Όπως γράψαμε και σε πρόσφατο άρθρο μας, οι ιταλικές κορβέτες τύπου FCx-30 είναι αυτές που πληρούν τα παρακάτω τυπικά αλλά και άτυπα κριτήρια στην αναζήτηση νέων πλοίων που κάνει το Πολεμικό μας Ναυτικό:
- «Χωρούν» μέσα στον προϋπολογισμό των 2 δις για 4 πλοία, με τα 3 να μπορούν να κατασκευαστούν στην Ελλάδα.
- Καλύπτουν τις απαιτήσεις του Ναυτικού, δηλαδή έχουν τις επιχειρησιακές δυνατότητες για να αντικαταστήσουν τις γερασμένες S.
- Θεωρείται εφικτό να λυθεί μέσω interface το όποιο θέμα συμβατότητας και διαλειτουργικότητας μεταξύ των συστημάτων διαχείρισης μάχης SETIS της FDI HN και του ATHENA της FCx-30 (χωρίς αυτό να σημαίνει πως πετυχαίνεται η τέλεια συνεργασία που προσφέρει η ομοιοτυπία).
- Η τιμή φαίνεται να είναι η χαμηλότερη από όλες τις προσφορές
- Η Ιταλία έχει αυξημένη γεωπολιτική σημασία για την Ελλάδα και υπάρχει γεωστρατηγική προέκταση, όπως έγινε και με τη σύμβαση των Γαλλικών FDI HN.
- Υπάρχει χρηματοδότηση
- Υπάρχει συνεργασία με ελληνική εταιρεία που λίαν συντόμως θα αναλάβει τα Ναυπηγεία Ελευσίνας
ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Η Fincantieri έφερε «δυνατή» πρόταση για κορβέτες στο ΠΝ, η FCX-30 φθηνότερη όλων!
Την ίδια στιγμή, το πλοίο είναι το ισχυρότερο οπλισμένο, καθώς εκτός από το σύστημα STRALES στο πυροβόλο των 76 χιλιοστών της πλώρης, θα διαθέτει και πλήρη σουίτα ηλεκτρονικού πολέμου, με ενσωματωμένο το σύστημα ηλεκτρονικών παρεμβολών R-ECM. To ECM (Electronic Countermeasures) θεωρείται σαν απολύτως απαραίτητο για την επιβίωση σύγχρονων πολεμικών πλοίων στις ναυτικές συγκρούσεις του 21ου αιώνα, και η μη τοποθέτησή του στις FDI HN είναι ένα μεγάλο μειονέκτημα. Ελπίζουμε το ΠΝ να εξασφαλίσει τα κονδύλια στο μέλλον για την τοποθέτηση του εκ των υστέρων, όταν, και το βασικό, αν, εξελιχθεί από τους Γάλλους.
Με λίγα λόγια, δια της ατόπου, η Fincantieri μπορεί να κερδίσει το “Κύπελλο”, καθώς το “Πρωτάθλημα” το πήρε η Naval Group. Βέβαια μέχρι τέλους θα συνεχίσουμε να λέμε πως δεν πρέπει να υποτιμούμε τους Γάλλους. Το τι θα φέρουν την τελευταία στιγμή, δεν το ξέρουμε, και δεν το ξέρει και κανείς. Όσοι έκαναν το λάθος να τους υποτιμήσουν το 2021, το πλήρωσαν με απώλεια του συμβολαίου των πρώτων 3,3 δις.
H FCx-30HN θα έχει σαν κύριο αντιαεροπορικό όπλο τους πυραύλους MICA VL NG. Το όπλο για πολλούς και διαφόρους λόγους, άγνωστους σε εμάς, δείχνει να προτιμάται από το ΠΝ αντί του αμερικανικού ESSM Blk2. Ειδικά το τελευταίο είναι τελείως ακατανόητο, διότι ακόμη κι αν δεχτούμε πως οι MICA VL-NG έχουν ανώτερες επιδόσεις του ESSM Blk2 (μεγάλο αν…), ο τελευταίος έχει σειρά πλεονεκτημάτων που κάνουν τελείως παράδοξη την εισαγωγή του γαλλικού πυραύλου. Σήμερα όμως θα προτείνουμε κάτι τελείως διαφορετικό, που το έχουν συζητήσει πολλές φορές οι αναγνώστες μας, αλλά οι Ιταλοί δεν το έκαναν.
Η FCx-30HN όμως είναι ουσιαστικά η γνωστή σε όλους μας Doha, μια αντιαεροπορική κορβέτα που σχεδίασαν και κατασκεύασαν οι Ιταλοί για το Κατάρ. Το εντυπωσιακό του οπλισμού της Doha είναι οι 16 αντιαεροπορικοί πύραυλοι ASTER 30, ένας πραγματικά μοναδικός οπλισμός για πλοίο αυτού του μεγέθους. Το 3.300 τόνων πλοίο ως έχει (Doha), και αυτό είναι πραγματική «ευκαιρία» για το ΠΝ μας, αρκεί να προστεθεί και ένα σόναρ, όπως το συρόμενο Leonardo WASS ATAS (Active Towed Array Sonar). Μπορεί ο αστικός μύθος να θεωρεί οτιδήποτε διαφορετικό του CAPTAS-1/-2/-4 για «πέταμα», αλλά δεν ισχύει.
ThinkOutOfTheBox: Εξοπλισμός των νέων κορβετών με 2 x RAM, χωρίς ESSM, MICA VL ή CAMM/ER
Η Doha στα χαμηλού βάθους νερά του Περσικού, εξοπλίστηκε με το πολύ ενδιαφέρον Leonardo THESAN, ένα μικρό σόναρ τρόπιδας, που επιτρέπει τον εντοπισμό ναρκών, εισερχόμενων τορπιλών, δυτών που πλησιάζουν για δολιοφθορά κ.ο.κ. Όπως έχουμε ξαναγράψει, το Κατάρ, στα νερά του Περσικού, προτίμησε τη λύση του ανθυποβρυχιακού ελικοπτέρου, βασισμένο σε διδάγματα του Αμερικανικού Ναυτικού. Με λίγα λόγια, ακόμα και να προτιμούσαμε την Doha μαζί με ένα WASS ATAS (και όχι την εξέλιξη της, FCx-30 που μας προτείνουν), θα είχαμε μια κορυφαία κορβέτα/ελαφριά φρεγάτα για το Αιγαίο κι όχι μόνο. Ας μην υπάρξουν παρανοήσεις πάλι, το ξεκαθαρίζουμε, η Fincantieri/ONEX προσφέρουν τις FCx-30HN με σόναρ τροπίδας, είτε το Thales Kingklip Mk2 είτε άλλης εταιρείας.
Γιατί όμως βρίσκουμε «κορυφαία» την Doha και όχι τόσο και την FCx-30HN; Που διαφέρουν (εκτός από το σόναρ);
La Tribune: Οι Γάλλοι βλέπουν προβάδισμα Doha, αλλά και πιθανή πρόταση για 5 Gowind στα 2 δις!
Μα στους αντιαεροπορικούς πυραύλους! Άλλες δυνατότητες δίνει ο ASTER 30 των 4,5 Mach, άλλες ο σχεδίασης της δεκαετίας του ‘80 MICA VL (NG). Μα καλά, εμείς δεν έχουμε πει πως ο MICA VL έχει την μισή τιμή ενός ASTER 30; Επίσης, δεν είναι φθηνότερος και ο εκτοξευτής; Άλλο το κόστος του εκτοξευτή Α50 που απαιτούν οι ASTER 30, άλλο το κάνιστρο των MICA VL. Αλλά τώρα, όπως έχετε καταλάβει, προτείνουμε να βάλουμε ASTER 30 στις FCx-30 ώστε να φθάσουν σε αντιαεροπορικές επιδόσεις τις Doha. Όμως αυτό δεν θα αυξήσει σημαντικά την τιμή τους; Όχι απαραίτητα!
Θυμίζουμε πως οι ελληνικές FDI HN θα έχουν 4 οκταπλούς εκτοξευτές Α50, για 32 συνολικά πυραύλους ASTER 30. Οι δυο πρώτες FDI HN, που ουσιαστικά είναι και οι δυο της γαλλικής διαμόρφωσης, θα παραδοθούν με 16 μόνο πυραύλους, και 2 εκτοξευτές Α50. Οι 2 επιπλέον εκτοξευτές Α50 και οι 16 επιπλέον πύραυλοι, θα τοποθετηθούν στον πρώτο δεξαμενισμό του πλοίου, κάπου το 2028. Τότε λογικά θα τοποθετηθεί και το RAM, που επίσης δεν περιλαμβάνεται στην αρχική διαμόρφωση Standard 1. Μόνο η 3η FDI HN θα έρθει το 2026 πάνοπλη με 32 ASTER 30 και τους 21 RAM. Βέβαια καμία FDI HN δεν θα φέρει ECM στο ορατό μέλλον, αλλά αυτό είναι μια άλλη ιστορία.
Η ιδέα μας λοιπόν είναι πολύ απλή. Οι 4 εκτοξευτές από τις δυο πρώτες Α50, αντί να παραδοθούν στο Ναύσταθμο της Σαλαμίνας, να κατευθυνθούν απευθείας στο σημείο ναυπήγησης των 2 πρώτων FCx-30HN. Έτσι, οι δυο αρχικές FCx-30HN, θα εξοπλιστούν με 16 ASTER 30, αφήνοντας τις 2 πρώτες FDI HN με μόλις 16 ASTER 30. Αν το καλοσκεφτούμε, δεν είναι και τόσο πρόβλημα. Και εξηγούμε την απλότητα της λύσης που προτείνουμε.
Το Βρετανικό Ναυτικό αναβαθμίζει τους πυραύλους Aster 30 των αντιτορπιλικών του, σε αντιβαλλιστικούς
Υποθέτουμε πως το ΠΝ υλοποιεί την ιδέα μας. Ας δούμε τι προσφέρει:
- Αρχικά μια τέτοια επιλογή δεν σημαίνει πως ο χώρος στις FDI HN για τους εξτρά ASTER θα κλείσει. Στο μέλλον μπορεί να μπει εκεί κάτι άλλο, π.χ. εκτοξευτής για Meteor Naval, ένα Laser, ακόμη και κάθετα εκτοξευόμενοι πύραυλοι εναντίον πλοίων Perseus, που αναπτύσσει η MBDA. Φυσικά παραμένει η προοπτική να μπουν -όταν βρεθούν τα κονδύλια- οι επιπλέον πύραυλοι ASTER 30 με εκτοξευτές Α50, αφού η υποδομή θα είναι έτοιμη.
- Το κόστος για να οπλιστούν οι 4 FCx-30HN με 16 ASTER 30 έκαστη, θα έχει μειωθεί στο μισό (καθώς οι μισοί πύραυλοι/εκτοξευτές θα είναι από τις 2 πρώτες FDI).
- Πλέον, θα υπάρχουν 7 πλοία στο Στόλο με δυνατότητα αεράμυνας περιοχής με συνολικά 128 πυραύλους ASTER και όχι 96 που θα είχαν οι 3 FDΙ.
- Αν μια FDI HN είναι σε συντήρηση, αυτό δεν σημαίνει πως θα έχουμε χάσει το 1/3 της αντιαεροπορικής μας ικανότητας μεγάλου βεληνεκούς. Τα ποσοστά θα «παίζουν» ανάμεσα στο ποια FDI HN είναι στη δεξαμενή. Κι αν χαθεί ένα πλοίο σε σύγκρουση, θα παραμένουν άλλα 6. Είναι η λογική «όχι όλα τα αυγά στο ίδιο καλάθι».
- Δεν θα χρειαστεί να εισάγουμε έναν ακόμη πύραυλο σε υπηρεσία. Θα μείνουμε με τους ESSM Blk1 στις φρεγάτες ΜΕΚΟ200ΗΝ, τους ASTER 30 στο υπόλοιπο Στόλο και όλα τα πλοία θα έχουν τους RIM-116A/C των RAM σαν Close In Weapon System (CIWS) για αντιμετώπιση εισερχόμενων πυραύλων, κι όχι μόνο!
Αυτό που προτείνουμε είναι έμμεσα ένα…
Η συνέχεια στο Navaldefence.gr Εδώ