Η ανάδειξη της FREMM στο πρόγραμμα FFG(X) έφερε στο Αμερικανικό Ναυτικό δικαιολογημένα χαμόγελα. Αλλά είναι αρκετά για να κρατηθούν οι παραδόσεις εντός πλαισίου και κόστους;
Σύμφωνα με το «Forbes», αυτό το χρονοδιάγραμμα είναι καθορισμένο. Το πρώτο πλοίο πρέπει να παραδοθεί το 2026, το ίδιο έτος που το πρώτο αντιτορπιλικό Arleigh Burke θα φτάσει τα 35 χρόνια υπηρεσίας, οπότε θα πρέπει να αποσυρθεί. Μετά το 2026 θα υπάρχουν περισσότερα αντιτορπιλικά τα οποία θα χρήζουν αντικατάστασης, κάνοντας τις νέες φρεγάτες αναγκαίες περισσότερο από ποτέ.
Για να συμβεί όμως αυτό, η χαρά οφείλει να δώσει θέση στη σκληρή δουλειά. Ο πρώτος κίνδυνος είναι οι καθυστερήσεις. Κάθε νέο μεγάλο ναυπηγικό πρόγραμμα των ΗΠΑ έχει καθυστερήσεις. Ένα τέτοιο φαινόμενο στις FREMM θα έβλαπτε τις ανάγκες του ναυτικού, καθώς επίσης θα δημιουργούσε πολιτικές αντιπαραθέσεις. Η επόμενη κυβέρνηση θα πρέπει να τις χειριστεί.
Ορισμένη αισιοδοξία είναι φυσιολογική. Αμέσως μετά την ανακοίνωση του Πενταγώνου, υποστηρίχθηκε πως κερδήθηκαν σχεδόν 6 χρόνια συγκριτικά με άλλες περιπτώσεις. Αρκετή δουλειά έχει ήδη συμβεί. Η FREMM είναι μια ώριμη σχεδίαση και περισσότερες από 15 φρεγάτες είναι σε υπηρεσία με 4 χώρες. Η FREMM των ΗΠΑ θα είναι ωστόσο διαφορετική.
Επιπλέον, μοιάζει δύσκολο ένα πλοίο με μέγεθος 76% ενός αντιτορπιλικού Flight III Arleigh Burke να κοστίσει περίπου 49% λιγότερο. Το ναυτικό θεωρεί ότι το μέσο κόστος θα φτάσει έως τα $781 εκατομμύρια. Όμως αυτή η τιμή είναι μόλις $110 εκατ. από το National Security Cutter της ακτοφυλακής, ένα πολύ μικρότερο και λιγότερο πολύπλοκο πλοίο.
Πότε μπορεί το US Navy να αρχίσει την απόσυρση 28 αντιτορπιλικών Arleigh Burke
Η εκτίμηση ίσως είναι αισιόδοξη. Δεν θα ήταν έκπληξη οι FREMM να σταθεροποιηθούν περίπου στο $1 δις, με το Πεντάγωνο να αποφασίζει πόσο θα φτάσει το τελικό κόστος ανάλογα με τις εκπτώσεις που θα κάνει στον εξοπλισμό. Ίσως το ναυτικό ήταν καλύτερο να πει ότι τα πρώτα πλοία θα κοστίσουν όσο περίπου τα πρώτα Arleigh Burke, κρατώντας χαμηλά τον ενθουσιασμό, παρά να δηλώνει ότι θα έχει ένα σχετικά φτηνό πλοίο που κινδυνεύει τελικά να κοστίζει όσο μια πιο απλή εκδοχή των Arleigh Burke.