29.7 C
Athens
Δευτέρα, 15 Σεπτεμβρίου, 2025
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑΔΙΕΘΝΗΤο πρωτοποριακό X-29Α, η τελική εξέλιξη του... F-5A Freedom Fighter!

Το πρωτοποριακό X-29Α, η τελική εξέλιξη του… F-5A Freedom Fighter!

- Advertisement -

Το Grumman X-29 αποτελεί ένα από τα εμβληματικά πειραματικά αεροσκάφη στην ιστορία της αεροναυπηγικής τεχνολογίας, καθώς εισήγαγε μια πρωτοποριακή προσέγγιση στη σχεδίαση μαχητικών μέσω των εμπροσθοκλινών του πτερύγων (forward-swept wings). Αναπτυγμένο από τη NASA σε συνεργασία με την Grumman Aerospace κατά τη δεκαετία του 1980, το X-29 σχεδιάστηκε για να εξερευνήσει τις δυνατότητες αυτής της ασυνήθιστης γεωμετρίας.

Το πρόγραμμα πρέπει να το δούμε στο πλαίσιο τότε του Ψυχρού Πολέμου, όπου οι ΗΠΑ και η Σοβιετική Ένωση ανταγωνίζονταν για τεχνολογική υπεροχή, με στόχο τη βελτίωση της ευελιξίας, της απόδοσης και της εμβέλειας των μαχητικών αεροσκαφών.

The No. 2 X-29 technology demonstrator aircraft is seen here during a 1990 test flight. At this angle, the aircraft’s unique forward-swept wing design is clearly visible. The X-29 was flown by NASA’s Ames-Dryden Flight Research Facility later redesignated the Dryden Flight Research Center, Edwards, California, in a joint NASA-Defense Advanced Research Projects Agency-Air Force program to investigate the unique design’s high-angle-of-attack characteristics and its military utility. Tufts — small strips of cloth attached to the surface of the aircraft to visually study the flow of air over the aircraft — can be seen on the aft fuselage, wing, and tail surfaces of the X-29 in this photo. Angle of attack, or high alpha, refers to the angle of an aircraft’s body and wings relative to its actual flight path. This aircraft was flown at Dryden from May 1989 until August 1992. 1990 NASA Photo / Larry Sammons

Η ιδέα των εμπροσθοκλινών πτερύγων δεν ήταν πρωτότυπη. Από τη δεκαετία του 1930, μηχανικοί όπως ο Γερμανός Hans Multhopp είχαν διερευνήσει τέτοια σχέδια, ενώ κατά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, το γερμανικό Junkers Ju 287, ένα πειραματικό βομβαρδιστικό με εμπροσθοκλίσεις πτέρυγες, πέταξε το 1944. Η ήττα της Γερμανίας εμπόδισε την περαιτέρω ανάπτυξη, αλλά τα σχέδια μεταφέρθηκαν στους Συμμάχους, εμπνέοντας έρευνες στις ΗΠΑ και τη Σοβιετική Ένωση.

Έτσι στη δεκαετία του 1970 ξεκίνησε το πρόγραμμα Advanced Fighter Technology Integration (AFTI) για να εξετάσει καινοτόμες τεχνολογίες που θα βελτίωναν την απόδοση των μαχητικών. Το πρόγραμμα ήταν μια κοινή προσπάθεια της Υπηρεσίας Προηγμένων Ερευνητικών Προγραμμάτων Άμυνας (DARPA) του Υπουργείου Άμυνας των ΗΠΑ, της Πολεμικής Αεροπορίας, του Ames-Dryden Flight Research Facility και της Grumman. Το συντονισμό έκανε το Εργαστήριο Wright της Πολεμικής Αεροπορίας, στη βάση Wright-Patterson, στο Οχάιο.

Οι συμβατικές οπισθοκλινείς πτέρυγες, όπως αυτές του F-15 Eagle, είναι ιδανικές για υπερηχητικές ταχύτητες, αλλά παρουσιάζουν περιορισμούς ευελιξίας σε χαμηλότερες ταχύτητες και σε ελιγμούς υψηλής γωνίας προσβολής (high angle of attack), κρίσιμους για αερομαχίες. Το X-29 σχεδιάστηκε για να δοκιμάσει αν οι εμπροσθοκλινείς πτέρυγες μπορούσαν να προσφέρουν καλύτερη ευελιξία, μειωμένη αεροδυναμική αντίσταση και βελτιωμένη σταθερότητα. Η έρευνα αποσκοπούσε επίσης στη διερεύνηση προηγμένων υλικών και συστημάτων ελέγχου πτήσης, καθώς η αστάθεια των εμπροσθοκλινών πτερύγων απαιτούσε καινοτόμες -για την εποχή- λύσεις για τη διαχείριση των αεροδυναμικών δυνάμεων. 

Η ανάπτυξη του X-29 ξεκίνησε το 1977, με προϋπολογισμό περίπου 150 εκατομμυρίων δολαρίων, ή περίπου 800 εκατομμυρίων σε σημερινές τιμές. Η Grumman κατασκεύασε δύο πρωτότυπα, τα οποία ολοκληρώθηκαν το 1984, με πρώτη πτήση στις 14 Δεκεμβρίου του έτους.

Για να μειωθεί το κόστος και ο χρόνος ανάπτυξης, το X-29 βασίστηκε στην άτρακτο του F-5A Freedom Fighter, ενός ελαφρού μαχητικού της δεκαετίας του 1960. Ωστόσο, το αεροσκάφος τροποποιήθηκε εκτενώς. Ενώ το F-5A χρησιμοποιούσε δύο κινητήρες General Electric J85, το X-29 εξοπλίστηκε με έναν μόνο κινητήρα General Electric F404-GE-400, έναν turbofan που παρείχε ώθηση 71 kN (16.000 λίβρες). Ο κινητήρας, γνωστός από το F/A-18Α Hornet, επελέγη για την αποδοτικότητά του και τη δυνατότητα να υποστηρίξει τις απαιτήσεις του πειραματικού αεροσκάφους, επιτρέποντας ταχύτητες έως Mach 1,8. Οι πτέρυγες του X-29 είχαν κλίση μεγαλύτερη από 33 μοίρες προς τα εμπρός και κατασκευάστηκαν από προηγμένα σύνθετα υλικά, όπως ανθρακονήματα για να αντέχουν τις υψηλές δομικές καταπονήσεις που προκαλούνται από την αεροδυναμική αστάθεια. Με τα σύνθετα υλικά -που είχαν μπει σε χρήση από τη δεκαετία του 70- η λεπτή υπερκρίσιμη πτέρυγα του X-29 μπορούσε να κάμπτεται ελαφρά, χωρίς όμως στρέβλωση ή καταστροφή της, ενώ παρέμενε ελαφριά ως κατασκευή, οπότε υπήρχε και εξοικονόμηση καυσίμων.

Το αεροσκάφος είχε μήκος 14,7 μέτρα, άνοιγμα πτερύγων 8,3 μέτρα και μέγιστο βάρος απογείωσης 8,1 τόνους. Ενσωμάτωνε ένα πρωτοποριακό για την εποχή τριπλό ψηφιακό σύστημα ελέγχου πτήσης (fly-by-wire). Χωρίς αυτό, το X-29 θα ήταν μη ελεγχόμενο χειροκίνητα, καθώς το κέντρο ευστάθειας του αεροσκάφους ήταν πολύ πιο μπροστά από το κέντρο βάρους, άρα η κατασκευή ήταν δεδομένα αεροδυναμικά ασταθής.

Το δεύτερο X-29, που πέταξε στο Ames-Dryden Flight Research Facility της NASA, δοκιμάστηκε σε πιο ακραίες συνθήκες ελιγμών, οπότε εφοδιάστηκε με ένα σύστημα αλεξιπτώτου, το οποίο θα επέτρεπε στο αεροσκάφος να βγει από ανεξέλεγκτη περιδίνηση. Τα X-29 πραγματοποίησαν πάνω από 400 πτήσεις από το 1984 έως το 1992.

Τα αποτελέσματα των ερευνών έδειξαν ότι η διαμόρφωση των εμπροσθοκλινών πτερύγων, σε συνδυασμό με κινούμενα canards, παρείχε στους πιλότους εξαιρετική απόκριση ελέγχου σε γωνίες προσβολής έως 45 μοίρες και πιο περιορισμένη έως 67 μοίρες.

Οι μετρήσεις του X-29 έδειξαν αύξηση άντωσης κατά 20% σε σχέση με συμβατικά σχέδια και βελτιωμένη αεροδυναμική απόδοση (lift-to-drag ratio) σε χαμηλές ταχύτητες. Οι εμπροσθοκλίνεις πτέρυγες έδωσαν και μεγαλύτερη σταθερότητα σε υψηλές γωνίες προσβολής, κρίσιμο σε αερομαχίες.

Παρά τα πλεονεκτήματα, τα συμπεράσματα του προγράμματος X-29 αποκάλυψαν σημαντικές προκλήσεις. Οι εμπροσθοκλινείς πτέρυγες δημιουργούν αεροδυναμικά φορτία που απαιτούσαν εξαιρετικά ανθεκτικά υλικά και προηγμένα συστήματα ελέγχου. Έτσι η NASA κατέληξε ότι, ενώ τα δεδομένα ήταν πολύτιμα για την ανάπτυξη υπολογιστικών μοντέλων και υλικών, τα πλεονεκτήματα δεν δικαιολογούσαν το κόστος και την πολυπλοκότητα, κι έτσι δεν είδαμε ποτέ ένα παρόμοιο μαχητικό μαζική παραγωγή. Σαφώς όμως η έρευνα των X-29 συνέβαλε σημαντικά σε τεχνολογίες που χρησιμοποιούνται σήμερα.

Ένα άλλο στοιχείο που δεν επέτρεψε την πρακτική εφαρμογή του σχεδίου, ήταν πως την εποχή των δοκιμών των Χ-29Α άλλαξαν οι προτεραιότητες της USAF, που άρχισε να εστιάζει σε stealth τεχνολογία. Εκεί οι εμπροσθοκλινείς πτέρυγες δεν είναι ιδανικές, καθώς αυξάνουν το ηλεκτρομαγνητικό ίχνος του αεροσκάφους. Τέλος, τα πλεονεκτήματα των συγκεκριμένων πτερύγων είναι σημαντικά μόνο σε συγκεκριμένα σενάρια, όπως αερομαχίες σε χαμηλές ταχύτητες, αλλά όχι σε όλες τις αποστολές ενός σύγχρονου μαχητικού, που θα κληθεί να αναλάβει πολλαπλούς ρόλους.

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

8 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
8 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΑΝΑΛΥΣΗ: Κονδύλια SAFE για την ελληνική άμυνα, προτελευταίοι στην Ευρώπη και… πάλι καλά!

Στα 787,7 εκατομμύρια ευρώ (από 1,2 δις που είχαμε ζητήσει), καταλήγει η "απόδοση" της δανειακής χρηματοδότησης για την Ελλάδα από τον κανονισμό SAFE της...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

ΑΝΑΛΥΣΗ: Εξετάζουμε τα 3 υποψήφια EW για τα ελληνικά F-16V

34
Σε μια εποχή όπου οι αεροπορικές συγκρούσεις εξαρτώνται όλο και περισσότερο από την ικανότητα ηλεκτρονικού πολέμου, τα συστήματα EW αποτελούν κρίσιμο στοιχείο για τα...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 3/15 Σεπτεμβρίου 1826: “Καρτερία”, το υπερόπλο της Επανάστασης

1
Καταπλέει σαν σήμερα στο λιμάνι του Ναυπλίου το πρώτο ελληνικό ατμόπλοιο, το «Καρτερία», με κυβερνήτη τον Άγγλο φιλέλληνα Φραγκίσκο Άμπνεϊ Άστιγξ (Frank Abney Hastings).Για...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Νετανιάχου: ΗΠΑ και Ισραήλ συνεχίζουν να είναι ενωμένες – Ρούμπιο: Η Χαμάς πρέπει να παύσει να υφίσταται

Το Ισραήλ και οι ΗΠΑ θα συνεχίσουν να ενεργούν από κοινού για την προστασία τους, δήλωσε σήμερα ο Ισραηλινός πρωθυπουργός Μπενιαμίν Νετανιάχου σε κοινή...

Συνεργασία της ελληνικής SAS Technology με τη βρετανική Sigmund για μη επανδρωμένα επιφανείας!

Η ελληνική Spirit Aeronautical Systems S.A. (SAS Technology) και η βρετανική Sigmund Naval & Marine Ltd υπέγραψαν αποκλειστικό Μνημόνιο Συνεργασίας στο πλαίσιο της έκθεσης DSEI...

Ακόμη ένα εργοστάσιο πυρομαχικών στην Ευρώπη, τώρα στην Πολωνία με συνεργασία της βρετανικής ΒΑΕ

Ο κρατικός αμυντικός όμιλος της Πολωνίας, PGZ, που εκπροσωπεί τις αντίστοιχες βιομηχανίες της χώρας υπέγραψε συμφωνία στρατηγικής συνεργασίας με την ΒΑΕ Systems, για τη...