Τα προγράμματα των 24 μαχητικών Rafale και των φρεγατών FDI HN εντάσσονται σε έναν γενικότερο σχεδιασμό για την ασφάλεια της χώρας, ανέφερε νωρίτερα σήμερα από το βήμα της Βουλής ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νικόλαος Παναγιωτόπουλος.
Σχετικά με τα Rafale, ο ΥΕΘΑ τόνισε ότι υπάρχει απαίτηση από την Πολεμική Αεροπορία για την απόκτηση 48 προηγμένων μαχητικών αεροσκαφών την περίοδο 2020-2025, προδιαγραφή που πληρούν τα Rafale.
Όσον αφορά τις φρεγάτες, ο ίδιος είπε ότι οι FDI HN ήταν η υπ’ αριθμόν 1 προτίμηση των ανθρώπων του Πολεμικού Ναυτικού και συμπλήρωσε πως υφίσταται ανάγκη οροφής 12 ή 13 κύριων μονάδων κρούσης, που αφορούν φρεγάτες, ίσως και κορβέτες. Ο υπουργός Εθνικής Άμυνας ανέφερε πως στο τέλος υπήρχαν 3-4 προτάσεις για την κάλυψη της ανάγκης και το Πολεμικό Ναυτικό εργάστηκε πολύ σκληρά για να αξιολογήσει όλες τις προτάσεις. Προτάσεις οι οποίες βελτιώνονταν όσο η διαδικασία εξελισσόταν, ενώ, όπως δήλωσε, κεντρική οδηγία του πρωθυπουργού ήταν να επιλεγεί το πλοίο που καλύπτει καλύτερα τις επιχειρησιακές απαιτήσεις.
Ο ΥΕΘΑ τόνισε ότι το γαλλικό πλοίο παρουσιάστηκε τον Φεβρουάριο του 2016 και ακολούθησε στις 19 Απριλίου 2018 έγκριση από το ΑΝΣ για την καταλληλότητά του. Στο ενδιάμεσο, τον Νοέμβριο του 2017, υποβλήθηκε από την εταιρεία πρόταση παραγωγής του. Ωστόσο, μετά την υπογραφή της LoI (Οκτώβριος 2019), διαπιστώθηκε ότι με κάθε διαπραγμάτευση το κόστος για δύο πλοία ανέβαινε, ώσπου τον Αύγουστο του 2020 έφτασε τα 3,3 δισ. ευρώ και η συζήτηση αποφασίστηκε “να παγώσει”. Οι Γάλλοι επέστρεψαν με καλύτερη τιμή (2,9 δισ. ευρώ για 3 φρεγάτες) και επιλέχθηκαν. Ο υπουργός είπε ότι ήθελε εγχώριο ναυπηγικό έργο, αλλά αν θέλουμε την ταχεία παραλαβή των φρεγατών, δεν μπορούσε να γίνει. Όμως, κάποιες ή και οι 3 κορβέτες θα κατασκευαστούν στην Ελλάδα, αν λείψουν τα προβλήματα και αν προχωρήσει η απόκτησή τους.
Τέλος, ο κ. Παναγιωτόπουλος είπε ότι το πρόγραμμα των νέων τορπιλών βαρέος τύπου τελειώνει, ενώ συμπλήρωσε ότι το πρόγραμμα των P-3 καρκινοβατεί και έχει κάποιες οικονομικές υπερβάσεις.