Όπως ίσως καταλάβατε από τον τίτλο, μόλις επιστρατεύτηκα από την ΠΤΗΣΗ για να γράφω καμιά λεξούλα. Δημοσιογράφος ή συγγραφέας δεν είμαι, απλά ο φουκαράς αγόραζω τα περιοδικό κάθε μήνα. Πως την πάτησα έτσι, δεν ξέρω. Αλλά, όπως όλα δείχνουν, με έχουν βάλει να γεμίζω καμιά σελίδα. Δεν υπόσχομαι πολλά, εγώ καφέδες φτιάχνω, και πουλάω τα τίμια Champion και τα Οικογένεια Στεργίου. Να μεταφέρω ευχαρίστως τι πιάνουν τα υπερσύγχρονα ραντάρ μου, τι ακούω κάθε τόσο, το κάνω ούτως ή άλλως, αλλά στο ΚΨΜ αυτά, όχι στην ΠΤΗΣΗ.

Μιλώντας για μεταφορά, είχε ενδιαφέρον από ότι μου είπε έγκυρος αμυντικός συντάκτης (από τους έγκυρους, όχι από αυτούς που μπερδεύουν τις Μπελαρά με τα Ραφάλ), ο ΥΠΕΘΑ Νίκος Δένδιας επιμένει στην αναγκαιότητα των πυραύλων cruise (Σκαλπ τώρα θα είναι, Έλσα θα είναι, Μονίκ θα είναι, δεν ξέρω) για τις Μπελαρά. Παρεπιπτόντως, έχει πλάκα γιατί όλος ο πλανήτης λέει τα πλοία FDI (και το ελληνικό FDI HN=Hellenic Navy), αλλά η κυβέρνηση επιμένει στο “πιασάρικο” Μπελαρά. Δεν βαριέσαι, όταν πήγα σχολείο, όλα τα αεροπλάνα ήταν Φάντομ, στις Μπελαρά-FDI θα κολλήσουμε;

Μιλώντας για FDI, να πούμε πως οι ναύτες που είδα ήταν ενθουσιασμένοι. Το πλοίο, εκτός από ανανέωση στο Στόλο, χάρη στην έξυπνη υπερδιαφήμιση που του έχει γίνει, ελπίζουν πως θα φέρει και περισσότερο κόσμο στις στρατιωτικές σχολές. Το τι γίνεται με την ΣΝΔ, με τη ΣΜΥΝ, και τις αιτήσεις για ΕΠΟΠ (έτσι δεν τους λένε τώρα ή άλλαξε πάλι;), φέρνει απελπισία στους Ναυάρχους. Αλλά για αυτό θα μιλήσω άλλη φορά. Πάντως ελπίζουν πως η Μπελαρά θα φέρει και νέο κόσμο στο ΠΝ, γιατί σε λίγο η 3η και 4η δεν θα πάρουν πυραύλους cruise, αλλά θα ζητήσουμε από τους Γάλλους να γίνουν μη επανδρωμένες ή τηλεκατευθυνόμενες (με ΑΙ, γιατί πάλι δεν θα έχουμε τηλε-χειριστές).

Μιλώντας για τους Γάλλους, όλοι τους ήταν πολύ χαρούμενοι χτες. Και γιατί να μην είναι, δεν αποκτάς συχνά τέτοιο Ναυτικό, όπως το ΠΝ, για πελάτη. Και το έδειξαν οι άνθρωποι με κάθε τρόπο, ήταν φιλόξενοι στους καλεσμένους τους, και περήφανοι που παρέδιδαν τέτοιο πλοίο, και μπράβο τους.

Μιλώντας για καλεσμένους, όπως μάθαμε υπήρξαν δυο “καραβιές” που μεταφέρθηκαν στη βόρεια Γαλλία. Μια της γαλλικής Naval Group, που έφερε τους διαπιστευμένους δημοσιογράφους, και μια “καραβιά” που ήρθε με Airbus A320 της Aegean, που μίσθωσε ο ευπατρίδης Λασκαρίδης και μετέφερε και τους Έλληνες αξιωματούχους. Με λίγα λόγια, όλοι αυτοί οι άνθρωποι που βρέθηκαν εκεί, δεν έγιναν σε βάθος του ΠΝ ή των χρημάτων των φορολογουμένων, αλλά ήταν κι αυτό μια ακόμη προσφορά του Λασκαρίδη, ενώ οι δημοσιογράφοι ήταν ευθύνη της εταιρείας.

Μιλώντας για τους ανθρώπους που βρέθηκαν εκεί, είμαι σίγουρος πως έλειπαν κάποιοι. Για παράδειγμα, δεν είδα πουθενά τον τότε Α/ΓΕΕΘΑ Φλώρο, που υπέγραψε για το πλοίο. Επίσης, δεν ήταν πουθενά και ο τότε ΓΔΑΕΕ Αλεξόπουλος, που ήταν ο άνθρωπος που έκανε εφικτή μια απελπιστικά δύσκολη συμφωνία. Ευτυχώς ήταν ο Ναύαρχος Καμπουράκης, που μαζί με τον Αλεξόπουλο, σε δύσκολα βράδια, κατάφεραν το ανέφικτο, να χωρέσουν 3 πλοία στον προϋπολογισμό των 3 δις, και τα καράβια αυτά να είναι πολύ κοντά σε αυτό που ήθελε το ΠΝ, δηλαδή με 32 Aster και εκτοξευτή RAM. Έκαναν καλά; Προφανώς, από τη στιγμή που οι Γάλλοι οι ίδιοι θέλουν να κάνουν τα δικά τους καράβια ίδια με τα ελληνικά, και προωθούν την ελληνική έκδοση για εξαγωγές.

Μιλώντας για εξαγωγές, παραπροχτές υπήρξε παρουσίαση των νέων εξελίξεων στο EFA Group από τον πρόεδρο Χατζημηνά, και τον CEO Κουτσογιάννη. Για να ξεκαθαρίσουμε, η THEON είναι εκτός EFA, έχει ήδη “ξεφύγει” σε νούμερα και παραγγελίες, και λίαν συντόμως θα εκπλαγούμε από αυτόν τον εθνικό πρωταθλητή. Τώρα, η EFA είναι έτοιμη κι αυτή να εκτοξευτεί, μετά την αύξηση μετοχικού κεφαλαίου. Τι κοινό έχουν οι EFA & THEON; Για να βοηθήσω, όχι μόνο τον ίδιο μέτοχο. Άντε, ας βοηθήσω κι άλλο. Έχουν το ίδιο με τις περισσότερες ελληνικές αμυντικές εταιρείες (τις σοβαρές εννοώ). Δεν πουλάνε τίποτα στην Ελλάδα, και εξάγουν μόνο. Σε λίγο θα έχει διόπτρες ΤΗΕΟΝ και ο τελευταίος στρατός της Ευρώπης, πλην του Ελληνικού. Αλλά για να μην παρεξηγηθώ, το ίδιο συμβαίνει με όλους τους σοβαρούς αμυντικούς παίκτες της αγοράς.

Μιλώντας για αγορά, συνέχεια με ρωτάνε για τα περίφημα “φορτηγά”. Εγώ αυτό που θυμάμαι είναι το “Εθνικό Φορτηγό”, ή καλύτερα, “Εθνικό Όχημα”. Προφανώς και τα Steyer είναι ολοκαίνουργια, μετά την 16η εργοστασιακή επιθεώρησή τους, και ούτε καν 50 ετών ακόμη. Αλλά αν υπήρχε ένας σοβαρός στρατός θα έκανε και ένα σοβαρό διαγωνισμό. Διαγωνισμός; τι είναι αυτό καλέ; τρώγεται;

Μιλώντας για διαγωνισμούς, έχουν αρχίσει και αυξάνονται οι φωνές που λένε πως για να δώσουμε 3,5 δις για Ασπίδες και Θόλους, καλό είναι, έστω και για τα μάτια του Αχιλλέα, να κάνουμε ένα διαγωνισμό. Όχι από τους κανονικούς, ας κάνουμε κι από τους γιαλαντζί, αυτούς τους “διαπραγματευτικούς”, με κάτι “ανταγωνιστικούς διαλόγους”. Για να το κάνεις ακόμη όμως κι αυτό, ακόμη και στο ΚΨΜ μου μέσα, πρέπει να ξέρεις τι θες, για να προσφέρουν όλοι τα ίδια. Αλλιώς θα καταλήξει το πράμα σαν την επιλογή της FDI, που από τους άλλους ζητούσαμε ότι ναναι, και από τους Γάλλους παραλίγο να πάρουμε το πλοίο στην γαλλική διαμόρφωση (το έσωσαν κάποιοι τότε είπαμε).

Μιλώντας και πάλι στις FDI, ή Μπελαρά (όχι Μπουχαρά) να πούμε πως το πλοίο θα έρθει στην Ελλάδα, και θα φέρει μόνο τους Αστερ και τους Εξοσέτ. Κι αυτό πάλι καλά, γιατί οι Γάλλοι, το γαλλικό ναυτικό, μας παραχώρησαν δικούς τους Αστερ και δικούς τους Εξοσετ. Αυτό το ξέρουν λίγοι, καθώς οι ανάγκες για προηγμένους πυραύλους είναι τεράστια (ήταν και πριν τη ρωσική εισβολή), και η αναμονή απίστευτα μεγάλη. Να είναι καλά το Marine Nationale και η MBDA μου είπαν κάτι ναυταίοι…

Μιλώντας για πυραύλους, να πούμε πως δεν θα έχουν για αρκετό καιρό τους προηγμένους RAM Block 2B, ούτε καν τους Block 2A. Διότι οι Block 2A για τις 2 τελευταίες Ρουσσέν ξεblockαραν πριν λίγες μέρες, περιμένουν Ελεγκτικό για να υπογραφεί η σύμβαση, και θα έρθουν σε 18 μήνες. Και οι Block 2B, που ακόμη δεν παράγονται κανονικά, δεν έχουν καν ξεκινήσει οι διαδικασίες για την αγορά τους. Το ΠΝ θα βάλει στην ΚΙΜΩΝ μερικούς Block 1A από τις Ρουσσέν. Με λίγα λόγια, το RAM το παραγγείλαμε, πυραύλους δεν πήραμε. Κι αυτό διότι δυο βασικά υποσυστήματα των FDI, το ελικοπτεράκι Σίμπελ και οι RAM έμειναν δυο χρόνια στο γραφείο ΥΠΕΘΑ. Ναι, στη Θεσσαλονίκη παρέλασε Σίμπελ μούφα, χωρίς να έχει προηγηθεί η επίσημη υπογραφή της σύμβασης! Φαντάζομαι όταν υπογραφούν κάααααααποια στιγμή οι συμβάσεις, θα μπορούσε να τις μυρίσει ο ΓΔΑΕΕ, και να πει “2023, εξαιρετική χρονιά για εμφιάλωση συμβάσεων!”. Πάλι καλά να λέμε, γιατί πολλές άλλες απλά ακυρώθηκαν.

Μιλώντας για ακυρώσεις, και θα κλείσω εδώ, έχω να φτιάξω και φρέντους, στο ΠΝ έχουν κάνει τάμα να μην γίνει καμία “στραβή” με τις ιταλικές. Γιατί αν γίνει, τότε την “έκατσαν” από πλευράς αριθμού πλοίων. Καλού κακού, το ΑΝΣ κοιτάει το θέμα νυχθημερόν, ενώ επισπεύδει και τον εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ (αυτές τις έχουμε σίγουρες). Αλλά οι άνθρωποι, ήταν ήσυχοι καθώς μέχρι το 2023, καθώς ύψιστη προτεραιότητα ήταν ο εκσυγχρονισμός του Στόλου. Από το 2024, ξαφνικά, και άουτ οφ δε μπλου, προτεραιότητα έγινε ο Θόλος ή Ασπίδα του Αχιλλέα (όχι Έκτορα, αυτός είναι απέναντι). Άκουσα Ναύαρχο να μονολογεί “άβυσσος η ψυχή του αμυντικού προϋπολογισμού”. Και τα λεφτά από πλοία, θα γίνουν πύραυλοι. Το ότι τα πλοία ήταν, είναι και θα είναι η πραγματική Ασπίδα της Ελλάδας, κανείς δεν το έχει σκεφτεί; όλα εγώ πια;