25.5 C
Athens
Κυριακή, 16 Ιουνίου, 2024
ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΑΠΟΨΕΙΣΑΠΟΨΗ: Νέα τουρκική φρεγάτα Instanbul Class, προς μίμηση ή αποφυγή; Πως σχετίζεται...

ΑΠΟΨΗ: Νέα τουρκική φρεγάτα Instanbul Class, προς μίμηση ή αποφυγή; Πως σχετίζεται με το πρόγραμμα φρεγατών του ΠΝ;

- Advertisement -

 

Η επιλεκτική “διαρροή” φωτογραφιών της νέας κλάσης τουρκικής φρεγάτας στο twitter, πυροδότησε στη χώρα μας ένα νέο κύκλο ελληνικού αυτοοικτιρμού, με βολές κατά της “κακής” ηγεσίας, που δεν αφήνει τα ελληνικά ναυπηγεία να φτιάξουν “θαύματα” ναυπηγικής κοκ. Κάπου εκεί εμφανίστηκε και το υπερ-ταχύπλοο των 55 (!!!) κόμβων της Τουρκίας, μια υπερ-πυραυλάκατο που αντίστοιχες έχουμε δει μόνο από το καθεστώς της Τεχεράνης. Και δώστου “μπηχτές” για το ΠΝ, δώστου “μπηχτές” για το ΓΕΝ, δώστου “μπηχτές” για τις κυβερνήσεις κοκ.

«Σκάει μούρη» η πρώτη τουρκική φρεγάτα κλάσης-Ι;

Έτσι, για να μην ξεχνιόμαστε, τις κυβερνήσεις τις εκλέγουμε εμείς, και εμείς είμαστε αυτοί που αποφασίσαμε, μέσω των επιλογών μας, να έχουμε κρατικοδίαιτη αμυντική βιομηχανία. Αλλά είναι μια άλλη συζήτηση, και κάποια στιγμή πρέπει να αντιληφθούμε πως δεν φταίνε οι άλλοι πάντα, αλλά εμείς οι ίδιοι. Δεν φταίνε οι Γερμανοί, οι Αμερικανοί, οι Κινέζοι, οι Κενταυριανοί για το που βρισκόμαστε, αλλά οι δικές μας επιλογές. Ας μην πούμε εδώ πόσα χρόνια χρειάστηκε για να κατασκευαστεί ο Προμηθεάς, ενώ ας μην μετρήσουμε πόσα χρόνια χρειάστηκαν για να φτιάξουμε τις Ρουσσέν.

Βλέποντας, την φωτογραφία της Instanbul Class φρεγάτας F515, αμέσως ξεκίνησαν τα… αναμενόμενα. Ναι, οι γείτονες κατασκευάζουν τη δική τους φρεγάτα πολλαπλών χρήσεων, και η Ελλάδα σκέφτεται να αγοράσει 4 φρεγάτες πολλαπλών χρήσεων από το εξωτερικό. Είμαστε από τους μεγαλύτερους υποστηρικτές της σχεδιαστικής λύσης ALS, και θεωρούμε πως στην Ελλάδα έχουμε εξαιρετικά ναυπηγικά γραφεία, εξαίρετους ναυπηγούς, ενώ στην Αθήνα, είτε στο Μετσόβειο είτε στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής υπάρχει γνώση για πολύ περισσότερα από μια φρεγάτα. Το θέμα είναι όμως το εξής. Με ποιο ναυπηγείο να συνεργαστούν οι Έλληνες Ναυπηγοί για να προσφέρουν ένα πολεμικό πλοίο; Όλο αυτό το πρόβλημα, θα το προσεγγίσουμε εκ νέου σε δεύτερο άρθρο μας, λίαν συντόμως. Ας ξαναγυρίσουμε στην τουρκική φρεγάτα.

ΑΠΟΨΗ: Θέλουμε Εθνικό Πλοίο; Μόνο Λαμαρίνες ή ας το κάνουμε όπως η Τουρκία (κι ας μας χαλάει)

Είναι επίτευγμα αυτή η φρεγάτα; Καταρχάς, ας το ξεκαθαρίσουμε. Είναι φρεγάτα; Αν ναι, από πότε οι φρεγάτες έχουν εκτόπισμα 3.000 τόνων, τα τελευταία 10 χρόνια; Αν είναι έτσι, οι MMSC των 4.200 τόνων και οι Belh@rra των 4.500 τι είναι, αντιτορπιλικά; Θυμόμαστε πολλούς φίλους να χαρακτηρίζουν τις MMSC “κορβέτες”. Αν ισχύει αυτό, γιατί κανείς δεν “αντιδρά” όταν οι Τούρκοι θεωρούν τις Instanbul φρεγάτες; Πάμε όμως στο πλοίο το ίδιο. Δηλαδή, οι Gowind 3100, οι Doha Class των 3300 τόνων, είναι αντίστοιχα φρεγάτες; πριν 30 χρόνια ναι, αλλά πλέον δεν είναι.

Το πλοίο δεν είναι άσχημο, ούτε ανεπαρκές. Είναι μια χαρά φρεγατοκορβέτα (ή κορβετοφρεγάτα) των 3.000 τόνων, ικανή να φιλοξενήσει ελικόπτερο των 10 τόνων (S70B), έχει ένα πυροβόλο των 76 χιλιοστών (κλασικό όπλο της κλάσης), καθώς και έναν 16πλό (μάλλον 2 Χ 8πλούς) εκτοξευτή Mk41, ικανό να φέρει ESSM, SM-2, VL-ASROC, ενώ υπάρχουν αναφορές πως θα εξοπλιστεί με HISAR και ATMACA. Την ίδια στιγμή μπορεί να φέρει μέχρι 16 ATMACA, το τουρκικό αντίστοιχο του RGM-84 Harpoon. Κάνουμε πια παύση εδώ, για να ρωτήσουμε. Αν υποθέσουμε πως το ΠΝ αγόραζε ένα τέτοιο πλοίο, 3000 τόνων, ας είναι πάνω μέχρι και BGM-109, θα γινόταν επανάσταση γιατί πήραμε ένα “μικρό” πλοίο;

ΣΥΖΗΤΗΣΗ: Μεγάλες Μονάδες Στόλου στο ΠΝ, μήπως έχει χαθεί η Ισορροπία Δυνάμεων, κι εμείς απλά ομφαλοσκοπούμε;

Το ραντάρ της είναι το κατασκευαζόμενο κατόπιν άδειας στην Τουρκία, SMART-S Mk2, ενώ το ΣΕΠ είναι το γνωστό τουρκικής κατασκευής GENESIS. Μέχρι εδώ, πραγματικά, όλα καλά. Αλλά οι Τούρκοι δεν έχουν βάλει παραγγελία για SM-2 ή VL-ASROC, το πλοίο δεν πιστεύουμε πως θα αποκτήσει τα εν λόγω όπλα, λόγω του περιορισμένης κλίμακας εμπάργκο όπλων που έχουν επιβάλει οι ΗΠΑ. ESSM όμως, και μάλιστα 64 μπορεί θεωρητικά να φέρει. Αν και επίσης, δεν γνωρίζουμε να υπάρχει σχετική παραγγελία, ενώ ο HISAR-O είναι ακόμη σε στάδιο ανάπτυξης.

Για το GENESIS, δεν γνωρίζουμε πολλά, αλλά είναι προφανές πως οι Τούρκοι ανέπτυξαν, με πολλές προσπάθειες, ένα δικό τους CMS. Δεν απαιτείται και rocket science, και προφανώς είναι βασισμένο σε εμπορικά συστήματα υπολογιστών, και προηγμένες διεπαφές. Οι Τούρκοι έχουν κάνει άλματα στο τομέα, απλά κάπου εδώ να πούμε, πως τέτοιες δυνατότητες έχουμε κι εμείς στην Ελλάδα. Για παράδειγμα, η SCYTALIS έχει αναπτύξει τον υπολογιστή των εκσυγχρονισμένων P-3B Orion, θα ήταν πρόβλημα να κάνει το ίδιο, αυτή ή κάποια άλλη εταιρεία προηγμένων εφαρμογών για κάποιο ελληνικό πλοίο; Ο λόγος που συνήθως αγοράζεται κάποιο “εισαγόμενο” CMS, είναι η ευκολία με την οποία μπορεί να “ταιριάξει” με αισθητήρες και όπλα. Αλλιώς απαιτούνται χρονοβόρες και δαπανηρές δοκιμές, για πιστοποίηση όπλων (ESSM, Phalanx, RAM κοκ) και αισθητήρων.

ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΟ: TRS-4D, το ραντάρ των υποψήφιων ελληνικών MMSC και των MEKO200HN, vs Artisan 997 vs NS-100N

Το SMART-S Mk2 είναι ένα “κλασικό” PESA 3D radar, που είναι η βάση για πολλούς εκσυγχρονισμούς φρεγατών ανά τον κόσμο. Όταν το ΠΝ έμενε στο MW-08, η Τουρκία εξασφάλιζε την εγχώρια κατασκευή του SMART-S Mk2, εξοπλίζοντας με αυτά τα “πάντα”, από πυραυλακάτους μέχρι αρματαγωγά. Έτσι εξασφάλισε την γραμμή παραγωγής από την THALES, τη στιγμή που η τελευταία επικεντρωνόταν στα AESA. Το θέμα είναι πως αν και προηγούμενης γενιάς, το SMART-S Mk2 είναι ένα ικανότατο σύστημα. Το ότι είναι rotator δεν το κάνει βέβαια TRS-4D ή ARTISAN 997, αλλά είναι ανώτερο του MW-08, του αντίστοιχου ραντάρ του Ελληνικού Στόλου. Οι περισσότερες φρεγάτες έχουν rotator radars, όσο κι αν κάποιοι αυτό το θεωρούν “μείον”.

Φυσικά από ένα τέτοιο πλοίο δεν θα μπορούσε να λείπει κάποιο σύστημα CIWS, με τους Τούρκους να έχουν επιλέξει το GOKDENIZ των 35 χιλιοστών της ASELSAN, το οποίο θεωρείται σαν μια πολύ καλή λύση για αντιμετώπιση πυραύλων, έξυπνων όπλων, UAV αλλά και αεροσκαφών. Είναι όμως προφανές, πως από τις επιλογές των ESSM/GOKDENIZ, πως οι Τούρκοι δεν αναμένουν τα πλοία τους να βρεθούν υπό το καταιγιστικό πυρ ελληνικών αντιπλοϊκών πυραύλων, συνεπώς η ικανότητά τους για αντιμετώπιση επιθέσεων κορεσμού είναι υπαρκτή μεν, αλλά όχι εξελιγμένη δε. Αντίθετα, ο φόρτος των 16 ATMACA, συν άλλους πιθανά εκτοξευόμενους από τον Mk41, δείχνει πως ο σκοπός τους είναι να προκαλέσουν επιθέσεις κορεσμού στα ελληνικά πλοία.

Μήπως τελικά είναι άθλια η κατάσταση του τουρκικού ναυτικού; αυτός είναι ο λόγος που ελληνική φρεγάτα “ακουμπά” πλέον το Oruç Reis “ξεδιάντροπα”;

Το πόσο έχει κοστίσει το πλοίο πραγματικά, δεν θα το μάθουμε ποτέ. Κομμάτια της εξέλιξής του μπορεί να έχουν πληρωθεί από χρήματα άλλων προγραμμάτων, από μυστικά κονδύλια, ενώ η κατασκευή του επίσης δεν θα μας κάνει σοφότερους. Οι Τούρκοι δοκίμασαν με τις ADA Class, τα “κουτσοκατάφεραν” και προχωρούν με την κλάσης “Κωνσταντινούπολη”. Πιστεύουμε πως στο τέλος της ημέρας, το πλοίο θα κοστίσει περισσότερο, πολύ περισσότερο από το να είχαν αγοράσει μια Gowing 3100, ή μια SIGMA 10514, ή μια ΜΕΚΟ Α200, αλλά θα μπορούν να λένε ότι σχεδίασαν και υλοποίησαν το πλοίο μόνοι τους.

Πριν αρχίσουμε να αυτομαστιγωνόμαστε, ας σκεφτούμε λίγο τις ΗΠΑ. Έχουν το ισχυρότερο πολεμικό ναυτικό στον πλανήτη, αλλά μικρά πλοία αγόρασαν (το σχέδιο) από το εξωτερικό. Οι LCS, και οι δυο κλάσεις, είναι σχεδίαση η μεν πρώτη ιταλική, η δε δεύτερη αυστραλιανή! Η νέα φρεγάτα FFG(X) Constellation Class, είναι ουσιαστικά μια αμερικανοποιημένη Bergamini Class (FREMM-IT). Το Royal Navy, που έχει κυριαρχήσει στον πλανήτη εδώ και 500 χρόνια, το νέο του πλοίο είναι σχεδιασμένο στη Δανία. Η Iver Huitfeld, έγινε η Type 31. H Γερμανία, που έχει πουλήσει ΜΕΚΟ και στο τελευταίο ναυτικό του πλανήτη, τα νέα της πλοία τα αγόρασε από την Ολλανδία!

ΑΠΟΨΗ: Τα 400 εκ. ευρώ για τον εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ200ΗΝ είναι μια εξαιρετική επιλογή για το ΠΝ, θα αποδώσει εξαιρετικά πλοία

Τι θέλουμε να πούμε με όλα αυτά; Ναι, οι Τούρκοι καλά έκαναν και σχεδίασαν μόνοι τους ένα πολεμικό πλοίο της κλάσης Instabul. Αλλά το πλοίο αυτό, ακόμη κι αν έχει 4 Mk41 ή 32 ATMACA, πάλι δεν σημαίνει ότι είναι ένα καλό πλοίο. Πρέπει να σταματήσουμε να σκεφτόμαστε με τη λογική του ποιος τα έχει περισσότερα (τα βλήματα). Τα πλοία είναι κατά κύριο λόγο, δυνατότητες. Αν η I-Class έχει 16 ATMACA, αλλά αποδειχτεί ότι μπορεί να τα ρίξει μέχρι Sea State 3 ή 4, τότε έχει 0 (μηδέν) ATMACA σε Sea State 5 και πάνω, ενώ η “αρχαία” Kortenaer έχει 8 Harpoon στην ίδια κατάσταση. Οι ναυμαχίες δεν γίνονται στην οθόνη υπολογιστή, ή κινητού, γίνονται στην πραγματική θάλασσα.

Είμαστε από τους πλέον “φανατικούς” υποστηρικτές της σχεδίασης ALS. Πρώτη η ΠΤΗΣΗ δημοσίευσε στοιχεία για το πλοίο ALS 100, και μετά έχουμε κάνει αφιερώματα στα υπόλοιπα πλοία. Αλλά εδώ που φτάσαμε, ας μας επιτραπεί μια χειρότερη έκφραση, εδώ που καταντήσαμε, δεν μας παίρνει να ξεκινήσουμε τη ναυπήγηση των ALS για να αντικαταστήσουμε τις S. Όχι γιατί το σχέδιο είναι ανώριμο, το αντίθετο, από όσο μπορούμε να γνωρίζουμε το σχέδιο υλοποιήσιμο, αλλά διότι δεν υπάρχει το κατάλληλο ναυπηγείο να τις κατασκευάσει. Δεν υπάρχει μια ισχυρή επιχειρηματικότητα από πίσω, να επενδύσει σε νέες δεξαμενές, κτίρια, εργαλειομηχανές, προκειμένου να κατασκευαστούν αυτά τα πλοία. Σε αυτή τη φάση δεν υπάρχουν, αύριο όμως πρέπει να ξεκινήσουμε μια ελληνική σχεδίαση, και να την κατασκευάσουμε. Για παράδειγμα, η EPC δεν θα μπορούσε να βασιστεί σε σχέδιο της ALS; Και μετά, όχι μόνο έχουμε αγοράσει ALS, αλλά θα τις αγοράσουν και άλλα ευρωπαϊκά ναυτικά.

Η ελληνική ALS 115 Surface Combat Ship, εξοπλισμένη, με κόστος κάτω από 650 εκ. ευρώ!

Ξαναγυρίζουμε βέβαια στους αγαπητούς μας γείτονες, που θέλουν να πιστεύουν πως όλα μπορούν να τα κατασκευάζουν μόνοι τους. Μακάρι να μπορούν, και μακάρι να βρουν και αεριοστρόβιλους για να φτιάξουν τις φοβερές και τρομερές TF-2000. Διαβάζουμε πως θα κατασκευαστούν εδώ και πάνω από 20 χρόνια, αλλά ακόμη δεν υπάρχει κανένα πλοίο. Δεν υπάρχει καν σχέδιο του πλοίου. Μόνο προδιαγραφές. Εμείς στην Ελλάδα βέβαια είμαστε έτοιμοι να ηττηθούμε από ένα paper project. Θα θέλαμε λοιπόν, να είμαστε όλοι πολλοί προσεκτικοί, με άρθρα και απόψεις που έχουν να κάνουμε τα κλικς αλλά και το μένος κάποιων εναντίον προτάσεων φρεγατών για το ΠΝ. Σκέφτονται κάποιοι, οι TF-2000 θα έχουν 32 ASTER, ας πάρουμε κι εμείς το τάδε ή δείνα πλοία με 64 ASTER. Ποιες TF-2000, ποιος ASTER (Ο Φρεντ;). Έτσι όπως πάει, τα επόμενα τουρκικά πλοία, που δεν θα τα δούμε πριν το 2030, θα έχουν είτε S-400 (κι αν) είτε HISAR. Ακόμη και η προμήθεια ESSM και RAM τη θεωρούμε επισφαλή.

Σειρά πολεμικών πλοίων ALS, το Ελληνικό Εθνικό Πλοίο για τον 21ο αιώνα

Ας ξεχάσουμε τι κάνουν οι γείτονες, και ας επικεντρωθούμε στο τι κάνουμε εμείς. Ο Στόλος, και τα πλοία του, δεν είναι κάρτες υπερατού. Είναι δυνατότητες. Για παράδειγμα, χρειαζόμαστε αεράμυνα περιοχής, που μας τη δίνει είτε ένα Arleigh Burke, είτε τρεις Belh@rra Helleniques, είτε 6 FDI+4 ΜΕΚΟ200ΗΝUPG, είτε 4 SIGMA 11515/MMSC/MEKO A200/Type 31 μαζί με 6 Rafale F3R/Meteor. Το λέμε πολύ “χοντρικά”, απλά προσπαθούμε να σας δώσουμε να καταλάβετε πως σχεδιάζονται οι αγορές οπλικών συστημάτων.

ThinkOutOfTheBox: Όπλα Laser στις νέες φρεγάτες του ΠΝ για αντιμετώπιση των τουρκικών UAV/UCAV και των όπλων τους

Πολλοί κοιτούν μόνο τα “χαρακτηριστικά”. Δεν αγοράζουμε αυτοκίνητο. Ακόμη και να αγοράζαμε όμως, θα κοιτούσαμε και άλλες παραμέτρους, όπως κόστος συντήρησης, δείκτες αξιοπιστίας, χρηματοδοτικό πρόγραμμα. Κάποιοι, για δικούς τους λόγους (ή κόλλημα), θέλουν να θάβουν τις MMSC και να θεοποιούν τις Belh@rra, να μην αντέχουν τις FDI αλλά να δέχονται μόνο ολλανδικές, να βρίζουν τις ΜΕΚΟ αλλά να χαμογελούν στις Type 31. Ειλικρινά το γράφουμε, δεν φτιάχνεις Στόλο με αυτά τα μυαλά. Πρέπει να δούμε εμείς, οι “απέξω”, τελείως διαφορετικά το θέμα πλοίων. Κάνοντας bullying ή πιστεύοντας πως κάνουν bullying στο ΠΝ, είτε με επώνυμα σχόλια, είτε με σχόλια τρολλς στο Twitter (πληρωμένων ή απλά χρήσιμων ηλιθίων), δεν θα πάμε μπροστά. Το έχουμε πει, και το ξαναλέμε. Το ΠΝ θα πάρει το πλοίο που χρειάζεται και θέλει.

 

 

 

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

214 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
214 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Πόσες φρεγάτες Constellation θέλει το ΠN και κυρίως… που θα βρούμε τα λεφτά;

H υπόθεση των φρεγατών Constellation για το Πολεμικό μας Ναυτικό είναι σαφώς αυτή που προσελκύει το μεγαλύτερο ενδιαφέρον στο χώρο της άμυνας, λόγω μεγέθους...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

ΕΛΒΟ: διακυβεύεται η τύχη της εταιρείας σε «ύποπτους» προεκλογικούς καιρούς;  

Συνήθως διεργασίες που δεν αντέχουν ή πρέπει να μείνουν μακριά από δημόσιο έλεγχο και κριτική, εξελίσσονται σε περιόδους που η κοινή γνώμη έχει στραμμένη...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 038 Τεύχος Ιουλίου 2023

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 15 Ιουνίου 1389: Πρώτη μάχη του Κοσυφοπεδίου

0
Οι δυνάμεις του Οθωμανού σουλτάνου Μουράτ του 1ου και του Σέρβου πρίγκηπα Λαζάρ συγκρούονται με σφοδρότητα στην πεδιάδα του Κοσσυφοπεδίου, 5 περίπου χιλιόμετρα βορειοδυτικά...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ Τεύχη 32, 33, 34, Ιανουάριος, Φεβρουάριος, Μάρτιος 2023

Αγορά 7.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 037 Τεύχος Ιουνίου 2023

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Το ταξίδι ενός Έλληνα αστροφυσικού ως την ερευνητική ομάδα της NASA

Κατά την παιδική του ηλικία, ο Αλέξανδρος Μαραγκουδάκης παρατηρούσε τον αττικό ουρανό και εντυπωσιαζόταν από τα μυστικά που έκρυβε. Σήμερα, από τη NASA όπου...

F-35A: Θα έχουν τα ελληνικά Lightning II αλεξίπτωτο ανάσχεσης;

Χθες σε επίσημη παρουσίαση των μελλοντικών F-35 της Φινλανδικής Αεροπορίας, σε μακέτα (1:10) που υπήρχε την τελετή,  τα JSF της Ilmavoimat εμφανίστηκαν με ανασχετικό...

«Πτήση» Nο 48, Μάιος-Ιούνιος 2024

Το  καινούργιο μας τεύχος Μαΐου-Ιουνιου 2024 κυκλοφορεί  με πλούσια, άκρως επίκαιρα και ενδιαφέροντα άρθρα και υπάρχει ήδη ηλεκτρονικά ΕΔΩ Το τεύχος, εξ’ αιτίας της έκτατης...