Το θωρακισμένο όχημα ασφαλείας (ASV, Armored Security Vehicle) M1117 Guardian είναι μια περαιτέρω εξέλιξη του τεθωρακισμένου μεταφορέα προσωπικού Cadillac Gage Commando. Χρησιμοποιείται από την Αμερικανική Στρατιωτική Αστυνομία μέχρι και σήμερα, αν και πλέον θεωρείται πλεονάζον υλικό. Το πρώτο όχημα M1117 μπήκε σε υπηρεσία το 1998, ωστόσο η παραγωγή στην αρχή ήταν αργή, και το πρόγραμμα σχεδόν ακυρώθηκε! Ωστόσο, ο πόλεμος στο Ιράκ έδωσε μια νέα πνοή στο όχημα.
Το M1117 διαθέτει προηγμένο σύστημα θωράκισης (για το μέγεθος και το βάρος του οχήματος πάντα) με συνδυασμό κεραμικών υλικών εξωτερικά και αντιθρασμαυτικής επίστρωσης. Το εμπρόσθιο τόξο παρέχει προστασία έναντι βολών 12,7 mm, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις το όχημα μπορεί να αντέξει ακόμη και βολή RPG χάρη στην κεκλιμένη θωράκιση. Έχει σύστημα φιλτραρίσματος αέρα για προστασία από χημικές και βιολογικές επιθέσεις, ωστόσο δεν μπορεί να προστατεύσει από ραδιενέργεια.
Το Guardian σε αμερικανική υπηρεσία είναι οπλισμένο με αυτόματο εκτοξευτή βομβίδων των 40 mm, και πολυβόλα των 12,7 mm και 7,62 mm. Τα όπλα είναι τοποθετημένα σε πυργίσκο παρόμοιο με εκείνο που χρησιμοποιείται στο AAV-7, αλλά φυσικά και ΔΕΝ είναι σταθεροποιημένα για βολή εν κινήσει (άλλωστε δεν απαιτεί κάτι τέτοιο η αποστολή του). Το όχημα έχει πλήρωμα τριών και μπορεί να μεταφέρει μέχρι και τρεις επιπλέον στρατιώτες. Οι επιβάτες εισέρχονται και εξέρχονται από το όχημα μέσω θυρών ή θυρίδων οροφής.
Το M1117 κινείται από τον κινητήρα ντίζελ Cummins 6CTA8.3, που αποδίδει 260 ίππους που βρίσκεται στο πίσω μέρος, και του επιτρέπει να αναπτύσσει ταχύτητες που ξεπερνούν τα 100 χλμ/ώρα σε άσφαλτο. Αντίστοιχα υψηλές είναι οι δυνατότητές του και εκτός δρόμου, ή σε ανώμαλο έδαφος, κάτι που το έχει κληρονομήσει από την οικογένεια του Commando από την οποία και προέρχεται. Εδώ να σημειώσουμε πως το όχημα ΔΕΝ είναι αμφίβιο.
Οι παραλλαγές του M1117 ASV περιλαμβάνουν ένα θωρακισμένο όχημα μεταφοράς προσωπικού, χωρητικότητας 8 στρατιωτών, ασθενοφόρο, οχήματος διοίκησης, οχήματος αναγνωρίσεως, καθώς και όχημα μηχανικού. Αναπτύχθηκε και μια έκδοση με πύργο που έφερε το πυροβόλο των 90mm Cockerill. Πιο πρόσφατη εξέλιξη του M1117 ASV είναι το Textron TAPV, το οποίο είναι ελαφρώς μεγαλύτερο και καλύτερα προστατευμένο. Από το 2012, το TAPV υπηρετεί με τις ένοπλες δυνάμεις του Καναδά.
Τώρα, τα οχήματα που έχουν προσφερθεί στην Ελλάδα αφορούν τα οχήματα που υπηρετούν με την Αμερικανική Στρατονομία. Αν και έχουν τύχει αρκετής χρήσης, εντούτοις δεν έχουν φθορά σε πολεμικές επιχειρήσεις, καθώς η αποστολή τους περιοριζόταν στα μετόπισθεν. Φυσικά και έχουν λάβει μέρος σε συγκρούσεις, αλλά όχι όσο άλλα οχήματα του Αμερικανικού Στρατού.
Δεν έχει γίνει γνωστό αν τα οχήματα θα προσφερθούν με πλήρη τον οπλισμό τους, που περιλαμβάνει τα βομβιδοβόλα των 40 χιλιοστών και τα πολυβόλα. Τυχόν “αφοπλισμός” τους προ της παράδοσης, σημαίνει πως ο ΕΣ θα πρέπει να δαπανήσει επιπλέον ποσά για τον οπλισμό, αν και φυσικά δεν υπάρχει θέμα για τα πολυβόλα των 12,7 και 7,62 χιλιοστών. Τα βομβιδοβόλα όμως καλό είναι να μην αφαιρεθούν, καθώς, πέραν του γεγονότος πως θα είναι σε εξαιρετική κατάσταση (η Στρατονομία έχει εμπλακεί σε πολεμικές επιχειρήσεις, αλλά είναι η εξαίρεση κι όχι ο κανόνας), είναι δε και πάρα πολύ ικανά.
Σε ελληνική υπηρεσία θα μπορούσαν να αναλάβουν πλήθος αποστολών, ή για να το πούμε πιο “λαϊκά”, να καλύψουν πολλές “τρύπες”. Καταρχάς, θα είναι τα ικανότερα θωρακισμένα οχήματά μας, ανώτερα φυσικά των Μ113, Leonidas I/II και VBL, και θα δώσουν δυνατότητες που μέχρι σήμερα ήταν εκτός ελληνικής πραγματικότητας. Καταρχάς, είναι μάλλον τα ιδανικά οχήματα για τις Επιλαρχίες Αναγνώρισης σε Έβρο και Αιγαίο, όπου ο ΕΣ κάνει χρήση κάθε είδους ακατάλληλου οχήματος, από GD240 με πολυβόλα μέχρι άρματα μάχης.
Επίσης, θα είναι εξαιρετική λύση για τους Ειδικούς Μηχανοκίνητους Λόχους των Ταγμάτων Εθνοφυλακής των νησιών, που μέχρι σήμερα επίσης κάνουν χρήση ότι οχήματος βρουν, με τελευταία προσθήκη των VBL. Οι ΕΜΛ έχουν σαν κύρια αποστολή την περίσφηξη και καταστροφή εχθρικών αεροπρογεφυρωμάτων, πριν αυτά γίνουν επικίνδυνα στα μετόπισθεν, ή σαν δύναμη εφεδρείας του Τάγματος. Τα Μ1117 είναι ίσως τα καλύτερα οχήματα για την αποστολή αυτή, καθώς έχουν λογικό μέγεθος, μεγάλη ισχύ πυρός, και φυσικά μπορούν να κινηθούν σχετικά εύκολα στους στενούς δρόμους ενός ελληνικού νησιού.
Τα Μ1117 θα μπορούσαν να πλαισιώσουν και τα μηχανοκίνητα τάγματα πεζικού, προσφέροντας μεγάλη ισχύ πυρός στις ομάδες των Μ113. Στα νησιά την αποστολή αυτή κάλυπταν κάποτε τα ΒΜΡ-1 (στα νησιά), αλλά μετά την απόσυρσή τους, η λύση έχει δοθεί είτε με Leonidas είτε, συνηθέστερα, με Μ113. Τα Μ1117 θα μπορούσαν να είναι εξαιρετική λύση χάρη στη μεγάλη ισχύ πυρός τους αλλά και την υψηλή κινητικότητά τους.
Τώρα, ελπίζουμε η χρησιμότητα των Μ1117 να αρχίσει να γίνεται “τροφή” στην ελληνική εφευρετικότητα, και να δούμε τίποτα περίεργες “πατέντες”, με τα Μ1117 να συνοδεύουν Leopard 2HEL, αντικαθιστώντας τα Μ113. Θυμίζουμε πως τα ΤΟΜΑ υπάρχουν για να εξολοθρεύουν θύλακες εχθρικού πεζικού με όπλα που θα απειλούσαν τα άρματα μάχης. Για να το κάνουν αυτό απαιτείται να έχουν δυνατότητες όπως αντίστοιχη κινητικότητα με τα άρματα μάχης, και φυσικά δυνατότητα βολής εν κινήσει, όπως τα άρματα.
Αν τώρα, ελλείψει Μ2 Bradley, βάλουμε τα Μ1117 να συνοδεύουν τα άρματα μάχης στη θέση των Μ113, τότε πάλι θα έχουμε μια ελληνική “πατέντα”. Βέβαια, ο λαός μας λέει πως από το “ολότελα…”, καλύτερα να έχει ένα ASV που μπορεί να ακολουθήσει τα άρματα μάχης σε ταχύτητα, από το να έχεις ένα ΤΟΜΠ της δεκαετίας του ’70 που σέρνεται, χωρίς ταχύτητα…
Σε κάθε περίπτωση, ο ΕΣ ετοιμάζει επιτροπή επιθεώρησης των οχημάτων αυτών, τα οποία προσφέρονται με μόνη υποχρέωσή μας να τα μεταφέρουμε στην Ελλάδα. Δεν υπάρχουν άλλες λεπτομέρειες, πέραν του ότι η οροφή για παραχώρηση είναι τα 1200 οχήματα (!), ενώ δεν αποκλείεται να υπάρξει και νεότερη παραχώρηση στο μέλλον. Μετά από δεκαετίες χρήσης παρωχημένων λύσεων (πλην VBL), ο ΕΣ ετοιμάζεται να μπει επιτέλους στον 21ο αιώνα και στα τεθωρακισμένα τροχοφόρα οχήματα.
Από όσο γνωρίζουμε, οι επιτελείς του ΓΕΣ θα προσπαθήσουν να επιτύχουν το κατόρθωμα των OH-58D Kiowa Warrior, και να πάρουν μαζί όσο το δυνατόν μεγαλύτερες ποσότητες ανταλλακτικών. Επίσης, επιθυμία του ΓΕΣ είναι η υπόθεση να “τελειώσει” με όσο το δυνατόν μεγαλύτερες ταχύτητες, και τα οχήματα να είναι στην Ελλάδα μέσα στο 2021.
Αυτό που γνωρίζουμε πως απομένει, είναι η τυπική άδεια του Αμερικανικού Κογκρέσου. Ελπίζουμε λίαν συντόμως να έχουμε περισσότερες λεπτομέρειες για το θέμα.