16.8 C
Athens
Τετάρτη, 11 Δεκεμβρίου, 2024
ΝΕΑΑΣΦΑΛΕΙΑ ΠΤΗΣΕΩΝΌταν μια «δυσλειτουργία υπολογιστή» έριξε ένα F-35!

Όταν μια «δυσλειτουργία υπολογιστή» έριξε ένα F-35!

- Advertisement -

Οι απώλειες μαχητικών F-35 (που είναι πλέον αρκετές, καθώς ο στόλος και οι χρήστες αυξάνουν) εξακολουθούν να προκαλούν αίσθηση, ειδικά εάν δεν υπάρχει άμεσα προφανής αιτία. Σύμφωνα πάντως με δελτίο της Lockheed Martin πριν μερικές ημέρες, έχουν παραδοθεί μέχρι σήμερα τουλάχιστον 980 μαχητικά, έχουν συμπληρωθεί 703.000+ ώρες πτήσης και έχουν εκπαιδευτεί 2.105+ πιλότοι μαζί με 14.670+ μηχανικούς παγκοσμίως.

Ένα περιστατικό όμως που κατέληξε σε απώλεια του αεροσκάφους και παραλίγο και του χειριστή στις 19 Οκτωβρίου 2022, παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον μετά την αποδέσμευση του πορίσματος για το συμβάν. Εδώ θα πρέπει να υπογραμμίσουμε  για άλλη μια φορά ότι με την διαφάνεια που υπάρχει στις ΗΠΑ αναφορικά με το θέμα της δημοσιοποίησης των σχετικών διερευνήσεων, όπως και των προβλημάτων που εμφανίζουν οι διάφοροι τύποι στρατιωτικών αεροσκαφών, μαθαίνουμε την αλήθεια (ή τουλάχιστον μεγάλο μέρος από αυτή). Διότι αλλαχού -και αναφερόμαστε σε προγράμματα όπως το Eurofighter και ειδικά το Rafale- επικρατεί “ομερτά” και θεωρούνται «όλα… καλώς καμωμένα».

Το ατύχημα συνέβη στην βάση Hill της πολιτείας της Γιούτας, όπου το μαχητικό επέστρεφε, ενταγμένο σε σχηματισμό τεσσάρων F-35, από εκπαιδευτική αποστολή στο «παρακείμενο» Utah Test and Training Range. Το αεροπλάνο «αποσταθεροποιήθηκε» στην προσέγγισή του και λόγω απώλειας ελέγχου ο πιλότος το εγκατέλειψε με επιτυχία σε πολύ χαμηλό ύψος και διασώθηκε.

Όπως αναφέρεται στο πόρισμα αιτία της «αποσταθεροποίησης» και της απώλειας ελέγχου ήταν «πρόσκαιρη δυσλειτουργία υπολογιστή» κάτω από συνθήκες αναταράξεων που συνάντησε το JSF, όταν συνάντησε τον διαταραγμένο αέρα από τη διέλευση και τα καυσαέρια του κινητήρα ενός άλλου F-35 που προηγείτο.

Ο πύργος ελέγχου της βάσης είχε ενημερώσει για συνθήκες αναταράξεων («wake turbulence procedures in effect») που είχαν δημιουργηθεί λόγω της μικρής ταχύτητας επιφανειακού ανέμου και επέβαλαν να μεγαλώσει ο διαχωρισμός ανάμεσα στα αεροπλάνα που προσέγγιζαν για προσγείωση. Από τα 3.000 πόδια σε 9.000 πόδια, ακριβώς για να αποφευχθεί ο κίνδυνος από τις αναταράξεις (που δεν διαλύονταν ή δεν  μετακινούνταν έγκαιρα από το ίχνος του διαδρόμου).

Οι πιλότοι της τετράδας όμως που επέστρεφε δεν είχαν ενημερωθεί και έτσι προσέγγιζαν με διαχωρισμό 3.000 ποδών, που είναι η πρώτη αιτία του περιστατικού. Θα ήταν όμως πιθανότατα διαχειρίσιμη εάν δεν είχε αναδυθεί η δεύτερη αιτία.

Ποιο συγκεκριμένα το F-35, που ήταν τρίτο στον σχηματισμό, με τα σκέλη κάτω και σε διαμόρφωση προσγείωσης, μπήκε μέσα στο ίχνος του «wake turbulence» του προηγούμενου αεροσκάφους και εκεί ξεκίνησε μια αλληλουχία που αποδείχθηκε μοιραία, ευτυχώς όχι για τον πιλότο.

Όπως αναφέρεται, ο υπολογιστής στοιχείων αέρος του ADS (Air Data System) του F-35, που συλλέγει δεδομένα από πολλαπλούς αισθητήρες και τροφοδοτεί το σύστημα ελέγχου FBW (Fly By Wire), λόγω των αναταράξεων εισήλθε σε ένα ιδιάζον πλαίσιο λειτουργίας: άρχισε να «χάνει» κατά διαστήματα τα δεδομένα από τους αισθητήρες στην δεξιά πλευρά, ενώ κάποια στιγμή «έχασε» εντελώς τα δεδομένα από αυτούς στην αριστερή πλευρά. Για να αντιμετωπίζει την κατάσταση το ADS, όπως προβλεπόταν από τα πρωτόκολλα ασφαλείας του συστήματος, κάθε φορά που «έχανε» την τροφοδοσία δεδομένων μετέπιπτε σε στοιχεία αρχείου. Έτσι όμως υπολόγιζε λανθασμένα τις παραμέτρους των υποδομών ελέγχου πτήσης, ενώ ταυτόχρονα παρεμπόδιζε την επέμβαση ή αγνοούσε τις διορθωτικές εντολοδοτήσεις του πιλότου.

Ο τελευταίος διαπίστωσε βίαιες ταλαντώσεις του αεροπλάνου από τις μεγάλες αποκλίσεις κίνησης των επιφανειών ελέγχου, που μεγεθύνονταν  ακόμη περισσότερο καθώς το FBW προσπαθούσε να τις αντιμετωπίσει με αντίθετες ενέργειες. [Σε κάποιους η κατάσταση αυτή, όπως περιγράφεται, θυμίζει αυτήν που δημιουργήθηκε στα δυο περιστατικά απώλειας Boeing 737 MAX, αν και εκεί συνετέλεσε και η άγνοια των πιλότων για τη λειτουργία του συστήματος ενίσχυσης ελέγχου πτήσης, λόγω ελλιπούς εκπαίδευσης.]

Το αποτέλεσμα ήταν ότι το F-35 βγήκε εκτός ελέγχου μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα, αλλά όπως προαναφέραμε ο χειριστής εκτινάχθηκε έγκαιρα και διασώθηκε με ελαφρά τραύματα.

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

11 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
11 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Εκσυγχρονισμός MEKO200HN, πάμε σε λύση “αυτεπιστασίας” από ένα Ναυτικό που χάνει στελέχη;

Το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των φρεγατών κλάσης MEKO200HN του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού (ΠΝ) έχει υπάρξει αντικείμενο έντονων συζητήσεων και αλλαγών πορείας τα τελευταία χρόνια. Και...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Σχεδιάζεται να μείνει το Πολεμικό Ναυτικό με μόλις 8 φρεγάτες;

140
Πληροφορίες της σελίδας μας αναφέρουν πως ο νέος σχεδιασμός των Ενόπλων Δυνάμεων προβλέπει τη μείωση των "οροφών" της Δομής Δυνάμεων όχι μόνο στην Πολεμική...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ: 10 Δεκεμβρίου 1941: Αεροπλάνο εναντίον πλοίου, οι Ιάπωνες βυθίζουν...

2
Το θωρηκτό HMS Prince of Wales και το καταδρομικό HMS Repulse βυθίζονται από ιαπωνικά βομβαρδιστικά και τορπιλοπλάνα έξω από τη Μαλαισία, παρασύροντας στο θάνατο...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Σουδάν: Για 2η συναπτή χρονιά στην κορυφή του καταλόγου με τις σοβαρότερες ανθρωπιστικές κρίσεις

Για δεύτερη συνεχή χρονιά το Σουδάν βρέθηκε στην πρώτη θέση του καταλόγου που καταρτίζει η Διεθνής Επιτροπή Διάσωσης (IRC) με τις 20 σοβαρότερες ανθρωπιστικές...

Τραμπ: Προτεραιότητά μου είναι η επίλυση της σύγκρουσης στην Ουκρανία

Ο εκλεγμένος πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ δήλωσε ότι η προτεραιότητά του είναι να «επιλυθεί το πρόβλημα της Ουκρανίας με τη Ρωσία», μεταξύ των...

Τζιχαντιστές: Το πέμπτο κύμα

του Javier Martin είναι δημοσιογράφος και συγγραφέας του βιβλίου «Ισλαμικό Κράτος. Γεωπολιτική του χάους, Σουνίτες και Σιίτες. Τα δύο χέρια του Αλλάχ»Πριν από τρία...