Όπως ανακοίνωσε Η ιταλική Γενική Γραμματεία Αμύνης/Εθνική Διεύθυνση Ναυτικών Εξοπλισμών έχει την πρόθεση να προκηρύξει διαγωνισμό μέσω του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Συνεργασίας για Κοινούς Εξοπλισμούς (OCCAR), για την προμήθεια 2 υποβρυχίων Type U212 NFS (Near Future Submarine) με προαίρεση για άλλα δύο με σύστημα πρόωσης ανεξάρτητο του αέρα (AIP) καθώς και σχετικής υποστήριξης στους τομείς των προμηθειών και της εκπαίδευσης με κύριο κατασκευαστή τον ναυπηγικό όμιλο Fincantieri. Η αξία του συμβολαίου υπολογίστηκε σε 1.35 δισεκατομμύρια Ευρώ.
Η πληροφορία δημοσιεύρηκε στη δημόσια πλατφόρμα Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων Προμηθειών στις 9 Δεκεμβρίου και χαρακτηρίζεται ως “προαιρετική εκ των προτέρων αναγγελία διαφάνειας”, που εξηγεί πως “το συμβόλαιο μπορεί να αντεθεί στην Fincantieri με μια διαπραγματευτική διαδικασία χωρίς προηγούμενη δημοσίευση του ενημερωτικού συμβολαίου συμμορφουμένου με τον κανονισμό της Ε.Ε. (Ευρωπαϊκής Επιτροπής)καθώς τα ιταλικά ναυπηγεία είναι ο μόνος εταίρος που είναι οικονομικά ικανός να πληροί τις απαιτήσεις του προγράμματος τόσο σε τεχνικό επίπεδο όσο και σε επίπεδο προστασίας των αποκλειστικών δικαιωμάτων’.
Εντός του έτους η σύμβαση για τη ναυπήγηση των δύο ιταλικών Type 212 NFS
Η ανακοίνωση εξηγεί περαιτέρω πως τα υποβρύχια U212 NFS αντιπροσωπεύουν μια εξέλιξη του τύπου U212A (πρώτης και δεύτερης έκδοσης) που επιχειρούν με το Ιταλικό Πολεμικό Ναυτικό και είναιτο μόνο μέσο που το ιταλικό ναυτικό χρειάζεται για να ικανοποιήσει τις επιχειρησιακές του απαιτήσεις του στον τομέα των υποβρυχίων επιτυγχάνοντας τους θεσμικούς του στόχους.
Το υποβρύχιο U212 NFS βασίζεται στο προηγούμενο σχέδιο του U212A, του οποίου τα χαρακτηριστικά αποδόθηκαν μετά από συμφωνία βιομηχανικής συνεργασίας από την γερμανική Αρχή Σχεδιασμού (tKMS) στην ιταλική Fincantieri Spa με τον σκοπό να ναυπηγηθούν στην Ιταλία τα υποβρύχια NFS για το ιταλικό ναυτικό. Μόνον η TKMS και η Fincantieri έχουν πρόσβαση στην τεχνογνωσία ανάπτυξης και παραγωγής του τύπου υποβρυχίων U212A σε όλη την Ευρώπη.
Συνεπώς, το συμβόλαιο ήταν επόμενο να αποδοθεί στην Fincantieri Spa χρησιμοποιώντας την οδό της ίδιας συμφωνίας χωρίς να προκηρυχθεί διαγωνισμός σύμφωνα με το Άρθρο 28(1)(e) της Οδηγίας 2009/81/EC, καθώς το ιταλικό ναυπηγείο ήταν έτσι κι αλλιώς η μόνη οικονομικά συμφέρουσα επιλογή για την πλήρωση των όρων του προγράμματος σε τεχνικό και νομικό επίπεδο.
Πληροφορίες του Naval News θέλουν την υπηρεσία OCCAR, που πλέον εδρεύει στη Ρώμη, θα αναθέσει την εκτέλεση και διαχείριση του συμβολαίου στα ιταλικά ναυπηγεία κατά το πρότυπο των προγραμμάτων αντιτορπιλικών περιπολίας PPA και του πλοίου λογιστικής υποστήριξης LSS σε συνεργασία με το ιταλικό υπουργείο Αμύνης. Η ανάθεση του συμβολαίου εκτέλεσης στα ναυπηγεία της Fincantieri αναμένεται μέχρι το τέλος του έτους και στην παραγωγή θα εμπλακούν πολλές ιταλικές βιομηχανίες εξασφαλίζοντας μεγάλο ποσοστό εγχώριας συμμετοχής.
ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ: Υπογραφή σύμβασης για τις τορπίλες των υποβρυχίων, σε συνολική λύση πήγε το ΠΝ!
Σήμερα, το ιταλικό ναυτικό (Marina Militare) επιχειρεί με τέσσερα υποβρύχια κλάσης ‘Todaro’ (U-212A) που παραδόθηκαν μεταξύ των ετών 2006 και 2017. Τα υποβρύχια αποκτήθηκαν για να προσδώσουν νέες επιχειρησιακές ικανότητες και να δώσουν μια νέα ώθηση στην εγχώρια ναυπηγική βιομηχανία και επιχειρήσεις. Καθώς η κλάση επιθετικών υποβρυχίων ‘Sauro’ αντικαθίσταται, για να διατηρηθεί η οροφή των οκτώ υποβρυχίων, το πρόγραμμα NFS θα ολοκληρωθεί με την παραγγελία δύο πλοίων με προαίρεση για άλλα δύο καθώς και προβλέψεις για υπηρεσίες υποστήριξης και εκπαίδευσης.
Το πρόγραμμα που χρηματοδοτείται από το υπουργείο Οικονομικής Ανάπτυξης υποδιαιρείται σε δύο φάσεις. Στην πρώτη που περιλαμβάνει τη ναυπήγηση δύο υποβρυχίων και σχετικών υπηρεσιών τεχνικής και υποστηρικτικής φύσεως σε βάθος δεκαετίας και τη δεύτερη που αναφέρεται στην ανάπτυξη νέων τεχνολογιών και στην άσκηση της προαίρεσης για τη ναυπήγηση δύο επιπλέον υποβρυχίων. Σύμφωνα με το πρόγραμμα πολυετούς ανάπτυξης των ετών 2020-2022 που εκδόθηκε τον Οκτώβριο, το κόστος του προγράμματος υπολογίζεται σε 1,35 δις Ευρώ που αφορά στην πρώτη φάση του προγράμματος. Το συνολικό κόστος που θα περιλάβει και τη δεύτερη φάση της προαίρεσης θα ανέλθει σε 2,68 δις Ευρώ σύμφωνα με μέχρι τώρα υπολογισμούς. Υπολογίζεται, αν και ο ισχυρισμός αυτός δεν επιβεβαιώνεται από επίσημες ακόμα πηγές, πως με την ενεργοποίηση του συμβολαίου ως το τέλος του έτους, το πρώτο υποβρύχιο αναμένεται να παραδοθεί το 2027 και το δεύτερο το 2028.
Τεχνικά χαρακτηριστικά U212 NFS
Καθώς τα νέα υποβρύχια βασίζονται στο παλιότερο σχέδιο του υποβρυχίου U212Α του γερμανο-ιταλικού προγράμματος ναυπήγησης, τα νέα U212 NFS AIP θα έχουν το ίδιο υδροδυναμικό κύρος με μήκος μεγαλύτερο κατά 1.2 μέτρα και θα περιλαμβάνουν μια προπέλα βελτιωμένης απόδοσης που θα συνδυάζεται με κυρτά πηδάλια και φθοροπολυμερή επίστρωση κύτους για τη μείωση της κατανάλωσης καυσίμου. Όλα τα παραπάνω συμβάλουν στην μείωση του ακουστικού ίχνους μαζί με το νέο σύστημα κένωσης υδατοδεξαμενών έρματος.
Η αιχμή της τεχνολογίας στην προπέλα ενός υποβρυχίου ΑΙΡ Type 212…
Είναι πιθανό, τα νέα υποβρύχια να ενσωματώσουν στο μέλλον μέρη της τεχνολογίας που αναπτύσσεται αυτή τη στιγμή στο πλαίσιο του προγράμματος Έρευνας και Ανάπτυξης της MetaMaterials (SUWIMM) “Submarine UnderWater Invisible”. Το ιταλικό υπουργείο Αμύνης χρηματοδοτεί ένα εγχώριο πρόγραμμα ανάπτυξης συστημάτων αποθήκευσης ενέργειας που βασίζεται σε νέας τεχνολογίας μπαταρίες Λιθίου-Φωσφορικού Σιδήρου (LFP) μέσω της Fincantieri και της ιταλικής εταιρείας FiB/FAMM που ενισχύει τις ικανότητες αναερόβιας πρόωσης και θα επιτρέψει στα δύο νέα υποβρύχια να επεκτείνουν τις ικανότητες κατάδυσης και παραμονής στο νερό. Όλα τα νέα πλοία θα έχουν επανασχεδιασμένο πύργο χαμηλού προφίλ με επτά ηλεκτρικά κινούμενα ιστία της Calzoni/L3Harris.
Τα νέα υποβρύχια επίσης θα ενσωματώνουν ένα νέο σύστημα μάχης που θα αποτελεί ανάπτυξη της ιταλικής βιομηχανίας ενώ ένα νέας γενιάς σύστημα διαχείρισης και αυτόματης πλοήγησης θα παρασχεθεί από την Avio Aero. Το νέο σύστημα διαχείρισης μάχης θα αποτελεί ανάπτυξης της Leonardo, που θα είναι ικανό να διαχειρίζεται ένα σύνολο αισθητήρων με επίκεντρο ένα ενισχυμένο σύνολο σόναρ, νέου τύπου ιστία με σύστημα RESM/CESM νέας γενιάς από την Elettronica και εξοπλισμό επικοινωνιών καθώς και νέο πακέτο οπλισμού.
Οπλισμός των U212 NFS
Τα U212 NFS θα διαθέτουν έξι τορπιλοβλητικούς σωλήνες των 533 mm ικανούς να βάλλουν τις τορπίλες βαρέως τύπου Black Shark Advanced (BSA) της Leonardo καθώς και πυραύλους cruise για προσβολή στόχων ξηράς και UUV από το σχεδιαζόμενο κάθετο σιλό. Ο αρχηγός του ιταλικού ναυτικού τόνισε σε συνέντευξή του νωρίτερα την ανάγκη να αναπτυχθεί η ικανότητα του ιταλικού στόλου για προσβολή στόχων σε βάθος, ικανότητα που θα αποδοθεί στα υποβρύχια (αλλά και σε πλοία επιφανείας) και βρίσκεται σε φάση σχεδιασμού. O σχεδιασμός του ιταλικού ναυτικού για τα έτη 2020-22 περιλαμβάνει μακρόπνοα σχέδια για όπλα και ικανότητες πλήγματος σε βάθος αλλά προς το παρόν χωρίς τη διάθεση κονδυλίων. Το πρόγραμμα U212 NFS της Ιταλίας θα δώσει στην Fincantieri και τις υπόλοιπες ιταλικές βιομηχανίες μια σημαντική ώθηση στις εξαγωγές υποβρυχίων και των συστημάτων τους καθώς και στις παρεχόμενες υπηρεσίες υποστήριξης που θα βρει πελάτες και σε άλλες χώρες, ιδίως αν αναλογιστεί κανείς τη συνεχιζόμενη συνεργασία με τη Γερμανία.