Σύμφωνα με πολλαπλά δημοσιεύματα που εμφανίστηκαν σε διάφορες αμυντικές σελίδες του εξωτερικού, επιβεβαιώνεται η είδηση που είχε γράψει πολλούς μήνες πριν λίγους μήνες. Ουσιαστικά η Χιλή, επιβεβαιώνει το ενδιαφέρον της για τις αυστραλιανές φρεγάτες κλάσης Adelaide, και πλέον εξετάζει σοβαρά την απόκτησή τους, ίσως και εντός των ημερών του Μαϊου. Σημειώνουμε πως πριν λίγους μήνες, επικρατέστερος υποψήφιος για τις αυστραλιανές φρεγάτες ήταν η Ελλάδα.
Χάνουμε και τις Adelaide; Η Χιλή μαζεύει τα πλοία που ενδιαφέρουν το ΠΝ κι εμείς απλά κοιτάμε…
Θέλουμε να θυμίσουμε πως η χώρα βρίσκεται ήδη σε προχωρημένες συνομιλίες για την αγορά των 2 μεταχειρισμένων ολλανδικών φρεγατών κλάσης Μ, οι τελευταίες που βρίσκονται ακόμη σε υπηρεσία με το Ολλανδικό Ναυτικό. Θυμίζουμε πως η Χιλή έχει ήδη σε υπηρεσία 2 άλλες πρώην ολλανδικές φρεγάτες, και συνεπώς η επιλογή των 2 τελευταίων διαθεσίμων πλοίων της κλάσης είναι η λογική επιλογή.
Η Ελλάδα την περασμενη δεκαετία είχε αγνοήσει τα πλοία της κλάσης Μ που ήταν τότε διαθέσιμα, με αποτέλεσμα αυτά να καταλήξουν σε άλλα ναυτικά, και το ΠΝ να παραμείνει με τις φρεγάτες κλάσης S.
Ξεχνάμε και τις τελευταίες ολλανδικές φρεγάτες κλάσης Μ, καταλήγουν στην Χιλή;
Καθώς όμως το Χιλιανό Πολεμικό Ναυτικό και η ηγεσία της χώρας δεν θα μπορούσαν να αφήσουν τα στελέχη να ταξιδεύουν και να επιχειρούν με πλοία 40+ ετών, όπως κάνουμε εδώ στην Ελλάδα, βρίσκονται σε μια διαδικασία επιλογής νέων πλοίων. Σκοπός είναι να αντικατασταθεί μια παλαιά φρεγάτα κλάσης Type 22, αλλά και δυο πλοία κλάσης L, ουσιαστικά η αντιαεροπορική έκδοση της Kortenaer.
Οι υποψήφιες φρεγάτες είναι οι ολλανδικές Μ, κάποιες διαθέσιμες (στο μέλλον) αγγλικές Type 23, αλλά και οι αυστραλιανές Adelaide. Το Janes αναφέρει πως τελικά η Χιλή είναι πολύ κοντά στην επιλογή των δυο Adelaide, καθώς όπως πολλές φορές έχει γράψει η ιστοσελίδας μας, αποτελούν την καλύτερη λύση για τα χρήματά τους.
ΑΝΑΛΥΣΗ: Ποιες οι επιλογές για άμεση ενίσχυση του ΠΝ αν δεν αγοραστούν οι Adelaide;
Πηγές από την Χιλή αναφέρουν πως εξετάζονται κι άλλες λύσεις, όπως για παράδειγμα η έναρξη ενός εγχώριου ναυπηγικού προγράμματος. Οι Χιλιανοί αισθάνονται εμπιστοσύνη στα Ναυπηγεία τους Asmar, καθώς πρόσφατα ολοκλήρωσαν την ναυπήγηση τεσσάρων ωκεάνιων περιπολικών (ΠΑΘ). To ίδιο το Χιλιανό Ναυτικό, και ο ΑΓΕΝ του, Ναύαρχος Λέιβα, πιστεύει πως οι νέες κατασκευές είναι η καλύτερη λύση καθώς η μέχρι τώρα εμπειρία της Χιλής από μεταχειρισμένα πλοία έχει αποδείξει πως τα κόστη επισκευών και συντήρησης απλά δεν συμφέρουν.
Βέβαια η περίπτωση των Adelaide είναι ιδιαίτερη, και ειλικρινά, μεταξύ μας, η Χιλή δεν θα μπορούσε να χάσει ένα τέτοιο “κελεπούρι” στην τιμή που προσφέρεται (όχι μόνο στη Χιλή, αλλά στην διεθνή αγορά).
Οι Χιλιανοί επιθυμούν να αποκτήσουν 3 πλοία, αλλά η περίπτωση των Adelaide προσφέρει πλέον μόνο δυο (η Darwin αποξηλώθηκε εξοπλισμού πρόσφατα), ενώ η κλάση Μ επίσης μόνο 2 αν και υπάρχουν και τα βελγικά πλοία στο μέλλον. Ότι και να γίνει, κάποια πλοία θα μείνουν διαθέσιμα για την Ελλάδα, αλλά μάλλον όχι για την Ελλάδα που ζούμε εμείς, αλλά για κάποια άλλη Ελλάδα που θα ήθελε να είχε ισχυρό Ναυτικό και να προσφέρει στα Στελέχη που θαλασσοδέρνονται καθημερινά αξιοπρεπή και επιβιώσιμα πλοία, όχι παλιατζούρες του 40 ετών. Αυτό που λέμε είναι πως σύντομα είτε ολλανδικές φρεγάτες, είτε οι αυστραλιανές, είτε και οι δυο θα είναι διαθέσιμες. Το θέμα είναι, θα ενδιαφερθεί κανείς ή θα βρεθεί κάποιος να μας πει πως σε “λίγους μήνες έρχονται δυο γαλλικές FREMM, μετά από επικοινωνία του Πρωθυπουργού με τον Γάλλο πρόεδρα”.
Συγχωρέστε μας για την γλώσσα, αλλά κάποια στιγμή η αδιαφορία χτυπάει “ταβάνι” και η υπομονή μας εξαντλείται. Μόνιμη άποψη του περιοδικού είναι πως δεν μπορούμε να το “διακινδυνεύσουμε”. Τελικά διαπιστώνουμε πως λεφτά υπάρχουν, αλλά μόνο για επιδόματα προς άγραν ψήφων για τις αυριανές και τις επόμενες εκλογές. Άλλωστε, παραφράζοντας γνωστό υπουργό, “τα νησιά να μας τα πάρουν, τους ψήφους μην χάσουμε”.