Τα εκσυγχρονισμένα Τ-80BVM μπορούν να βάλλουν βλήματα «Σβινιέτς» (Μόλυβδος) με πυρήνα απεμπλουτισμένου ουρανίου, αποκαλύπτει το ρωσικό υπουργείο Άμυνας. Ρωσικά ΜΜΕ, επικαλούμενα σχετικό ενημερωτικό δελτίο του υπουργείου, αναφέρουν ότι τα άρματα του τύπου εφοδιάζονται με «βελτιωμένο σύστημα σταθεροποίησης πυροβόλου και αυτόματο σύστημα γέμισης για τα πυρομαχικά 3BM59 Svinets-1 και 3BM60 Svinets-2» με πυρήνα από καρβίδιο του βολφραμίου και κράμα ουρανίου αντιστοίχως.

Σύμφωνα με διάφορες πηγές, τα βλήματα Svinets-1 δύνανται να διαπερνούν 700-740 χιλιοστά ομοιογενούς θώρακα από απόσταση 2 χλμ ενώ από την ίδια απόσταση τα Svinets-2 διαπερνούν 800-830 χιλ. θωράκισης. Το «Υλικό Β» του πυρήνα των διατρητικών Svinets-2 είναι κράμα απεμπλουτισμένου ουρανίου (DU) και βολφραμίου το οποίο λόγω της αυξημένης πυκνότητάς του καθιστά τα βλήματα κινητικής ενέργειας του τύπου πιο αποτελεσματικά, εξηγεί ο αρχισυντάκτης της ρωσικής αμυντικής επιθεώρησης «Οπλοστάσιο της Πατρίδας» Βίκτορ Μουραχόφσκι.

Τα Т-80БВМ αποτελούν βελτίωση των παλαιοτέρων Τ-80БВ, εφοδιασμένα με ενεργητική θωράκιση «Relikt», καλύτερο Σύστημα Ελέγχου Πυρός, σκοπευτικό PNM Sosna-U (όμοιο με αυτό των T-90 και T-72B3) για το λειόκαννο 2A46M-4 των 125 χιλ. και άλλα αναβαθμισμένα συστήματα, συμπεριλαμβανομενου του κινητήρα. Σημειωτέον ότι το πυροβόλο βάλλει και αντιαρματικούς πυραύλους 9M119M Refleks (κωδ. ονομασία ΝΑΤΟ, ΑΤ-11 Sniper-B) όπως τα άλλα πυρομαχικά, αυξάνοντας το δραστικό βεληνεκές του όπλου το οποίο δεν είναι τόσο ακριβές στα όρια της εμβέλειάς του. Κάθε άρμα φέρει 45 βλήματα και πυραύλους.

Αντίθετα με άλλους τύπους σοβιετικών αρμάτων εφοδιασμένων με πετρελαιοκινητήρες, τα T-80 διαθέτουν gas turbine που αποδίδει 1.250 hp. Οι Ρώσοι αρματιστές λένε ότι όταν πατούν γκάζι το τανκ βρυχάται σαν τζετ που απογειώνεται! Εν κινήσει ο θόρυβος αλλάζει σε ένα χαρακτηριστικό σφύριγμα, γι’ αυτό και τα «80άρια» είναι γνωστά στα πληρώματά τους ως «ρεακτίβνιι τάνκι», τα «αεριωθούμενα άρματα».

Ουσιαστικά ο GTD-1250TF δεν είναι παρά ένας κινητήρας ελικοπτέρου τροποποιημένος για χρήση σε τανκ. Η… αχόρταγη κατανάλωση καυσίμου (750 λίτρα/100 χλμ) φέρεται να έχει περιορισθεί κάπως ενώ το άρμα διαθέτει βοηθητική πηγή ισχύος για την λειτουργεία όλων των συστημάτων με τον κινητήρα σβηστό.

Πέραν των εντυπωσιακών επιδόσεών του, το T-80BVM έχει το πλεονέκτημα ότι εκκινεί ακόμη και στους μείον 40 βαθμούς Κελσίου όταν οι συμβατικοί πετρελαιοκινητήρες θέλουν τουλάχιστον μισή ώρα προθέρμανση σε τέτοιες συνθήκες. Για μεγαλύτερη δε αυτονομία χρησιμοποιεί οποιονδήποτε τύπο καυσίμου –κηροζίνη, βενζίνη ή ντήζελ.
https://youtu.be/4rNOtpSgqLI
Ρώσοι αξιωματικοί τεθωρακισμένων δηλώνουν πως τα εκσυγχρονισμένα T-80BVM «ενσωματώνουν την εμπειρία των επιχειρήσεων στην Συρία». Η Μόσχα όμως τα προορίζει για πιο βόρεια κλίματα: στην Αρκτική. Πληροφορίες αναφέρουν ότι ένας απροσδιόριστος αριθμός Τ-80BVM έχει παραδοθεί σε μονάδες που σταθμεύουν εκεί. Τα αποθηκευμένα Τ-80 που δεν έχουν εκσυγχρονισθεί ανέρχονται σύμφωνα με ρωσικές πηγές σε περίπου 3.000 άρματα.
Αλέξανδρος Θεολόγου
Ροή Ειδήσεων
21/12/2018
1
Τα ρωσικά Τ-80BVM αποκτούν δυνατότητα βολής βλημάτων απεμπλουτισμένου ουρανίου