14.8 C
Athens
Σάββατο, 25 Ιανουαρίου, 2025
ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΑΠΟΨΕΙΣΤι σημαίνει η κατάρρευση της τουρκικής λίρας για τα εξοπλιστικά προγράμματα της...

Τι σημαίνει η κατάρρευση της τουρκικής λίρας για τα εξοπλιστικά προγράμματα της γείτονος

- Advertisement -

Εδώ και λίγες ώρες χρειάζονται κάτι περισσότερο από 5 τουρκικές λίρες για την αγορά ενός δολαρίου. Αν και το νόμισμα της Τουρκίας έχει δεχτεί ισχυρές πιέσεις από την αρχή του χρόνου, από την περασμένη Παρασκευή πλέον διαπραγματεύεται στα 5,080 έναντι του ενός δολαρίου.

Κυρώσεις ΗΠΑ σε δυο Τούρκους υπουργούς – Αντίδραση Τουρκίας «στο δικό της φάρμακο»


Η υποτίμηση ενός νομίσματος βραχυπρόθεσμα δεν είναι πρόβλημα σε αυτή την φάση. Μάλιστα μπορεί να βοηθήσει την τουρκική οικονομία να συνεχίσει την ανάπτυξή της, καθώς ενισχύονται οι εξαγωγές και μάλιστα ισχυρά. Τα τουρκικά αγροτικά προϊόντα παραμένουν ανταγωνιστικά, η βιομηχανία χάλυβα ανθεί, και το σημαντικότερο, η τουριστική βιομηχανία είναι ελκυστική. Ο τουρισμός στην Τουρκία λόγω της φτηνής λίρας έχει εκτιναχθεί, και μάλιστα η Τουρκία είναι προορισμός για Ρώσους πολίτες, καθώς ο θερμός εναγκαλισμός των δυο χωρών ενισχύεται από τις φθηνές τιμές στις τουριστικές υπηρεσίες.

Λογικά, σύντομα θα έχουν πρόβλημα οι τουρκικές εξαγωγές. Ο λόγος είναι απλός, πολλά από τα βιομηχανικά προϊόντα που εξάγονται, χρειάζονται για να παραχθούν εισαγόμενες πρώτες ύλες που πληρώνονται σε σκληρό νόμισμα (ευρώ ή δολάριο). Κάτι τέτοιο θα συνέβαινε στην Ελλάδα αν κάποτε βγαίναμε από το ευρώ, καθώς σχεδόν ότι παράγουμε έχει κάποια εξάρτηση από το εξωτερικό. Ακόμη και τα εμφιαλωμένα νερά, χρησιμοποιούν πλαστικό που παρήχθη στο εξωτερικό. Η Τουρκία όμως, λόγω της πιο έντονης βιομηχανοποιησής της, εισάγει από το εξωτερικό πολύ λιγότερα για τις ανάγκες της παραγωγής της. Φυσικά τα προβλήματα παραμένουν.
Παρόλαυτά, η Τουρκία έχει άλλο σημαντικό πρόβλημα. Πολλές μεγάλες και σημαντικές τουρκικές εταιρείες έχουν δάνεια σε ξένο “σκληρό” νόμισμα, και αυτό σημαίνει ότι δανειακές τους υποχρεώσεις έχουν πολλαπλασιαστεί. Έτσι κινδυνεύουν με κατάρρευση, όπως θα κινδύνευαν και οι μεγάλες ελληνικές εταιρείες (ΟΤΕ, ΔΕΗ κοκ) με ομολογιακά δάνεια σε ευρώ, αν επιστρέφαμε στην δραχμή.
Αν και ο σκοπός μας δεν ήταν να κάνουμε παρουσίαση της οικονομίας της χώρας, έπρεπε να ξεκινήσουμε από κάπου πριν προχωρήσουμε στα αμυντικά προγράμματα. Η αλήθεια είναι πως η Τουρκία παράγει το μεγαλύτερο ποσοστό του στρστιωτικού εξοπλισμού που χρειάζεται. Η παραγωγή όμως δεν είναι αυτόνομη, καθώς απαιτούνται πρώτες ύλες ή προηγμένα εξαρτήματα από τρίτες (συνήθως δυτικές) χώρες, και αυτά αναμφίβολα πληρώνονται μόνο σε ευρώ ή δολάρια.

Λίστα προτεινόμενων κυρώσεων εναντίον της Τουρκίας από τις ΗΠΑ!


Επίσης, τα μεγάλα προγράμματα της Τουρκίας, όπως τα F-35 ή οι S-400 πληρώνονται σε συνάλλαγμα. Αν δουμε τις τιμές τουρκικής λίρας και δολαρίου το 2013, θα αντιληφθούμε ότι με δυο λίρες αγόραζαν τότε ένα δολάριο. Σήμερα απαιτούνται 5 λίρες. Συνεπώς, μια δαπάνη 15 δις δολαρίων για 100 F-35, θα κόστιζε τότε 30 δις λίρες. Σήμερα θα κοστίσει 75 δις λίρες, και έτσι όπως πάει η τουρκική οικονομία θα κοστίσει περισσότερα από 100 δις λίρες.

H Ρωσία μειώνει 10% την τιμή Φυσικού Αερίου για την Τουρκία και δίνει και «ρεγάλο» 1 δις δολάρια!


Αντίθετα, η φτωχή Ελλάδα, με το ευρώ μπορεί να πληρώνει στρατιωτικές υποχρεώσεις και αγορές μεγαλύτερη σταθερότητα από ότι η Τουρκία λόγω του σκληρού νομίσματος. Έχουμε σημειώσει αρκετές φορές, πως ο μέσος Τούρκος έχασε σε ένα έτος περισσότερα από ότι ο μέσος Έλληνας από την αρχή της κρίσης. Τα τουρκικά κρατικά ομόλογα ακολουθούν αυτά της Βενεζουέλας, συνεπώς ο κρατικός δανεισμός είναι πανάκριβος για την Τουρκία. Αυτός είναι ο λόγος που η Ρωσία έδωσε δάνεια για τα S-400, αλλά και φρόντισε να μειώσει το κόστος του φυσικού αερίου προς τον Ερντογάν. Μάλιστα φρόντισε να τον πριμοδοτήσει με 1 δις δολάρια φυσικού αερίου λίγο πριν τις εκλογές.
Αν οι αμερικανικές κυρώσεις επεκταθούν και στον εμπορικό τομέα, η τουρκική οικονομία θα συνεχίσει να μικραίνει, και η λίρα να καταρρέει. Αν οι ΗΠΑ καταφέρουν να πείσουν και την Ευρωπαϊκή Ένωση να συμμετάσχει, τότε η Τουρκία δεν θα χρειαστεί απλά το ΔΝΤ (για δεύτερη φορά σε μια εικοσαετία), θα πρέπει να αλλάξει άρδην τα πάντα. Δεν είναι δυνατόν για ένα κράτος να συνεχίσει να εξοπλίζεται για παγκόσμιο πόλεμο. Η Τουρκία είναι το μόνο κράτος παγκοσμίως, εκτος από ΗΠΑ και Κίνα που υλοποιεί ένα τόσο φιλόδοξο και πολύπλευρο πρόγραμμα εξοπλισμών, από βαλλιστικούς πυραύλους, μαχητικά stealth, μέχρι αροπλανοφόρο!
Δεν είναι ποτέ δυνατόν η Τουρκία να έχει πρόγραμμα κατασκευής 1500 αρμάτων μάχης, την στιγμή που η Ρωσία σταματά της παραγωγή του Armata. H μια χώρα μετά την άλλη αποτυγχάνει ή καθυστερεί στην δημιουργία νέων μαχητικών, αλλά η Τουρκία να προχωρά στην δημιουργία ενός -wannabe- 5ης γενιάς μαχητικού. Όλα αυτά, μαζί με την χρηματοδότηση πλήθους ερευνητικών προγραμμάτων στρατιωτικής φύσης, κάποια στιγμή πρέπει να περικοπούν, δεν υπάρχει λύση με την παρούσα κατάσταση της τουρκικής οικονομίας. Εκτός κι αν ο Ερντογάν, εκτρέψει κεφάλαια από άλλους τομείς στην Άμυνα, μειώνοντας περαιτέρω το βιωτικό επίπεδο του τουρκικού λαού, υπέρ της περαιτέρω ισχυροποίησης της τουρκικής πολεμικής μηχανής.

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -
Subscribe
Notify of
0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Η Τουρκία αναβαθμίζει δραματικά το 2ο Ναύσταθμο της στο Ακσάζ, εμείς;

Απέναντι από τη Ρόδο στην περιοχή της Μαρμαρίδας, η Τουρκία έχει δημιουργήσει από τη δεκαετία του '90 το δεύτερο βασικό Ναύσταθμο για το Πολεμικό...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

H Γαλλία να βάλει stop στους «τουρκικούς» Meteor πριν την 4η...

84
Ήταν ένα δημοσίευμα της γαλλικής ηλεκτρονικής εφημερίδας La Tribune πριν μια εβδομάδα (15/1/2025) που μιλούσε για «κόντρα» Λονδίνου-Παρισιού-Αθηνών, σχετικά με το θέμα της απόκτησης...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 25 Ιανουαρίου 1996: Ίμια, ο “πόλεμος των σημαιών”...

14
Θορυβημένος από τις δηλώσεις του τουρκικού ΥΠΕΞ μετά την χριστουγεννιάτικη προσάραξη τουρκικού πλοίου στις βραχονησίδες Ίμια, ο δήμαρχος Καλύμνου, Δημήτρης Διακομιχάλης, συνοδευόμενος από τον...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Πολωνία: ενδιαφέρον για μεταγωγικά A400M;

Ο Γερμανός υπουργός Άμυνας Μπόρις Πιστόριους δήλωσε στις 24 Ιανουαρίου πως η Πολωνία δείχνει ενδιαφέρον για το μεταγωγικό A400M, στο περιθώριο επίσκεψής του σε...

Η Τουρκία αναβαθμίζει δραματικά το 2ο Ναύσταθμο της στο Ακσάζ, εμείς;

Απέναντι από τη Ρόδο στην περιοχή της Μαρμαρίδας, η Τουρκία έχει δημιουργήσει από τη δεκαετία του '90 το δεύτερο βασικό Ναύσταθμο για το Πολεμικό...

Ιταλικός Στρατός: θέλει 1.050 τεθωρακισμένα Lynx σε ένα πρόγραμμα πολλών δις

Η Ιταλία σχεδιάζει την απόκτηση 1.050 τεθωρακισμένων οχημάτων καινούριας κατασκευής στο πλαίσιο του προγράμματος A2CS, που βασίζεται στο τεθωρακισμένο όχημα μάχης (ΤΟΜΑ) Lynx της...