18.9 C
Athens
Δευτέρα, 10 Νοεμβρίου, 2025
ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΑΠΟΨΕΙΣΓιατί το AESA στα εκσυγχρονισμένα ελληνικά F-16V είναι εκ των ων ουκ...

Γιατί το AESA στα εκσυγχρονισμένα ελληνικά F-16V είναι εκ των ων ουκ άνευ;

- Advertisement -

 

H απόφαση του εκσυγχρονισμού των ελληνικών F-16 είναι ουσιαστικά το πρώτο μείζον εξοπλιστικό πρόγραμμα της χώρας μας μετά από 12 συναπτά έτη. Η υλοποίησή του θα αποδώσει στην Ελληνική Πολεμική Αεροπορία 85 υπερσύγχρονα μαχητικά, με προηγμένο υπολογιστή, εξελιγμένο Link 16 αλλά και το σημαντικότερο, ένα radar AESA, ίσως το πρώτο που θα μπει σε υπηρεσία στο Αιγαίο, αν καθυστερήσουν -ή/και ανασταλούν- οι παραδόσεις των τουρκικών F-35A.

AN/APG-68(V)9

Τα ελληνικά F-16C/D Block 52+/Block52+Adv έχουν ένα από τα καλύτερα “συμβατικά” radar σε μαχητικό αεροσκάφος σήμερα, το εξαιρετικό AN/APG-68v9. To v9 είναι η τελευταία εξέλιξη του αρχικού AN/APG-68 με μεγαλύτερη εμβέλεια και ικανότητα SAR. Επίσης, έχει αυξημένη αξιοπιστία σε σχέση με τα αρχικά μοντέλα, ενώ είναι συμβατό με όλα τα προηγμένα ατρακτίδια σκόπευσης και όπλα. Η Πολεμική Αεροπορία όμως επέλεξε την αντικατάστασή του με το AN/APG-83 SABR (Scalable Agile Beam Radar). Δεν ήταν η μόνη, καθώς πριν από αυτή το SABR είχε επιλεγεί από όλες τις αεροπορίες που αναβαθμίζουν τα αεροσκάφη τους σε F-16V. Ας δούμε τους λογους…
Καταρχάς, ένα AESA μπορεί να εκτελεί πολλές διαφορετικές λειτουργίες ταυτόχρονα. Αυτό σημαίνει πως ένα αεροσκάφος ενώ βρίσκεται σε αποστολή κρούσης σε χαμηλό ύψος, και το ραντάρ εκτελεί λειτουργίες αέρος-εδάφους, ταυτόχρονα μπορεί και να εκτελεί σάρωση για να εντοπίσει μαχητικά αναχαίτισης σε λειτουργία αέρος-αέρος! Αν και αυτό είναι εξαιρετικά χρήσιμο σε μαχητικά όπως το F-35A, που ο χειριστής μέσω fusion έχει διαθέσιμη όλο τον όγκο της πληροφορίας μπροστά του, στην τεράστια οθόνη, ας σκεφτούμε τι μπορεί να προσφέρει στα διθέσια F-16D Missionized αεροσκάφη της ΠΑ, σε αποστολές κρούσης, που ο ένας χειριστής αντιμετωπίζει στόχους και απειλές στο έδαφος, και ο άλλος μπορεί ταυτόχρονα να στοχοποιεί και να πλήττει εχθρικά αεροσκάφη. Κι όλα, χωρίς να χρειαστεί να γυρίσει κάποιον διακόπτη στο ραντάρ από Α2Α σε A2G…
Τοποθέτηση AN/APG-83 σε F-16C, photo: Bobbi Zapka


Και στα μονοθέσια F-16C το AN/APG-83 SABR έχει να προσφέρει εξαιρετικές δυνατότητες, ειδικά με την νέα κεντρική οθόνη 6Χ8” που θα φέρει την αποτύπωση της τακτικής κατάστασης σε πρωτόγνωρα επίπεδα για το αεροσκάφος.
Επίσης, πρέπει να τονίσουμε πως το AN/APG-83 SABR έχει μεγαλύτερη ακτίνα αποκάλυψης από τα AN/APG-68ν9, συνεπώς υπάρχει και μια αναβάθμιση των ικανοτήτων εντοπισμού των εχθρικών αεροσκαφών. Ειδικά στο περιβάλλον του Αιγαίου, τα ελληνικά F-16 θα έχουν την δυνατότητα να στοχοποιούν τα τουρκικά F-16 σε μεγαλύτερη απόσταση. Καθώς όμως η ικανότητα αυτή δεν έχει ίσως και τόσο μεγάλη αξία σε ένα κορεσμένο περιβάλλον από μέσα εντοπισμού όπως το Αιγαίο, θα πρέπει να πούμε πως τα AESA είναι αξεπέραστα στον εντοπισμό στόχων που πετούν πολύ κοντά στο έδαφος, καλυπτόμενα από τις εδαφικές εξάρσεις. Αυτό θα είναι το προφίλ πτήσης τουρκικών F-16, που θα προσπαθούν να πλησιάσουν αρκετά στους στόχους τους πετώντας χαμηλά, και μετά με απότομη άνοδο να εξαπολύσουν τα έξυπνα όπλα τους (πχ SOM) και να επιστρέψουν. Εκεί τα AN/APG-83 SABR θα παίξουν έναν σημαντικό ρόλο, που ίσως κάνει την διαφορά μεταξύ της προσπάθειας αναχαίτισης και της επιτυχούς αναχαίτισης (και κατάρριψης)…
Το AN/APG-83 προέρχεται από το AN/APG-81 του F-35, ένα από τα κορυφαία ραντάρ AESA σήμερα. Αν και η διάμετρος της κεραίας του AN/APG-83 SABR είναι αρκετά μικρότερη από αυτή του AN/APG-81, εντούτοις μοιράζεται όλες τις τεχνολογίες που έχουν ενσωματωθεί στο ραντάρ του F-35. Αυτό που μέχρι τώρα δεν έχει γίνει γνωστό, είναι αν το AN/APG-83 SABR μπορεί να εκτελέσει αποστολές ηλεκτρονικής “κρούσης”, μια λειτουργία του AN/APG-81 που ουσιαστικά μετατρέπει την στοιχειοκεραία του σε ένα τεράστιο πομπό που μπορεί να παρεμβάλει με μεγάλη ισχύ εχθρικά συστήματα συλλογής πληροφοριών. Η ηλεκτρονική κρούση είναι μια από τις πολλές νέες δυνατότητες που προσφέρουν τα ραντάρ AESA. Δυστυχώς δεν υπάρχει επιβεβαίωση από την Northrop Grumman πως το AN/APG-83 SABR έχει αυτή την δυνατότητα. Στο παρακάτω βίντεο μπορείτε να δείτε τις δυνατότητες AN/APG-81 στην ηλεκτρονική κρούση.

 
Οι ανώτερες επιδόσεις του AN/APG-83 SABR συνοδεύονται και από κατακόρυφη αύξηση της αξιοπιστίας του συστήματος, καθώς καταργούνται οι μηχανικές διατάξεις που περιστρέφουν το ραντάρ, ενώ ο περίφημος MTBF (Μέσος Χρόνος Μεταξύ Βλαβών) αυξάνεται θεαματικά, μειώνοντας τις απαιτήσεις συντήρησης, αυξάνοντας την διαθεσιμότητα και μειώνοντας το κόστος συντήρησης.
Στα ελληνικά F-16V, το AN/APG-83 SABR σε συνδυασμό με τον προηγμένο υπολογιστή θα κάνει πραγματικά την διαφορά, αναγνωρίζοντας στόχους και εμπλέκοντάς τους με τα κατάλληλα όπλα. Μαχητικά που θα πετούν σε όλο το Αιγαίο, θα μεταδίδουν δεδομένα σε πραγματικό χρόνο μέσω Link 16 το ένα στο άλλο αλλά και στα κέντρα διοίκησης.

AN/APG-83 SABR

Κάτι που δεν είναι αρκετά κατανοητό, είναι η ικανότητα των ραντάρ AESA να μην προειδοποιούν τα εχθρικά συστήματα RWR. Καθώς τα AESA μπορούν να αλλάζουν τις παραμέτρους λειτουργίας τους συνεχώς και μέσα σε απειροελάχιστο χρόνο, τα συστήματα RWR του εχθρού δεν προλαβαίνουν να εντοπίσουν το σήμα και να το κατατάξουν ανάμεσα στις “απειλές”. Ακόμη κι αν το κάνουν, τα περισσότερα συστήματα ECM δεν μπορούν να παρεμβάλουν αποτελεσματικά ένα ραντάρ AESA. Ακόμη κι αν το κάνει, το ραντάρ AESA μπορεί να γίνει ένας τεράστιος δέκτης, και με την βοήθεια του συστήματος ECM/RWR του αεροσκάφους να εντοπίσει με μεγάλη ακρίβεια την πηγή της παρεμβολής. Οι δυνατότητες των ραντάρ AESA δεν εξαντλούνται εδώ, καθώς η κεραία AESA με κατάλληλο προγραμματισμό μπορεί να κάνει κυριολεκτικά τα πάντα, μέχρι και να γίνει WiFi hotspot, προσφέροντας ασφαλείς επικοινωνίες μέσω Link 16!
Τοποθέτηση AN/APG-83 SABR σε F-16C της USAF

Θα κλείσουμε το θέμα με μια ακόμη πληροφορία, που δεν έχει γίνει αρκετά κατανοητή. Η αντικατάσταση ενός συμβατικού ραντάρ μηχανικής σάρωσης με ένα AESA, όπως για παράδειγμα τα AN/APG-83 σε ένα παλαιότερο μαχητικό, μειώνει δραστικά το RCS του μαχητικού, καθώς οι κεραίες μηχανικής σάρωσης αυξάνουν δραματικά το RCS, ενώ αντίθετα τα AESA δεν δίνουν τόσο μεγάλο στόχο. Συνεπώς, τα ελληνικά F-16V θα έχουν μειωμένο RCS σε σχέση με τα υπάρχοντα F-16C/D.
Το θέμα είναι σημαντικό, και φυσικά δεν μπορεί να εξαντληθεί από μια απλή συνοπτική δημοσίευση. Θα επανέλθουμε και μέσα από τις σελίδες του περιοδικού, αλλά και μέσα από το site μας.

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -
Subscribe
Notify of
0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΑΠΟΨΗ: Ας αγοράσουμε επιτέλους κάτι, φτάνουν οι φιέστες

Στο υπουργείο της Μεσογείων, εκεί που η βιοκλιματική πρόσοψη λάμπει σαν καινούργια (είναι καινούργια), τα πράγματα έχουν ησυχάσει. Τελειώνουν τα δρώμενα, οι παρελάσεις, τα...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

ΑΝΑΛΥΣΗ: U212 NFS και U212 NFS EVO, η ιταλική εξέλιξη και...

21
Στον πολυδιάστατο χώρο της υποθαλάσσιας μάχης, δηλαδή στο βασίλειο των υποβρυχίων, όπου η ικανότητα stealth, η ενεργειακή αυτονομία και η ακρίβεια των αισθητήρων καθορίζουν...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 10 Νοεμβρίου 2009: H “ναυμαχία” του Daecheong στην...

0
Σε ένα από τα πολλά ναυτικά επεισόδια μεταξύ Βορείου και Νοτίου Κορέας, ένα βορειοκορεατικό περιπολικό παραβίασε στις 11:27 π.μ. της 10ης Νοεμβρίου 2009, τη...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

74
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Η Αργεντινή θα αγοράσει γαλλικά υποβρύχια, λέει ο Χαβιέρ Μιλέι

Σε συνέντευξη στις 6 Νοεμβρίου ο Πρόεδρος της Αργεντινής, Χαβιέρ Μιλέι, ανέφερε πως θα αγοραστούν γαλλικά υποβρύχια για την ενίσχυση του Αργεντινού Ναυτικού.Σύμφωνα με...

Εντοπισμός και διάσωση 28 παράνομων μεταναστών νότια της Γαύδου

Εντοπισμό και διάσωση 28 παράνομων μεταναστών που επέβαιναν σε λέμβο πραγματοποίησαν σήμερα δύο σκάφη της FRONTEX, υπό τον συντονισμό του Ενιαίου Κέντρου Συντονισμού Έρευνας...

Falcon Strike 2025, ελληνικά Viper πλάι σε F-35 και Rafale

Από τη Δευτέρα 3 έως το Σάββατο 8 Νοεμβρίου 2025, η 340 Μοίρα (340Μ) της 115 Πτέρυγας Μάχης, από την Αεροπορική Βάση Σούδας, συμμετείχε...