14.5 C
Athens
Κυριακή, 9 Μαρτίου, 2025
ΝΕΑΕΞΟΠΛΙΣΜΟΙΘα μπορούσαν οι Τούρκοι να κατασκευάσουν το δικό τους stealth μαχητικό;

Θα μπορούσαν οι Τούρκοι να κατασκευάσουν το δικό τους stealth μαχητικό;

- Advertisement -

Η αποβολή της Τουρκίας από το πρόγραμμα F-35 έχει δημιουργήσει ένα αριθμό από φήμες όσον άφορα το εξοπλιστικό πρόγραμμα της χώρας. Ανάμεσα στις υποψήφιες εναλλακτικές επιλογές είναι το Su-35, το Eurofighter Typhoon και το SAAB Gripen. Το πρώτο μάλιστα δείχνει να είναι μια ιδιαιτέρως ελκυστική επιλογή λόγω του θετικού κλίματος που δημιουργήθηκε μεταξύ Ρωσίας και Τουρκιάς, με την επιλογή της τελευταίας να αγοράσει το αντιαεροπορικό σύστημα S-400. Όπως όμως φαίνεται η Τουρκία επιδιώκει ενεργά ένα άλλο στόχο: Να κατασκευάσει εγχώριας σχεδίασης αεροσκάφος πέμπτης γενιάς.
Η Τουρκική Αεροπορική Βιομηχανία (ΤΑΙ) επέδειξε τον περασμένο μήνα, στο Paris Air Show, ένα μοντέλο προπαραγωγής από το σχεδιαζόμενο TF-X δικινητήριο μαχητικό αεροσκάφος. Ο διευθύνων σύμβουλος της ΤΑΙ Temel Kotil είναι σίγουρος ότι το TF-X θα μπει σε παραγωγή μέσα στην επόμενη δεκαετία. “Το αεροσκάφος που επιδεικνύουμε είναι μια μακέτα σε κλίμακα 1:1. Μέχρι το 2023 θα έχει κατασκευαστεί το πρωτότυπο. Η πρώτη πτήση θα γίνει το 2025 ενώ το αεροσκάφος σχεδιάζεται να μπει σε υπηρεσία το 2028” είπε κατά την διάρκεια των αποκαλυπτηρίων. Οι αισιόδοξες προβλέψεις του Kotil πηγάζουν από την προηγούμενη συμμετοχή της TAI σαν εταίρος στο πρόγραμμα του F-35. Και συμπλήρωσε “Η ΤΑΙ κατασκευάζει την κεντρική άτρακτο. Αυτό σημαίνει ότι η εταιρεία έχει την παραγωγική δυνατότητα να κατασκευάσει το μαχητικό (TF-X)”.

Οι προδιαγραφές που έχει θέσει η TAI για το μαχητικό είναι μέγιστη ταχύτητα Mach 2, ακτίνα δράσης 600 μίλια και μέγιστο βάρος απογείωσης 60.000 λίβρες. Με άλλα λογία το TF-X δεν θα μοιάζει απλώς στο F-35 αλλά θα έχει και παρόμοιες προδιαγραφές. Η αντιγραφή μιας ήδη υπάρχουσας σχεδίασης είναι πολλές φόρες η πιο οικονομικά αποδοτική μέθοδος που οδηγήσει σε επιτυχές αποτέλεσμα. Όμως στην πραγματικότητα οι ικανότητες του F-35 είναι τα πανίσχυρα ηλεκτρονικά του συστήματα, αρχής γενομένης με την δυνατότητα fusion πληροφοριών, η ικανότητα του να δρα σαν πλατφόρμα AWACS, η εις βάθος ενσωμάτωση τεχνητής νοημοσύνης εντός και εκτός πεδίου μάχης. Βεβαίως η Lockheed Martin μπόρεσε και πέτυχε αυτές τις δυνατότητες κάνοντας κάποιους συνειδητούς συμβιβασμούς στον τομέα των (κινηματικών) επιδόσεων. Έτσι λοιπόν το F-35 μπορεί να έχει χαμηλότερες επιδόσεις σε αυτόν τον τομέα σε σχέση με το Su-57.
Εδώ βεβαίως βρίσκεται και ο μεγαλύτερος κίνδυνος, του να κάνει η TAI το TX-F τόσο πολύ όμοιο με το F-35: Επειδή η ΤΑΙ πιθανότατα δεν έχει τους πόρους αλλά ούτε και τις άδειες για να αναπαράγει τα ηλεκτρονικά συστήματα του F-35, τότε θα σχεδιάσει και θα κατασκευάσει ένα αεροσκάφος που θα έχει όλες τις αδυναμίες του F-35 αλλά κανένα από τα προτερήματα του.
Υπάρχει όμως ένα ακόμη, πιο μεγάλο πρόβλημα στην ανάπτυξη ενός τουρκικού αεροσκάφους 5ης γενιάς: Το απαγορευτικό κόστος του προγράμματος που αρχικά υπολογίζονταν γύρω στα 13 δις δολάρια. Μια πρόσφατη φιλονικία με ένα βασικό προμηθευτή απαρτιών ανέβασε την τιμή ακόμη περισσότερο. Επιπλέον η Rolls Royce, που θα συνεργαζόταν με την TAI για την κατασκευή των κινητήρων του αεροσκάφους, ουσιαστικά εγκατέλειψε το πρόγραμμα λόγω συνεχόμενων διαφωνιών πάνω σε θέματα πνευματικών δικαιωμάτων. Αυτό δημιούργησε ακόμη περισσότερα προβλήματα στο θέμα της υποστήριξης. Επίσης σχέδια για εξοπλισμό του αεροσκάφους με τον κινητήρα General Electric F110 ναυάγησαν εν όψει φόβου κυρώσεων από τις ΗΠΑ.
Παρόλα αυτά όμως η Τουρκική αμυντική βιομηχανία προχωρά με το TF-X. Τετρακόσιες παραγγελίες έχουν ήδη δοθεί μετά την παρουσίαση του αεροσκάφους στο Paris Air Show, όπως ισχυρίζονται τουρκικά ΜΜΕ (και δεν επιβεβαιώνεται από πουθενά). Το τουρκικό ενδιαφέρον για ανάπτυξη εγχώριου μαχητικού προηγείται της σκανδαλώδους συμμετοχής της Τουρκιάς στο πρόγραμμα F-35. Ήδη από το 2010 η Τουρκία σχεδίαζε πρόγραμμα κατασκευής εγχώριου μαχητικού με το όνομα “Turkish Type Fighter”. Βεβαίως λόγω των προσφάτων εντάσεων με το NATO το πρόγραμμα έχει αποκτήσει νέα πολίτικη υποστήριξη για την υλοποίηση του. Παρόλα αυτά ο μεγαλύτερος σκόπελος είναι η οικονομική του βιωσιμότητα.
Πηγή: The National Interest

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -
Subscribe
Notify of
0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Γιατί η Ευρώπη δεν “καλεί στο τραπέζι” την Ελλάδα με τις τρίτες σε μέγεθος ένοπλες δυνάμεις του ΝΑΤΟ;

Ένα από τα βασικά επιχειρήματα για την αμυντική ισχύ της χώρας μας, είναι ο πράγματι τεράστιος για το μέγεθος μας, αριθμός αρμάτων, τεθωρακισμένων, αυτοκινούμενων...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

REARM Europe: η αμηχανία και η τελευταία ευκαιρία για να μην...

Οι παγκόσμιες εξελίξεις στο γεωπολιτικό πεδίο και μάλιστα με τους πρωτοφανείς καταιγιστικούς ρυθμούς που συμβαίνουν, δυστυχώς φαίνεται να αντιμετωπίζονται από την κυβέρνηση με αμηχανία...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 9 Μαρτίου 1941: Επιχείρηση “Primavera”, η εαρινή επίθεση...

0
Μάρτιος 1941: Τις μέρες των μαχών μέσα στο χιόνι και στον πάγο έχει διαδεχθεί μια περίεργη ανάπαυλα, σαν ησυχία πριν την καταιγίδα. Οι στρατιώτες...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Γιατί η Ευρώπη δεν “καλεί στο τραπέζι” την Ελλάδα με τις τρίτες σε μέγεθος ένοπλες δυνάμεις του ΝΑΤΟ;

Ένα από τα βασικά επιχειρήματα για την αμυντική ισχύ της χώρας μας, είναι ο πράγματι τεράστιος για το μέγεθος μας, αριθμός αρμάτων, τεθωρακισμένων, αυτοκινούμενων...

NOMARS USX-1 Defiant, η επόμενη γενιά αυτόνομων πολεμικών πλοίων

Η Υπηρεσία Προηγμένων Ερευνητικών Προγραμμάτων Άμυνας (DARPA) του υπουργείου Άμυνας των Ηνωμένων Πολιτειών εργάζεται πάνω στο πρόγραμμα NOMARS (No Manning Required Ship, Πλοίο Χωρίς...

Παραγγελία 220 πυραύλων Aster από Γαλλία, Ιταλία, Βρετανία – η Ελλάδα;

Σύμφωνα με γαλλικά δημοσιεύματα, εντός των επόμενων ημερών αναμένεται ανακοίνωση τριεθνικής παραγγελίας πυραύλων επιφανείας-αέρος Aster 30 και 15, συνολικά 220 βλημάτων. Η παραγγελία έρχεται...