Όπως θα θυμούνται πολύ καλά οι αναγνώστες μας, η Π&Δ έχει καλύψει εκτενώς το θέμα την πιθανής απόκτησης φρεγατών Adelaide από το ΠΝ. Φυσικά έχουμε το “άγχος” που έχουν και οι περισσότεροι αναγνώστες μας, που επιθυμούν την άμεση ενίσχυση του ΠΝ όχι απλά με αξιόμαχα πλοία, αλλά με πλοία που θα προσφέρουν κάποιες σοβαρές δυνατότητες αεράμυνας περιοχής.
Τώρα, είμασταν οι πρώτοι που κινήσαμε θέμα Adelaide, και δυστυχώς είμασταν οι πρώτοι που αναφέραμε τα πρώτα σύννεφα στο θέμα της αγοράς. Και έχοντας καεί από τον “χυλό” της ενοικίασης των FREMM (τι πάμε και θυμόμαστε, ε;) φυσάμε και το γιαούρτι των Adelaide. Ξέρουμε ότι δεν μας αδικείτε, και επίσης ξέρουμε πως υποχρέωσή μας είναι να παρακολουθούμε το θέμα, και να σας μεταφέρουμε το τι μαθαίνουμε.
Λοιπόν, για αρχή να πούμε ότι σύμφωνα με πληροφορίες από την Αυστραλία, οι διαθέσιμες Adelaide είναι τελικά 3 και όχι 2. Αυτό συμβαίνει γιατί οι Αυστραλοί αφαίρεσαν μεν το αντιπυραυλικό Phalanx, αλλά δεν πείραξαν ή πήραν κάτι άλλο πάνω από το πλοίο. Τουλάχιστον αυτό ίσχυε στις πρώτες μέρες του 2019. Η αφαίρεση του Phalanx δεν σημαίνει κατ’ ανάγκη πως το πλοίο αχρηστεύτηκε, απλά προφανώς οι Αυστραλοί ήθελαν ένα επιπλέον Phalanx στην γραμμή συντήρησης, προκειμένου να το βάζουν πάνω στα άλλα πλοία με Phalanx όταν αφαιρούν κάποιο για συντήρηση, αναβάθμιση ή απλά επισκευή. To είχαμε ξαναγράψει πως οι Adelaide είναι 3 προς διάθεση, αλλά αναμέναμε πως είχε ξεκινήσει η διαδικασία αποξήλωσης του Darwin από λειτουργικά συστήματα. Αυτό δεν έχει γίνει…
Τώρα, καθώς έχουν αποσυρθεί οι υπόλοιπες Adelaide, και τα πλοία έχουν συστήματα σχετικά νέα, δεν χρειάζεται να αρχίσει ο κανιβαλισμός της Darwin. Άλλωστε, οι άλλες δυο Adelaide θα αποσυρθούν άμεσα, ενώ η κατάστασή τους είναι εξαιρετική. Μένοντας εδώ, από Αυστραλία μαθαίνουμε πως η κατάσταση των πλοίων είναι πολύ καλή ως εξαιρετική, ενώ οι αεριοστρόβιλοι LM2500 έχουν ακόμη αρκετά χρόνια σε υπηρεσία. Στο σημείο αυτό να πούμε πως οι LM2500 στις Adelaide (O.H. Perry) χρησιμοποιούνται συνεχώς, κι όχι ελάχιστα όπως στις ΜΕΚΟ200ΗΝ, που συνήθως κάνουν χρήση των ντίζελ (συνεπώς οι στρόβιλοι των ΜΕΚΟ είναι “καινούργιοι” παρά τα χρόνια υπηρεσίας). Δεν έχουμε περισσότερες λεπτομέρειες για το θέμα, αλλά θέμα ορίου ζωής των LM2500 δεν υπάρχει. Φυσικά αυτό θα το μάθαινε η Επιτροπή του ΠΝ αν πήγαινε μέχρι την Αυστραλία…
Πριν αρχίσουμε να “ζητάμε” και την Darwin, θα πούμε πως δεν είναι της ίδιας ηλικίας με τις άλλες δυο, Melbourne και Newcastle. Η Darwin μπήκε σε υπηρεσία το 1984, σε 8 και 9 χρόνια πριν τις άλλες που υπηρετούν. Βέβαια έχουμε πει πολλές φορές, πως οι Αυστραλοί δεν φείδονται χρημάτων προκειμένου να έχουν τα πλοία τους σε εξαιρετική κατάσταση. Πάντως σε κάθε περίπτωση, εάν και εφόσον το επιθυμούμε, η HMAS Darwin είναι διαθέσιμη προς άμεση μεταφορά. Δυστυχώς, τα καλά (;) νέα σταματούν εδώ.
ΑΝΑΛΥΣΗ: Ποιες είναι οι πραγματικές A/A δυνατότητες των Adelaide με SM2/ESSM;
Τώρα, από όσο γνωρίζουμε, δεν έχει γίνει ταξίδι επιτροπής του ΥΠΕΘΑ στην Αυστραλία για να δει τα πλοία. Άρα το ΠΝ έχει σταματήσει την προσπάθεια, και περιμένει (;) ίσως κάποια κίνηση από αυστραλιανής πλευράς. Από Αυστραλία όμως γνωρίζουμε πως οι Αυστραλοί δεν είναι διατεθειμένοι να μας δώσουν το απόθεμά τους των SM2, ούτε φυσικά των ESSM. Άρα ισχύει όσα μας έχει πει ο νυν ΥΠΕΘΑ και πρώην ΑΓΕΕΘΑ, πως τα πλοία δεν μας ενδιαφέρουν χωρίς τα όπλα τους. Τώρα, τονίζουμε το γεγονός ότι λύση για “φθηνούς” SM2 δεν μπορεί να βρεθεί, και αμφιβάλλουμε αν το USN θα έρθει να δώσει μια “λύση”. Φυσικά θεωρητικά το ενδεχόμενο παραμένει ανοιχτό.
Συνέντευξη Α/ΓΕΕΘΑ: 180 εκατομμύρια το κόστος των 2 Adelaide, οι ΗΠΑ συναινούν για τα όπλα τους
Γενικά όμως, και κρίνοντας από την αδιαφορία των τελευταίων ημερών από πλευράς ΠΝ, μάλλον η υπόθεση των Adelaide “δεν πάει καλά”. Ελπίζουμε απλά να είμαστε κινδυνολόγοι, και τελικά να έχουμε λευκό καπνό. Φυσικά για να έχουμε καπνό, κάποιος πρέπει να βάλει “φωτιά”. Και εμείς δεν έχουμε ούτε σπίρτα…
ΑΝΑΛΥΣΗ: Ποιες οι επιλογές για άμεση ενίσχυση του ΠΝ αν δεν αγοραστούν οι Adelaide;