Τα βήματα της αμερικανικής Boeing ακολούθησε κι η ευρωπαϊκή Airbus σε σχέση με το εμπάργκο στην παράδοση αεροσκαφών στο Ιράν, γνωστοποιώντας ότι δεν πρόκειται να συνεχίσει να προμηθεύει με επιβατηγά αεροσκάφη τις ιρανικές αεροπορικές εταιρείες.

Πηγή: Michael Rauhe

Συγκεκριμένα, το υψηλόβαθμο στέλεχος της εταιρείας Guillaume Faury σε συνέντευξή του που παραχώρησε στην γερμανική εφημερίδα Abendblatt επιβεβαίωσε ότι η εταιρεία του δεν θα μπορέσει να παραδώσει τα υπόλοιπα 97 αεροσκάφη που η ιρανική εταιρεία Iran Air είχε παραγγείλει.
Πρόκειται για αποτέλεσμα της επαναφοράς των οικονομικών κυρώσεων και του εμπάργκο που είχε επιβάλει η αμερικανική κυβέρνηση στο Ιράν, κι οι οποίες αναμένεται να τεθούν επίσημα σε εφαρμογή τις επόμενες εβδομάδες.
Η Airbus είχε υπογράψει με την Iran Air μία συμφωνία για 100 αεροσκάφη το 2016 και συγκεκριμένα 46 αεροσκάφη της οικογένειας A320, 38 της οικογένειας A330 και 16 της οικογένειας A350-900. Εξ αυτών, ένα A321 και δυο και δυο A330-200 πρόλαβαν να παραδοθούν.

Η Airbus αν και ευρωπαϊκή εταιρεία τύποις μόνο θα μπορούσε να μην ακολουθήσει την Boeing στο εμπάργκο στις ιρανικές εταιρείες. Τα αεροσκάφη της φέρουν μία μεγάλη σειρά υποσυστημάτων αμερικανικής παραγωγής, που θα έπρεπε να αφαιρεθούν και να αντικατασταθούν με άλλα.
Ειδικά στο θέμα των κινητήρων, οι ΗΠΑ έχουν σχεδόν μονοπώλιο στον τομέα μέσω των General Electric και Pratt & Whitney ενώ οι ευρωπαϊκές Safran και Rolls Royce κατασκευάζουν κινητήρες αεροσκαφών μέσω κοινοπραξιών με τις αμερικανικές General Electric και United Technologies αντίστοιχα.
Και για όσους τυχόν απορούν γιατί να απαγορεύονταν οι πωλήσεις πολιτικών αεροσκαφών έστω και στα πλαίσια ενός εμπάργκο, η λογική πίσω από την απαγόρευση είναι απλή: Απαγορεύεται η εξαγωγή οποιουδήποτε συστήματος ή υλικού που μπορεί να έχει διπλή χρήση, δηλαδή και πολιτική και στρατιωτική.
Χωρίς κινητήρες δεν πάει πουθενά…

Δεν θα είχε αξία αν απαγορευόταν μία κατηγορία συστημάτων κι υλικών εφόσον ο αντίπαλος θα μπορούσε να το παρακάμψει αυτό εισάγοντας πολιτικά συστήματα που μπορεί να «στρατιωτικοποιήσει».
Τα επιβατηγά αεροσκάφη μπορεί να έχουν κατ’ αρχήν πολιτική χρήση, σε ένα πόλεμο όμως θα έβρισκαν και άλλες. Επίσης σε ένα καθεστώς το οποίο θα βρισκόταν υπό εμπάργκο θα ήταν πολύ χρήσιμα.
Σχετικά είχαμε αναφερθεί και στην περίπτωση των ελικοπτέρων της Kawasaki, που όμως πρόλαβαν να παραδοθούν στο σύνολό τους.
Η ακύρωση της συμφωνίας Airbus-Iran Air απειλεί με καίριο πλήγμα το πρόγραμμα A330neo για το οποίο θα έχουμε εκτεταμένη αναφορά στο τεύχος Π&Δ ΙΟΥΛΙΟΥ, μαζί σας στις 2 Ιουλίου