπαθεί ακόμη να ενισχύσει τη ναυτική αεροπορία. Τον Μάιο επανήλθε σε χρήση ένα αεροσκάφος ναυτικής συνεργασίας, με την αμερικανική εταιρεία Lockheed Martin να έχει αναλάβει τον εκσυγχρονισμό των υπολοίπων. Επιπρόσθετα θα αποκτηθούν επτά ανθυποβρυχιακά ελικόπτερα MH-60R από τις ΗΠΑ. Τέλος, η Ελλάδα ενδιαφέρεται να αποκτήσει μέχρι τέσσερις φρεγάτες Belh@rra και συζητά τη μεταβίβαση μεταχειρισμένων πλοίων, όπως οι Adelaide της Αυστραλίας.
ΑΠΟΨΗ: Κε Υπουργέ, αυτά πρέπει να τα κάνετε πριν το τέλος του έτους…
Η Αθήνα έχει ωστόσο δύο πλεονεκτήματα που αμβλύνουν την αδυναμία ενίσχυσης του στόλου: τη γεωγραφία και τη διεθνή στήριξη.
Σύμφωνα με τον αναλυτή Micha΄el Tanchum του «Austrian Institute for European and Security Studies», η Ελλάδα κρατά ακόμα το γεωγραφικό πλεονέκτημα «παρά τον εντυπωσιακό εκσυγχρονισμό του Τουρκικού Ναυτικού, διότι η Τουρκία πρέπει να διαιρεί την προσοχή της μεταξύ της Μαύρης Θάλασσας και του Αιγαίου / Ανατολικής Μεσογείου».
Για την πολιτική στήριξη, τέλος, ο Τούρκος αναλυτής σε θέματα ναυτικής ασφάλειας Mehmet Cem Demirci τονίζει: «Η Ελλάδα έχει την ευρωπαϊκή υποστήριξη, ενδυναμώνει τις συνεργασίες με άλλες χώρες της περιοχής και έχει την υποστήριξη των ΗΠΑ». Και συμπληρώνει: «Αυτή η πολιτική στήριξη μπορεί να μετατραπεί πιθανόν σε στρατιωτική βοήθεια, αν κριθεί αναγκαίο. Για παράδειγμα, το Ισραήλ φτιάχνει ραντάρ ναυτικής επιτήρησης στην Κρήτη».
To τεύχος Αυγούστου 2019, Νο399 διαθέσιμο ηλεκτρονικά μέσω Joomag