14.8 C
Athens
Παρασκευή, 15 Νοεμβρίου, 2024
ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΑΡΘΡΑΣτρατιωτικές μοτοσικλέτες στον Α΄ και Β΄ ΠΠ: 1937-1945 (Δ’ Μέρος)

Στρατιωτικές μοτοσικλέτες στον Α΄ και Β΄ ΠΠ: 1937-1945 (Δ’ Μέρος)

- Advertisement -

Οι μοτοσυκλέτες που σχεδιάσθηκαν και κατασκευάσθηκαν από τις δύο γερμανικές εταιρείες, ήταν η BMW R 75 και η Zundapp KS 750, οι οποίες ήταν αρκετά όμοιες από την στιγμή που έφεραν κινητήρα boxer των 750 κ. εκ. Η R 75 παρέπεμπε στην R 12 του 1935 η οποία ήταν η πρώτη μοτοσυκλέτα παραγωγής με κιβώτιο τεσσάρων ταχυτήτων και υδραυλικό τηλεσκοπικό πιρούνι (μεγάλη καινοτομία για εκείνη την εποχή). Εκτός του κινητήρα των 750 κ. εκ. ισχύος 26 ίππων, η R 75 και η ΚS 750 είχαν περίπου το ίδιο βάρος (κοντά στα 400 κιλά) και μπορούσαν να επιτύχουν μέγιστη ταχύτητα 90 με 95 χ.α.ω. Επίσης και οι δύο διέθεταν σύστημα μετάδοσης κίνησης και στον τροχό του side car (κατατάσσονταν ως τρίκυκλες) στο οποίο μπορούσε να μεταφερθεί πολυβόλο ή όλμος.

Η BMW R 75 είναι ίσως η πιο αναγνωρίσιμη μοτοσυκλέτα του Β’ ΠΠ και από τις ελάχιστες που κατασκευάσθηκαν εξ’ αρχής για στρατιωτική χρήση. Ήταν εφοδιασμένη με κινητήρα των 750 κ. εκ. ισχύος 26 ίππων, μπορούσε να επιτύχει μέγιστη ταχύτητα 90 με 95 χ.α.ω., ενώ το και το side car διέθετε άξονα κίνησης.

Στρατιωτικές μοτοσικλέτες στον Α΄ και Β΄ ΠΠ: 1919-1937 (Γ’ Μέρος)

Η σημαντικότερη διαφορά των δύο μοτοσυκλετών ήταν το κιβώτιο ταχυτήτων και το πλαίσιο. Η R 75  διέθετε κιβώτιο επτά σχέσεων και επιπλέον την όπισθεν με χωριστά γρανάζια και λεβιέ με «μπίλια» όπως έχουν τα αυτοκίνητα και σωληνωτό πλαίσιο, ενώ η KS 750 είχε πλαίσιο από λαμαρίνα και κιβώτιο τεσσάρων σχέσεων με  επιπλέον την όπισθεν.

Η Zundapp KS 750 ήταν σχεδόν όμοια σε επιδόσεις και χαρακτηριστικά με την BMW R 75.

Οι εν λόγω μοτοσυκλέτες είχαν δοθεί για χρήση από τα αερομεταφερόμενα τμήματα αλλά όχι στους αλεξιπτωτιστές. Φυσικά πλαισιωνόταν από τις πολιτικού τύπου μεσαίου κυβισμού της DKW που έχουν προαναφερθεί καθώς και μονοκύλινδρες τετράχρονες όπως η BMW 250 και μια αντίστοιχη της NSU.

Η R75 γνωστή και ως «σκυλί του πολέμου», ευτυχώς για τις συμμαχικές δυνάμεις, κυκλοφόρησε λιγότερα από 16.500 κομμάτια. Ανάμεσα στις πολεμικές αποστολές που έπαιρναν μέρος οι μηχανές με καλάθια R75 ήταν η μεταφορά αξιωματικών στα πεδία της μάχης, η παράδοση πολεμοφοδίων και γευμάτων, αλλά και οι συχνές περιπολίες. Το ανθεκτικό μοντέλο της BMW ήταν σχεδιασμένο να καταστρέψει ακόμη και άρματα μάχης. Οι οδηγοί των μηχανών που έπαιρναν μέρος σε επιχειρήσεις, οι οποίες έμοιαζαν με αποστολές αυτοκτονίας ονομαζόταν «kradfahrer», που σήμαινε κάτι περισσότερο από απλοί μοτοσικλετιστές. Ουσιαστικά εξερευνούσαν τα πεδία μάχης χωρίς στρατιωτικό εξοπλισμό για μείωση του βάρους, με αποτέλεσμα να γίνονται εύκολος στόχος των αντίπαλων δυνάμεων και κυρίως των ελεύθερων σκοπευτών. Οι  «kradfahrer», κοσμούσαν και πολλές «κάρτες θανάτου», όπως ονόμαζαν τα γράμματα οι Γερμανοί που έστελναν στις οικογένειες των πεσόντων.

Στρατιωτική μοτοσυκλέτα BMW R75 εφοδιασμένη με καλάθι και πολυβόλο MG 34.

Πιστό αντίγραφο της R 75 ήταν η ρωσική M 72. Αξίζει να αναφερθεί ότι με  το ξέσπασμα του Β΄ ΠΠ η βιομηχανία μοτοσυκλέτας στη Σοβιετική Ένωση ήταν ανύπαρκτη. Το 1941 το μέχρι τότε εργοστάσιο παραγωγής μπύρας στο Irbit της Σιβηρίας, μετατράπηκε σε εργοστάσιο κατασκευής μοτοσυκλετών για να καλυφθούν οι ανάγκες του Κόκκινου Στρατού σε μεταφορά προσωπικού και υλικών. Ο κινητήρας της M 72 ήταν αντιγραφή του R 75 και οι λόγοι που επιλέγει η γερμανική μοτοσυκλέτα ήταν αφενός η αξιοπιστία της και αφετέρου η πίεση χρόνου για άμεση παραγωγή. Ειδικότερα για την ανάπτυξη της M 72 χρησιμοποιήθηκαν αρχικά δύο γερμανικές μηχανές που είχαν αγοραστεί από τη Σουηδία. Την R 75 αντέγραψε και η γαλλική Gnome & Rhome καθώς και η FN η οποία μάλιστα την εξέλιξε τοποθετώντας κινητήρα 1000 κ. εκ., θωρακισμένο side car για την μεταφορά πολυβόλου βαρέως τύπου και μετάδοση της κίνησης με άξονα στους δύο κινητήριους τροχούς.

Ρωσική Μ 72 με πολυβόλο. Ορισμένες μονάδες έφεραν ειδικό έστορα στο τιμόνι για πραγματοποίηση αντιαεροπορικής βολής.

Το πλέον πρωτότυπο όχημα της γερμανικής βιομηχανίας την συγκεκριμένη περίοδο ήταν το SdKfz 2 Kleines Kettenkraftrad HK 10 της NSU, γνωστό κυρίως ως Kettenkraftrad. Το οποίο ήταν ουσιαστικά συνδυασμός μοτοσυκλέτας και ερπυστριοφόρου οχήματος, βάρους 1230 κιλών. Ήταν εφοδιασμένο με υδρόψυκτο κινητήρα 1500 κ. εκ. ισχύος 36 ίππων και στο ανοικτό ερπιστριοφόρο αμάξωμα επέβαιναν τρεις άνδρες . Συνολικά κατασκευάσθηκαν 8.500 μονάδες και για πρώτη φορά χρησιμοποιήθηκε στην μάχη της Κρήτης. Τα Kettenkraftrad απεδείχθησαν ιδιαίτερα χρήσιμα και στο ρωσικό μέτωπο για την ανέλκυση φορτηγών και πυροβόλων που κολλούσαν στην λάσπη.

Το SdKfz 2 Kleines Kettenkraftrad HK 10 της NSU, ήταν συνδυασμός μοτοσικλέτας και ερπυστριοφόρου οχήματος.

Καθώς εμπλέχθηκαν και οι ΗΠΑ στην δίνη του Β’ ΠΠ, προέκυψαν και οι ανάλογες «μηχανοκίνητες» ανάγκες για τον εφοδιασμού του αμερικανικού στρατού αλλά και των συμμαχικών δυνάμεων. Η Harley-Davidson, λίγο πριν την έναρξη του πολέμου, προμήθευε ήδη το στρατό με τις στρατιωτικών προδιαγραφών WL των 740 κ. εκ. της οποίες μετονόμασε σε WLA (το A σήμαινε Army). Η WLA διέθετε άκαμπτο πλαίσιο, κινητήρα 750 κ. εκ. ισχύος 23 ίππων, ενώ το συνολικό της βάρος έφθανε τα 260 κιλά.  Πάνω από 90.000 στρατιωτικές μοτοσυκλέτες, οι περισσότερες WLA και οι πανομοιότυπες WLC (C: Canadian, έκδοση για τον Καναδικό Στρατό) κατασκευάσθηκαν μέχρι τα τέλη του πολέμου ενώ μεγάλος αριθμός δόθηκε στους συμμάχους.

Η Harley-Davidson, προμήθευε ήδη το στρατό με τις στρατιωτικών προδιαγραφών WL των 740 κ. εκ., πριν την εμπλοκή των ΗΠΑ στον Β’ΠΠ, τις οποίες στην συνέχεια μετονόμασε σε WLA (A: Army).

Αρκεί να αναφερθεί ότι μέσω του προγράμματος Δανεισμού και Εκμισθώσεως, στη Σοβιετική Ένωση δόθηκαν περίπου 30.000 μοτοσυκλέτες. Εκτός της WLA σε μικρούς αριθμούς κατασκευάσθηκε η έκδοση ELA εφοδιασμένη με κινητήρα των 1000 κ. εκ. και η UA με κινητήρα 1212 κ. εκ. ισχύος 33 ίππων. Η παραγωγή της WLA τερματίστηκε με τη λήξη του πολέμου, αλλά ξεκίνησε εκ νέου την περίοδο 1950 – 52 για να καλυφθούν οι επιχειρησιακές ανάγκες στον πόλεμο της Κορέας.

Σε ότι αφορά την Indian παρήγαγε περίπου 33.000 στρατιωτικών προδιαγραφών οι οποίες χρησιμοποιήθηκαν σε ΗΠΑ, Καναδά, Νέα Ζηλανδία, Μ. Βρετανία και Αυστραλία. Ειδικότερα κατασκεύασε τρία μοντέλα εφοδιασμένα με κινητήρες διάταξης κυλίνδρων σχήματος «V» και κιβώτιο τριών σχέσεων: την Indian 751Β των 500 κ. εκ., η οποία χρησιμοποιήθηκε και από την RAF, την Indian 640 με κινητήρα των 750 κ. εκ. και την Indian 340 με κινητήρα 1200 κ. εκ. η οποία χρησιμοποιούταν με side car. Επίσης σε πολύ μικρούς αριθμούς παρήχθη η και η Indian 841 με δικύλινδρο κινητήρα 750 κ. εκ. ισχύος 24 ίππων με κιβώτιο ταχυτήτων τεσσάρων σχέσεων.

Η αντιπροσωπευτικότερη στρατιωτική Indian του Β’ ΠΠ, ήταν η εικονιζόμενη 741Β των 500 κ. εκ.

Σε συνολικούς αριθμούς παραγωγής την πρωτοκαθεδρία είχε και πάλι η Βρετανία η οποία το 1939 διέθετε 21.000 μοτοσυκλέτες, ενώ στα τέλη του πολέμου από τις γραμμές παραγωγής της είχαν βγει 425.000 μονάδες εκ των οποίων πολλές αξιοποιήθηκαν από τους συμμαχικούς στρατούς. Αν και γενικά οι αγγλικές μοτοσυκλέτες έχουν αναφερθεί και πιο πάνω, ιδιαίτερης μνείας χρήζουν η Μatchless 41/G3L, η BSA 20 και η Triumph 3HW.

Παρατηρήστε στην εικονιζόμενη Triumph 3HW τον μονοκύλινδρο κινητήρα 343 κ. εκ. ισχύος 20 ίππων με δυνατότητα επίτευξης μέγιστης ταχύτητας 121 χ.α.ω.

Η Μatchless 41/G3L μαζί με την BSA M20 θεωρούνται οι πλέον επιτυχημένες βρετανικές μοτοσυκλέτες. Η διαφορά της G3L σε σχέση με πολλές άλλες παρόμοιων χαρακτηριστικών μοτοσυκλετών μέσου κυβισμού της εποχής, ήταν το υδραυλικό τηλεσκοπικό πιρούνι που την προσέδιδε μεγάλη ευελιξία και ευκολία στην οδήγηση.

Η Μatchless 41/G3L σε σχέση με πολλές άλλες παρόμοιων χαρακτηριστικών μοτοσυκλετών μέσου κυβισμού της εποχής, πλεονεκτούσε διότι ήταν εφοδιασμένη με υδραυλικό τηλεσκοπικό πιρούνι που την προσέδιδε μεγάλη ευελιξία.

Ήταν εφοδιασμένη με κινητήρα 347 κ. εκ ισχύος 16 ίππων και συνολικά κατασκευάσθηκαν 80.000 μονάδες. Η BSA M 20, ήταν εφοδιασμένη με μονοκύλινδρο κινητήρα των 496 κ. εκ. ισχύος 14 ίππων με δυνατότητες ανάπτυξης ταχύτητας έως 100 χ.α.ω. Το μεγάλο προσόν της δεν ήταν οι επιδόσεις της αλλά η μεγάλη αξιοπιστία της και η δυνατότητα να μπορεί να κάψει ότι είδους καυσίμου ήταν διαθέσιμο στο χρήστη. Η Triumph 3HW ήταν εφοδιασμένη με μονοκύλινδρο κινητήρα 343 κ. εκ. ισχύος 20 ίππων με δυνατότητα επίτευξης μέγιστης ταχύτητας 121 χ.α.ω. Κατασκευάσθηκε συνολικά σε 40.000 μονάδες, συμπεριλαμβανομένου και μικρού αριθμού της  έκδοσης 3TW που έφερε δικύλινδρο κινητήρα. Σημειώνεται ότι ο ίδιος κινητήρας χρησιμοποιούταν στις γεννήτριες που φώτιζαν τα αεροδρόμια της RAF.

Η BSA M 20, ήταν εφοδιασμένη με μονοκύλινδρο κινητήρα των 496 κ. εκ. ισχύος 14 ίππων. Το μεγάλο προσόν της δεν ήταν οι επιδόσεις της αλλά η μεγάλη αξιοπιστία της και η δυνατότητα να μπορεί να κάψει ότι είδους καυσίμου ήταν διαθέσιμο.

Από τα προαναφερθέντα γίνεται εύκολα αντιληπτό ότι την περίοδο του μεσοπολέμου υπήρξαν πολλές τεχνολογικές εξελίξεις στον τομέα της σχεδίασης και κατασκευής δικύκλων, οι οποίες ενσωματώθηκαν στα δίκυκλα που έδρασαν στα πεδία των μαχών του Β΄ΠΠ. Φυσικά είναι αδύνατο να αναφερθούν στο πλαίσιο ενός άρθρου  όλοι οι τύποι μοτοσυκλετών που χρησιμοποιήθηκαν, από την στιγμή που κατασκεύαζαν δίκυκλα όλα τα εργοστάσια των εμπλεκομένων πλευρών. Ωστόσο υπήρχαν κάποια μοντέλα (BMW R 75, Zundapp KS 750,  Harley Davidson WLA, Μatchless 41/G3L, BSA 20 και Triumph 3HW) τα οποία έμειναν στην ιστορία, κυρίως για την αντοχή που επέδειξαν στις δύσκολες συνθήκες κάτω από τις οποίες αξιοποιήθηκαν επιχειρησιακά, χωρίς συντήρηση, χωρίς ανταλλακτικά και σε πολλές περιπτώσεις με όχι και τόσο επιδέξιους αναβάτες.


Η Βρετανική Ariel W/NG 350 κατασκευάσθηκε από την Ariel Motorcycles για να εφοδιάσει τις Βρετανικές Ένοπλες Δυνάμεις.

 

Μικρές μοτοσυκλέτες για τους αλεξιπτωτιστές   

Σχεδόν όλοι οι εμπλεκόμενοι στρατοί του Β’ΠΠ χρησιμοποιούσαν ελαφρές μοτοσυκλέτες για του αλεξιπτωτιστές, με σκοπό μετά την προσγείωση να προσεγγίσουν άμεσα την περιοχή επιχειρήσεων.
Το Enfield’s Flying Flea ήταν ευέλικτο, με νευρικό κινητήρα και ελαφρύ με σχετικά μεγάλους τροχούς για το μέγεθός του.
Το εικονιζόμενο αμερικανικό αυτόματο σκούτερ Excelsior Welbike, βάρους μόλις 35 κιλών είναι αντιπροσωπευτικό δείγμα μοτοσυκλέτας για αλεξιπτωτιστές.
To Welbike, ήταν μια μικρή μοτοσυκλέτα, κατασκευασμένη για χρήση από τις ειδικές δυνάμεις του Βρετανικού Στρατού. Κατασκευάσθηκαν 3641 μονάδες, διέθετε κινητήρα 98 κ.εκ, είχε μόνο ένα φρένο πίσω, ήταν αερομεταφερόμενο, αλλά τελικά οι μικρές δυνατότητες του στα πεδία των μαχών, οδήγησαν στην αντικατάστασή τους από τα Royal Enfield’s Flying Flea’s.

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

5 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
5 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Σε φάση απαξίωσης 5 κρίσιμα ραντάρ αεράμυνας της ΠΑ – δεν υπάρχει “θόλος” χωρίς αυτά

Σύμφωνα με πληροφορίες μας η Πολεμική μας Αεροπορία αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα με την υποστήριξη των 5 κρίσιμων για την αεράμυνα, ραντάρ μεγάλης εμβελείας τύπου...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

ΑΝΑΛΥΣΗ: Ελικόπτερα ΝΗ90, αναζητώντας σύμβαση υποστήριξης και δεσμεύσεις ότι “θα πετάνε”

33
Η σύμβαση για την προμήθεια των ελικοπτέρων ΝΗ90 από τη χώρα μας μάλλον αποτελεί case study για το πώς "δεν πρέπει να γίνονται συμβάσεις"! ...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 038 Τεύχος Ιουλίου 2023

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 14 Νοεμβρίου 2012: Επιχείρηση ‘Pillar of Defense’, η...

0
Αρχίζει η 8ήμερη ισραηλινή επιχείρηση «Pillar of Defense» (Πυλώνας της Άμυνας) στη Γάζα. Η σύγκρουση ξεκίνησε όταν, σύμφωνα με την ισραηλινή πλευρά, η Χαμάς...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ Τεύχη 32, 33, 34, Ιανουάριος, Φεβρουάριος, Μάρτιος 2023

Αγορά 7.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 037 Τεύχος Ιουνίου 2023

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 14 Νοεμβρίου 2012: Επιχείρηση ‘Pillar of Defense’, η ισραηλινή απάντηση στη Γάζα

Αρχίζει η 8ήμερη ισραηλινή επιχείρηση «Pillar of Defense» (Πυλώνας της Άμυνας) στη Γάζα. Η σύγκρουση ξεκίνησε όταν, σύμφωνα με την ισραηλινή πλευρά, η Χαμάς...

Τουρκική δοκιμή ρομποτικού “σκύλου” με βολές τυφεκίου!

Στον φετινό πολυεθνικό διαγωνισμό ελεύθερων σκοπευτών, Boran VI, που διοργανώνει η Τουρκική Στρατοχωροφυλακή και ήδη διεξάγεται στη Σμύρνη, εμφανίστηκε και δοκιμάστηκε ένα βαδιστικό ρομπότ,...

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 14 Νοεμβρίου 1910: Η πρώτη απονήωση στην ιστορία, το αεροπλάνο μέρος του ναυτικού πολέμου

O αεροπόρος Γιουτζήν Μπάρτον Έλι (Eugene B. Ely), πραγματοποιεί την πρώτη στον κόσμο απονήωση, από το διαμορφωμένο κατάστρωμα του αμερικανικού ελαφρού καταδρομικού USS Birmingham,...