29.4 C
Athens
Πέμπτη, 17 Ιουλίου, 2025
ΝΕΑΔΙΑΣΤΗΜΑ–ΑΣΤΡΟΝΟΜΙΑVirgin Orbit, επιτέλους σε τροχιά!

Virgin Orbit, επιτέλους σε τροχιά!

- Advertisement -

Επιτυχημένη εναέρια εκτόξευση και τοποθέτηση μικροδορυφόρων σε τροχιά πραγματοποίησε χθες ο πυραυλικός φορέας LauncherOne της Virgin Orbit, μετά από άφεσή του από το Boeing 747 «Cosmic Girl».

Η Virgin Orbit είχε πραγματοποιήσει την τελευταία δοκιμή του συστήματος τον περασμένο Μάιο,  με τον LauncherOne όμως  να διακόπτει πρόωρα τον κινητήρα του μετά την άφεση.

Χθες το Boeing 747 απογειώθηκε στις 14:00 ανατολική ώρα ΗΠΑ (21:00 ώρα Ελλάδας) και απελευθέρωσε τον πύραυλο πάνω από τον Ειρηνικό 40  λεπτά αργότερα, με την είσοδο σε τροχιά να επιτυγχάνεται στις 14:49 ώρα ΗΠΑ.

Να θυμίσουμε από τα πολλά άρθρα μας στην «ΠΤΗΣΗ» ότι η χρήση αεροσκαφών ως πλατφόρμες εκτόξευσης πυραυλικών φορέων παρέχει μια σειρά πλεονεκτημάτων αλλά ενέχει επίσης και σημαντικούς περιορισμούς.

Η μεταφορά του πυραύλου και η άφεση-εκτόξευσή του σε μεγάλο ύψος τον απαλλάσσει από την ανάγκη πτήσης μέσα από τα κατώτερα, πυκνότερα στρώματα της ατμόσφαιρας, όπου η οπισθέλκουσα είναι μεγαλύτερη αλλά και η απόδοση των πυραυλοκινητήρων (λόγω της ατμοσφαιρικής πίεσης που ανθίσταται στην ροή των καυσαερίων τους) είναι μικρότερη. Ένας πύραυλος που πυροδοτείται στο έδαφος, έναντι ενός που αεροεκτοξεύται,  απαιτεί πολύ περισσότερα καύσιμα που πρέπει να μεταφέρει ώστε να υπερνικήσει την  βαρυτική έλξη και την οπισθέλκουσα λόγω της τριβή με τον πυκνό αέρα. Στην πραγματικότητα ακόμη και οι πιο σύγχρονοι πυραυλικοί φορείς είναι μεταφορικά συστήματα πολύ «κακής» απόδοσης αφού δαπανούν τεράστιες ποσότητες καυσίμου για να μεταφέρουν πολύ μικρά φορτία σε τροχιά. Αντίθετα αναλώνουν τα περισσότερα από τα καύσιμά τους για να μεταφέρουν τα… ίδια τα καύσιμα σε ένα αέναο φαύλο κύκλο: «περισσότερα καύσιμα-μεγαλύτερα βάρη-ακόμη περισσότερα καύσιμα κ.ο.κ». Η μεταφορά του πυραύλου σε ύψος και η πυροδότησή του εκεί «σπάει» εν μέρει αυτόν τον φαύλο κύκλο, αφού η (αεροδυναμική) πτήση ενός αεροπλάνου μέσα στην ατμόσφαιρα είναι πολύ πιο αποδοτική από την λειτουργία ενός πυραύλου για να φτάσουν στο ίδιο ύψος.

Οι σημερινοί πύραυλοι διαστημικών εκτοξεύσεων για να πετύχουν τον σκοπό τους, δηλαδή να αποκτήσουν ικανή ταχύτητα και να ξεφύγουν από την βαρύτητα της Γης χρησιμοποιούν πολλαπλούς ορόφους που όμως καταστρέφονται κατά την διαδικασία επίτευξης τροχιακού αποτελέσματος. Αυτό σημαίνει ότι το κόστος μεταφοράς διαστημικών φορτίων είναι πάρα πολύ υψηλό δεδομένου ότι σε κάθε εκτόξευση η συνολική πυραυλική υποδομή ( κόστους δεκάδων εκατομμυρίων δολαρίων) είναι αναλώσιμη και καταστρέφεται. Η SpaceX κατόρθωσε να επιδείξει με επιτυχία τεχνολογία που επιτρέπει την ανάκτηση μόνο του πρώτου ορόφου ώστε να ανακατασκευάζεται και να επαναχρησιμοποιείται.

Το μεγάλο μειονέκτημα της μεθόδου αερομεταφοράς-άφεσης είναι βέβαια ότι η ανυψωτική ικανότητα του αεροσκάφους-φορέα είναι και το όριο βάρους του πυραυλικού συστήματος, περιορίζοντάς τα σε πολύ μικρότερα μεγέθη από ότι τα αντίστοιχα επίγειας εκτόξευσης. Με άλλα λόγια, εάν χρειάζεται να μεταφέρεις μεγάλους πυραύλους (βάρους πολλών δεκάδων τόνων) θα πρέπει να έχεις και γιγάντια αεροσκάφη μεταφοράς τους σε ύψος εκτόξευσης. Επειδή όμως η κατασκευή αεροσκαφών σε μεγάλο μέγεθος είναι πεπερασμένη, το ίδιο συμβαίνει και για τους αντίστοιχους πυραυλικούς φορείς που περιορίζονται σε μικρά φορτία.

Μια εναέρια μετακινούμενη «βάση» όμως δίνει και το πλεονέκτημα της ευελιξίας όσον αφορά τον τόπο εκτόξευσης με μηδαμινή υποδομή στο έδαφος, προσφέροντας την επιλογή θέσης κοντύτερα ή μακρύτερα από τον Ισημερινό. Εκτοξεύσεις κοντά στην Ισημερινό, λόγω της μεγαλύτερης γωνιακής ταχύτητας της επιφάνειας της Γης (1.670 km/h, έναντι 1.180 km/h σε γεωγραφικό πλάτος 45 μοιρών) είναι συνήθως προτιμητέες αφού δίνουν στον πύραυλο μια επιπλέον αρχική ταχύτητα. Αυτός είναι ο λόγος που οι περισσότερες εγκαταστάσεις εκτόξευσης πυραύλων βρίσκονται όσο το δυνατόν κοντύτερα στον Ισημερινό, αλλά μια εναέρια μεταφορά και άφεση προσφέρει περισσότερες επιλογές. Ένα αεροπλάνο μπορεί να απογειωθεί από εναλλακτικό διάδρομο προς επιλέξιμες περιοχές άφεσης-πυροδότησης, έναντι μιας μόνιμης επίγειας εγκατάστασης εκτοξεύσεων, με δυνατότητα έτσι να αντιμετωπίσει εξελισσόμενες προκλήσεις όπως δυσμενείς καιρικές συνθήκες και εναέρια ή θαλάσσια κυκλοφορία μειώνοντας σημαντικά τις πιθανότητες ματαίωσης της διαδικασίας τροχιακής τοποθέτησης.

 

Βίντεο από την απόπειρα του Μαϊου 2020

και ένα ενδιαφέρον σχετικό με αεροεκτοξεύσεις βίντεο

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

3 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
3 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Εννέα χρόνια από το αποτυχημένο τουρκικό πραξικόπημα του 2016, ο Ερντογάν πλέον ως “μεσσίας”

Έννατη επέτειος σήμερα του αποτυχημένου τουρκικού πραξικοπήματος του 2016, το οποίο κράτησε λίγοτερο από μια μέρα (21 ώρες), από την έναρξη του, μέχρι την...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

ΑΝΑΛΥΣΗ: F-15EX, η νέα γενιά ενός Αετού που δεν λέει να...

4
Το F-15EX Eagle II αποτελεί την πιο πρόσφατη εξέλιξη της οικογένειας μαχητικών αεροσκαφών F-15, ενός σχεδιασμού που πρωτοεμφανίστηκε τη δεκαετία του 1970 και συνεχίζει...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 4/16 Ιουλίου 1822: Μάχη του Πέτα, η μεγάλη...

1
Ελληνικές δυνάμεις 3.000 ανδρών υπό την ηγεσία του Μαυροκορδάτου ηττώνται και υποχωρούν διαλυμένες και με μεγάλες απώλειες, ύστερα από μάχη κοντά στο χωριό Πέτα.Η...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

ΑΝΑΛΥΣΗ: F-15EX, η νέα γενιά ενός Αετού που δεν λέει να το βάλει κάτω

Το F-15EX Eagle II αποτελεί την πιο πρόσφατη εξέλιξη της οικογένειας μαχητικών αεροσκαφών F-15, ενός σχεδιασμού που πρωτοεμφανίστηκε τη δεκαετία του 1970 και συνεχίζει...

Θαλάσσιος στόχος πλήττεται από ναυτικό αντιαεροπορικό βλήμα που εξαπολύεται από την ξηρά… Το απόλυτο μπέρδεμα

Συγκερασμό τεχνολογιών και μέσων, έιχαμε σε δοκιμαστική βολή που έγινε στην Αυστραλία, στο πλαίσιο της αμερικανοαυστραλιανής άσκησης Talisman Sabre 25. Έτσι, κινητός εκτοξευτής Typhon,...

Άδειασε το… πάρκινγκ από τα 72 F-35 για τις αμερικανικές Ένοπλες Δυνάμεις

Τιμωρία... είχε βάλει η αμερικανική κυβέρνηση στην Lockheed Martin, καθώς καθυστερούσε η ολοκλήρωση της κρίσιμης αναβάθμισης TR-3 για τα μαχητικά F-35 (κυρίως με πιο...