Καλό μήνα με Wallpaper από ένα αγαπημένο αεροπλάνο και μια ιστορία σε ένα συναρπαστικό Νοέμβριο που θα ξεκινήσει με το νέο μας τεύχος «Πτήση» Νο18, που θα είναι κοντά σας την Πέμπτη 4-11.
SPITFIRE MJ755
DAN GRIFFITH, ΜΙΑ ΚΑΡΙΕΡΑ ΣΤΟΝ ΑΕΡΑ
«Ήταν απίστευτα απολαυστικό να εμπλακώ στην ιστορία του ελληνικού Spitfire! O κόσμος αλλά και η τοποθεσία του Athens Flying Week ήταν επίσης υπέροχα και ελπίζω να έχω την ευκαιρία να συνεχίσω τη σχέση μου με αυτήν την προσπάθεια!».
ΤΟΥ ΣΩΤΗΡΗ ΚΥΡΙΑΚΙΔΗ
Το παραπάνω σχόλιο που μας έκανε ο Dan Griffith μετά το τέλος της εκπληκτικής επίδειξης του ανακατασκευασμένου ελληνικού Supermarine Spitfire MJ755 στην AFW είναι και ενδεικτικό του χαρακτήρα του. Λιτός αλλά προσιτός, είναι ένας θρύλος που το ελληνικό κοινό είχε τη μοναδική ευκαιρία να παρακολουθήσει στον ουρανό της Τανάγρας.
Ποιος είναι όμως ο χαμογελαστός, αλλά με φλεγματική ηρεμία Βρετανός πιλότος με το απίστευτο παλμαρέ;
Ο Daniel Griffith έχει συγκεντρώσει 9.750 ώρες πτήσης με 3.600+ από αυτές σε δοκιμές με περισσότερους από 645 (!) διαφορετικούς τύπους και εταιρείες: μαχητικά, αεροπλάνα πολιτικής αεροπορίας, ελικόπτερα, ανεμόπτερα, αερόπλοια και υδροπλάνα. Είναι μέλος της Society of Experimental Test Pilots και το 2018 τιμήθηκε με το Royal Aero Club Bronze Medal για τις «εξαίρετες υπηρεσίες στη βρετανική αεροπορία» («outstanding services to British aviation»).
Ο Griffith γεννήθηκε το 1963, ζει μαζί με τη γυναίκα του Anne και έχει έναν γιο, τον James, που γεννήθηκε το 1992, και μία κόρη, την Emma, που γεννήθηκε το 1994. Εντάχθηκε στη RAF από τα 18 του και σπούδασε αεροναυπηγός μηχανικός (aeronautical engineering) στο London University, ενώ ξεκίνησε την πτητική του εκπαίδευση το 1984 σε Jet Provost. Τα «φτερά» του τα απέκτησε σε Hawk Mk1 και στη συνέχεια βρέθηκε στα θρυλικά Harrier. Έγινε επιχειρησιακός στη No1 Μοίρα, στη RAF Wittering, και υπηρέτησε στη No4 Μοίρα, στη RAF Gutersloh, στη Γερμανία, όπου και συμπλήρωσε 1.200 ώρες στον τύπο, πριν εξελιχθεί σε πιλότο δοκιμών.
Το 1992 επελέγη από τη Βασιλική Αεροπορία για να φοιτήσει στη διάσημη USAF Test Pilot School στην Αεροπορική Βάση Edwards, όπου εκπαιδεύτηκε για έναν χρόνο, στη διάρκεια του οποίου πέταξε με 43 διαφορετικούς τύπους, ανάμεσά τους F-15, F-16, F-18, F-4, A-10, A-7, C-5 Galaxy, B-52, Mustang και το… Goodyear Blimp (!).
Μετά την επιστροφή του στην πατρίδα τοποθετήθηκε στη θέση του πιλότου δοκιμών στρατιωτικής έρευνας (military research test pilot) στο Defence Research Agency του Ηνωμένου Βασιλείου, στο Bedford. Μια από τις κύριες δραστηριότητές του εκεί ήταν να πετά το ειδικά διαμορφωμένο VAAC (Vectored thrust Aircraft Advanced Control) Harrier, πρόγραμμα που αποσκοπούσε στην εξέλιξη ηλεκτρονικού συστήματος ελέγχου πτήσης (Fly-By-Wire) για αεροπλάνα STOVL (Short Take-off/Vertical Landing), με τα αποτελέσματα να αποτελούν τη βρετανική συμβολή στο F-35Β.
Μετά την περίοδο στο Bedford σειρά είχε το Boscombe Down και ένα πρόγραμμα που εξερευνούσε την πτήση σε συνθήκες υπό μεγάλες γωνίες προσβολής, στο πλαίσιο του οποίου έμελλε να πετάξει το F-18 HARV (High AoA Research Vehicle). Για τον σκοπό αυτό ο Dan επέστρεψε στις ΗΠΑ και στο Κέντρο Ερευνών Dryden της NASA έγινε ο πρώτος Βρετανός πιλότος που πέταξε ένα σχεδιασμένο για ειδικό σκοπό «thrust vectoring, high AoA» αεροσκάφος.
Ο Dan άφησε τις βρετανικές ένοπλες δυνάμεις το 1996, για να αναλάβει τη θέση τού πιλότου δοκιμών στην υπηρεσία πολιτικής αεροπορίας του Ηνωμένου Βασιλείου -CAA (UK Civil Aviation Authority). Στο νέο πλαίσιο δραστηριότητας υπήρξε υπεύθυνος για διαδικασίες πιστοποίησης (Certification and Continued Airworthiness) για πολλά αεροπλάνα, από τα Airbus A380/330/340/320, τα Boeing 737 New Generation, αλλά και ελαφρύτερα μοντέλα. Παρέμεινε όμως σύμβουλος στρατιωτικών οργανισμών έρευνας, σχέση που του επέτρεψε να εργαστεί πάνω στο Eurofighter και σε UAV/UCAV.
Εγκατέλειψε την CAA τον Μάρτιο του 2007, για να δουλέψει ως ανεξάρτητος πιλότος δοκιμών, εκπαιδευτής και μάνατζερ. Αυτό το διάστημα είναι διευθύνων σύμβουλος της European Cargo Limited με έδρα το Bournemouth, απ’ όπου η εταιρεία επιχειρεί έναν στόλο Airbus A340 σε παγκόσμιο δίκτυο. Είναι ταυτόχρονα TRI/TRE (Type Rating Instructor/Type Rating Examiner) σε A350/A340/A330/A320/B737 και B727, ενώ διατηρεί διαθεσιμότητα δοκιμαστή (EASA Category 1 Test Pilot), κάτι που του επιτρέπει να πετά ΚΑΘΕ τύπο αεροπλάνου (fixed-wing aircraft) για λόγους δοκιμών.
Σε ό,τι αφορά στα ιστορικά αεροπλάνα, ο πολύπειρος πιλότος είναι μέλος της κοινότητας warbird από το 1993 και έχει κάνει πτήσεις επίδειξης με πλείστα από αυτά, όπως: τριπλάνα Sopwith και Fokker, Spitfire, Hurricane, Avenger, Hunter, Canberra, Vampire, Venom, Meteor, Sea Vixen, OV-10 Bronco, Dragonfly και B727! Στο ίδιο πλαίσιο είναι και αξιολογητής πιλότων επιδείξεων-DAE (Display Authorization Examiner).
Πέρα απ’ όλα αυτά όμως, ο Daniel Griffith κέρδισε ένα ολόκληρο έθνος μέσα σε 48 ώρες: πέταξε το υπέροχο MJ755 στους ελληνικούς ουρανούς με ένα ολοκληρωμένο, δυναμικό τρόπο και μας ταξίδεψε στις εναέριες μάχες του Β΄Παγκοσμίου Πολέμου, όπως δεν το φανταζόμασταν ποτέ.
We thank you Sir!