Την Πέμπτη 3 Νοεμβρίου, στο πλαίσιο του διεθνούς ναυτικού συνεδρίου MAST Med 2022 που έγινε στην Αθήνα, το περιοδικό ΠΤΗΣΗ και οι ιστοσελίδες μας, ptisidiastima.com & navaldefence.gr έκαναν ένα αναλυτικό webinar, με ταυτόχρονη αναμετάδοση διαδικτυακά, για το κρίσιμο θέμα της αναβάθμισης των φρεγατών ΜΕΚΟ του Πολεμικού μας Ναυτικού. Ένα πρόγραμμα που θα προσφέρει στα αξιόλογα και αξιόμαχα σκάφη, την ανανέωση που χρειάζονται ώστε να υπηρετήσουν ακόμη αρκετά χρόνια.
Δείτε τώρα ΖΩΝΤΑΝΑ το webinar της ΠΤΗΣΗΣ για τον εκσυγχρονισμό των φρεγατών MEKO
Στο πρώτο μέρος του webinar, συμμετείχαν 5 Αντιναύαρχοι ε.α., όλοι τους με μεγάλη εμπειρία στις φρεγάτες του Ναυτικού, οι οποίοι με τις εισηγήσεις τους έδωσαν πολύτιμη πληροφορία για το όλο ζήτημα. Ας δούμε εδώ τι είπε, ο Αντιναύαρχος ε.α. κ. Σπύρος Κονιδάρης:
«Ευχαριστώ την «ΠΤΗΣΗ» και το site ptisidiastima.com. Όχι μόνο για τη σημερινή πρόσκληση, αλλά κυρίως γιατί έχουν φιλοξενήσει τα άρθρα μου, ιδιαίτερα πάνω στην ανάγκη εκσυγχρονισμού των φρεγατών ΜΕΚΟ, σε μια εποχή που η μοναδική ανεκτή παρέμβαση στη δημόσια συζήτηση ήταν για τις νέες φρεγάτες, τη λεγόμενη «φρεγατιάδα», και την εν συνεχεία «κορβετιάδα». Έτσι αιρετικά λοιπόν, τον περασμένο Φεβρουάριο, τοποθετήθηκα ανοιχτά υπέρ της αναβάθμισης, με κάποια ερωτηματικά όμως, μήπως έχω υπερβάλει Από τα συναισθήματα ως κυβερνήτης, πλήρωμα παραλαβής του «Ύδρα», Α’ διευθυντής οπλισμού, πρώτος που κάναμε τη βολή του Sea Sparrow Vertical On στην Ευρώπη, επιτυχημένη τον Αύγουστο του ’93. Όμως, οι τοποθετήσεις των προηγούμενων συναδέλφων, μου έδωσαν την αίσθηση να πω, πως σήμερα δεν αλλάζω ούτε μία λέξη απ΄ ότι έχω γραμμένο και έχει δημοσιευτεί και στο περιοδικό και στο site.
Ναύαρχος Κονιδάρης: Ο Εκσυγχρονισμός των ΜΕΚΟ200ΗΝ πρέπει να γίνει, υπερέχουν των κορβετών
Πάμε λοιπόν στο σήμερα. Δυόμισι χρόνια μετά που η κυβέρνηση αυτή, μετά από παλινωδίες των κυβερνήσεων των δώδεκα τελευταίων ετών, αποφάσισε να εντάξει το πρόγραμμα του εκσυγχρονισμού των ΜΕΚΟ σε ένα καλάθι, μαζί με την «Ενδιάμεση λύση» και τις καινούργιες φρεγάτες. Ενώ λοιπόν κανείς δεν ήρθε με ενδιάμεση λύση σοβαρή, και ενώ η κυβέρνηση εστιάσε -και καλά έκανε και καθοδήγησε το Π.Ν. στην επιλογή νέων φρεγατών- οι ΜΕΚΟ έμειναν ορφανές. Ορφανές πιθανότατα γιατί δεν υπάρχει Έλληνας αντιπρόσωπος, δεν υπάρχει ξένο ναυπηγείο και ξένη εταιρεία να τις υποστηρίξει και κινδυνεύαμε μέχρι το Φεβρουάριο-Μάρτιο να πάνε στα αζήτητα. Διότι έχουν περάσει πολλά χρόνια. Είναι ηλικιωμένες. Γεράσανε. Τι θα τις κάνουμε τις «γριές»;
Ο κ. Χριστόπουλος λοιπόν, ο καθ’ ύλην αρμόδιος, επιβεβαίωσε την εικόνα που έχουμε. Τα καράβια αυτά είναι άριστα, είναι πανεύκολος ο εκσυγχρονισμός τους στην έκταση που μπορούμε. Διότι στο ερώτημα «λίγα και καλά» ή «πολλά και μέτρια», έχει τοποθετηθεί η ίδια η πολιτεία. Παρουσιάστηκε λοιπόν, στην πολιτεία η απειλή, οι εκκρεμότητες, οι προκλήσεις και αποφάσισε να έχουμε 18 μεγάλα πλοία. Ότι θέλει ο καθένας -εάν είναι θεσμικός και έχει ρόλο στο Ναυτικό και στις Ένοπλες Δυνάμεις- έπρεπε να το είχε πει εκεί πέρα. Αν το είπε και δεν εισακούστηκε η απόφαση είναι ειλημμένη. Για 18 πλοία για το 2027. Θα πάρουμε περισσότερα από όσα θα χάσουμε; Και την απειλή η οποία θα είναι μεγαλύτερη το 2027 από ότι υπολογίσαμε χτες; Άρα λοιπόν αυτό που ήθελε να πει κάποιος, είναι σαν το γάμο στις καθολικές εκκλησίες. Όποιος ήθελε να μιλήσει, να μιλήσει τώρα, διαφορετικά να πάψει δια παντός.
Τα μεγάλα πλοία τα θέλουμε. Τις πλώρες τις θέλουμε. Και αν ακόμη οι πλώρες δεν έχουν επάνω τους οπλικά συστήματα καινούργια να αντιμετωπίσουν σμήνη μη επανδρωμένων κ.ο.κ., υπάρχουν τεράστιες περιοχές στην ΑΟΖ μας που χρειάζονται παρουσία Πολεμικού Ναυτικού. Και όχι να περιμένουν το σκάφος το φουσκωτό ή το πλαστικό από το Κατάκολο να ανοιχτεί 150 μίλια δυτικά και νοτιοδυτικά της Ελλάδας για να προστατέψει την ΑΟΖ μας.; Θα δουλέψουν όλα στο Αιγαίο και θα συνεισφέρουν. Διότι, όπως είπε και ο ναύαρχος κ. Χριστόπουλος, και η ποσότητα εμπεριέχει μέσα της την ποιότητα.
Πάνε λοιπόν δυόμισι χρόνια. Πέρσι τέτοια εποχή πανηγυρίζαμε. Έγραψα ένα άρθρο «Πανηγυρισμοί στις εξέδρες». Επιλέξαμε τις Belhara και κλείσαμε το μαγαζί. Για να φτάσει τώρα, φέτος να γίνονται επιθεωρήσεις στα πλοία, να δούμε τι μπορούμε να φτιάξουμε με τα λεφτά που έχουμε. Γιατί χάθηκε αυτός ο χρόνος; Με ειλημμένη απόφαση της πολιτικής ηγεσίας να προχωρήσουν να εκσυγχρονίσουν τις ΜΕΚΟ. Γιατί χάσαμε ένα χρόνο; Και δε φταίει το ναυτικό γι΄αυτό.
Αντιναύαρχος (ε.α.) Σπύρος Κονιδάρης: Φρεγάτες και πανηγυρισμοί στις εξέδρες
Τι χρήματα έχουμε διαθέσιμα; Είπε συνάδελφος «να ξοδέψω για τέσσερα πλοία, τουλάχιστον όσο στοιχίζει μια καινούργια Belhara». Ας μην είναι τόσο πολλά. Ας είναι λιγότερα. Όσο κάνει μια καινούργια κορβέτα, αλλά όχι σκέτη. Όχι χωρίς το follow on support. Όχι χωρίς τα βλήματα που θα τα πάρουμε ξεχωριστά. Και επίσης το κόστος είναι σημαντικό και έχει σχέση με το τι ξοδεύουμε. Η Γερμανία είπε ότι θα χαλάσει 100 δις -και έγινε σάλος- για τα επόμενα χρόνια. Έγραψα ένα άρθρο και λέω, 100 δις στην Γερμανία τα επόμενα 6-8 χρόνια, είναι σαν τα 5 δις που χαλάσαμε εμείς πέρσι. Έχει 20πλάσιο από εμάς ΑΕΠ. Το κόστος λοιπόν μπορεί να είναι και λίγο μεγαλύτερο. Αρκεί να ξοδευτούν χρήματα στη χώρα. Όχι να φύγουν έξω. Να γίνουν ένα «τσεκ» που το πήραν τα ξένα ναυπηγεία και δουλεύουν.
Ας χρησιμοποιηθούν ελληνικές τεχνολογίες και τεχνογνωσίες. Αν μεταφερθεί τεχνολογία στην Ελλάδα για να μπορέσουμε την επόμενη μέρα να φτιάξουμε καινούργια καράβια ή άλλα πράγματα. Ας εκπαιδευτούν ελληνικές εταιρείες, να πιστοποιηθούν να κάνουν πράγματα, να δοθούν ειδικά εργαλεία και μηχανήματα και εκπαιδευτούν Έλληνες και ελληνικά χέρια και ελληνικά μυαλά σε καινούργιες πρακτικές και καλές πρακτικές ώστε η συντήρηση την επόμενη μέρα να μην μας στοιχίζει 20 εκατ. για το πλοίο, το χρόνο. Γιατί σήμερα 25 εκατομμύρια ευρώ έχει το Π.Ν. να συντηρήσει όλο τον στόλο. Πήραμε τα καράβια, ποιος ασχολείται σήμερα κύριοι με το budget που θα έχει το ναυτικό του χρόνου; Ή το 2025 που θα έρθει η πρώτη Belhara; Κανείς.
Τα τέσσερα πλοία, όπως είπαν οι προηγούμενοι συνάδελφοι, μας εξασφαλίζουν οικονομία κλίμακας. Και δεν πρέπει να αποδεχθεί το ναυτικό ούτε τρία, ούτε δύο, ούτε κανένα. Τέσσερα. Βεβαίως εκεί νομίζω ότι υπάρχει και η απόφαση της πολιτικής ηγεσίας η πρόσφατη και του κ. πρωθυπουργού, η ανακοίνωση ότι δε συζητάμε για κάτι λιγότερο από τέσσερα πλοία.
Δεν θα προχωρήσω πολύ. Αλλά θέλω να πω κάτι. Και μόνα τους τα πλοία δεν πηγαίνουν. Χρειαζόμαστε στελέχη και το Π.Ν…
Η συνέχεια στο Naval Defence