Η Ομοσπονδιακή Αρχή Ασφάλειας Μεταφορών (NTSB, National Transportation Safety Board) στις ΗΠΑ, που είναι αρμόδια για τη διερεύνηση αεροπορικών περιστατικών, εξέδωσε χθες ένα (ιδιαίτερα εκτενές) αρχικό πόρισμα για το συμβάν της απώλειας εν πτήση ενός σκεπάσματος θύρας πρόσβασης (door plug) σε 737 MAX 9, στην πτήση 1282 της Alaska Airlines στις 5 Ιανουαρίου, πάνω από αμερικανικό έδαφος.
Το πόρισμα επιβεβαιώνει ότι τέσσερα μπουλόνια ασφαλείας που θα έπρεπε να είναι τοποθετημένα στο κάλυμμα (πρακτικά μια μη ενεργή θύρα πρόσβασης που δεν μπορούσε να ανοίξει παρά με διαδικασία αφαίρεσης), τα οποία προορίζονταν να παρεμποδίζουν την κατακόρυφη κίνησή του, έλειπαν.
Το αποτέλεσμα ήταν από τις συνεχείς μετατοπίσεις της «θύρας» στη χρήση του αεροσκάφους και τις συμπιέσεις-αποσυμπιέσεις της καμπίνας κατά τις πτήσεις του 737 MAX 9, να προκληθεί κόπωση μετάλλων του πλαισίου συγκράτησής της και τελικά να αστοχήσει η λοιπή υποδομή συγκράτησης και το σκέπασμα να αποσπαστεί.
Το ενδιαφέρον είναι ότι τα συγκεκριμένα μπουλόνια είχαν αρχικά τοποθετηθεί στο εργοστάσιο κατασκευής της ατράκτου, από την Spirit AeroSystems στη Γουίτσιτα του Κάνσας πριν την μεταφορά της, σιδηροδρομικώς, στο εργοστάσιο συναρμολόγησης της Boeing, στο Ρέντον της πολιτείας Ουάσιγκτον.
Πιο συγκεκριμένα η «θύρα»-κάλυμμα, που είχε κατασκευαστεί στην Μαλαισία, εγκαταστάθηκε στην άτρακτο του 737 MAX 9 κατά τη συναρμολόγησή της από την Spirit AeroSystems με τα μπουλόνια τοποθετημένα.
Μετά τη μεταφορά της στο Ρέντον και κατά τη τελική συναρμολόγηση του αεροπλάνου από την Boeing, προκλήθηκε ζημιά στην ήλωση (πριτσίνια) της δομής κοντά στο άνοιγμα που σκέπαζε η «θύρα»-κάλυμμα και για την επισκευή της, τεχνικοί της Spirit AeroSystems που κλήθηκαν, χρειάστηκε να την αφαιρέσουν.
Μετά την επισκευή, αφέθηκε στην Boeing να την επανατοποθετήσει και στη φάση αυτή τα μπουλόνια ασφαλείας δεν τοποθετήθηκαν. Έτσι το 737 MAX 9 παραδόθηκε στην Alaska Airlines χωρίς αυτά, με το αποτέλεσμα που προαναφέρθηκε.
Το αρχικό πόρισμα της NTSB (εδώ), στη σύνταξη του οποίου δεν υπήρχαν ακόμη αρχεία που πρέπει να υποβάλει η Boeing από την επισκευή (που στις αεροπορικές κατασκευές τεκμηριώνονται με πολλαπλούς ελέγχους), σημειώνει μείζονες παραβάσεις διαδικασιών.