9.4 C
Athens
Παρασκευή, 17 Ιανουαρίου, 2025
ΝΕΑΙΣΤΟΡΙΑΜια φωτογραφία, μια ιστορία: Το πρώτο αεριωθούμενο Me 262 που έπεσε στα...

Μια φωτογραφία, μια ιστορία: Το πρώτο αεριωθούμενο Me 262 που έπεσε στα χέρια των Συμμάχων

- Advertisement -


Επί μήνες οι Σύμμαχοι προσπαθούσαν να πιάσουν ένα άθικτο Me 262 για να μάθουν τα μυστικά του, μάταια όμως. Ώσπου ένας Γερμανός πιλότος τους παρέδωσε εκουσίως ένα από τα πιο επαναστατικά αεροπλάνα του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου! Αυτή είναι η ιστορία του πρώτου γερμανικού τζετ που παραδόθηκε στους Αμερικανούς λίγο πριν τελειώσει ο πόλεμος…

Στις 30 Μαρτίου 1945 ο δοκιμαστής πιλότος της Messerschmitt και εκπαιδευτής στον νέο τύπο Χανς Φέϋ απογείωσε ένα άβαφο ακόμη Me 262A-1a (W.Nr 111711) για να το παραδώσει στο Neuburg an der Donau καθώς 22 καινούργια τζετ που είχαν συναρμολογηθεί στο Schwäbisch Halle κινδύνευαν να πέσουν στα χέρια των Συμμάχων. Ο Φέϋ σκεφτόταν καιρό να αυτομολήσει αλλά φοβόταν τα αντίποινα που θα υφίστατο η οικογένειά του. Όταν έμαθε ότι το Lachen-Speyerdorf όπου ζούσαν οι γονείς του βρισκόταν πλέον στα χέρια των Αμερικανών, κατάλαβε ότι αυτή ήταν η ευκαιρία του.
Η δουλειά στα εργοστάσια διασποράς δεν ήταν πάντα ιδανική, άλλωστε ούτε οι συνθήκες ήταν. Απογειούμενος τέταρτος, ο χειριστής ανακάλυψε ότι δεν μπορούσε να ανασύρει το σύστημα προσγείωσης. Οι επανειλημμένες προσπάθειές του τον έβγαλαν εκτός πορείας ενώ η οπισθέλκουσα από το μπλοκαρισμένο σύστημα άφηνε τα σημάδια της στον δείκτη καυσίμου.
Μετά από μερικούς γρήγορους υπολογισμούς, ο Φέϋ, έμπειρος χειριστής με 11.000 πτήσεις στο ενεργητικό του εκ των οποίων 80 σε τζετ, αποφάσισε να συνεχίσει το σχέδιό του. Πετώντας σε ύψος 300-400 ποδών με το σύστημα προσγείωσης εκτεταμένο, κατευθύνθηκε προς το αεροδρόμιο Rhein-Main στην Φρανκφούρτη όπου αφού εκτέλεσε έναν κύκλο, προσγειώθηκε στις 13:45 μμ διανύοντας μόλις 400-500 γυάρδες (365-457 μ) διαδρόμου –αποφεύγοντας σαν από θαύμα τους κρατήρες από βόμβες– και παραδόθηκε με το αεροπλάνο του στους Αμερικανούς που δεν πίστευαν στην καλή τους τύχη. Ένα ολοκαίνουργιο Düsenjäger, μαζί με τον εκπαιδευτή πιλότο του! Θα ακολουθούσε ακόμη ένα άθικτο Me 262, αυτή τη φορά καταφεύγοντας στην Ελβετία.
Στις 25 Απριλίου 1945 ο Ανθυπασπιστής Χανς-Γκίντο Μούτκε προσγείωσε το Me 262A-1a/R7 «Weisse 3» (W.Nr.500071) στο Dübendorf σχεδόν «στεγνό» από καύσιμο. Σύμφωνα με τον ίδιο, είχε απογειωθεί για να γλυτώσει από τον βομβαρδισμό της βάσης του από αμερικανικά Β-26 Marauder τα οποία και καταδίωξε αλλά έχασε τον προσανατολισμό του. Έχοντας ελάχιστο καύσιμο αναγκάστηκε να προσγειωθεί στην Ελβετία όπου το αεροσκάφος του κατασχέθηκε. Η ιστορία του Μούτκε είναι αμφισβητούμενη, όπως και ο ισχυρισμός του ότι είναι ο πρώτος που έσπασε το φράγμα του ήχου με Me 262 σε βύθιση στις 9 Απριλίου 1945.


Για τους Συμμάχους πάντως ήταν πολύ πιο σημαντικό τότε ότι η προηγμένη γερμανική τεχνολογία θα αποκάλυπτε επιτέλους τα μυστικά της. Το Me 262 του Φέϋ, πολύτιμη λεία πολέμου, μεταφέρθηκε στις Ηνωμένες Πολιτείες όπου δοκιμάστηκε ενδελεχώς στο Wright Field ως FE-107 –τα αρχικά FE (Foreign Equipment) έφεραν όλα τα γερμανικά αεροσκάφη-λάφυρα που δοκίμασαν μετά τον πόλεμο οι Αμερικανοί.
Ωστόσο, η εξωτική τεχνολογία των πρώτων κινητήρων τζετ ήταν επικίνδυνα απρόβλεπτη όπως κατέστησε σαφές μια ξαφνική πυρκαγιά εν πτήσει σε έναν από τους Jumo 004Β-1 του «Schwalbe» στις 20 Αυγούστου 1946. Ο Αμερικανός πιλότος δοκιμών Υπολοχαγός Γουώλτερ Μακώλεϋ πρόλαβε να το εγκαταλείψει αλλά το αεροπλάνο συνετρίβη 2 μίλια ανατολικά του Λάμπερτον στο Οχάϊο και καταστράφηκε ολοσχερώς.
Το Me 262A-1a/R7 «Weisse 3» είχε καλύτερη τύχη. Οι Ελβετοί το επέστρεψαν στην Γερμανία στις 30 Αυγούστου 1957 και σήμερα εκτίθεται στο Deutsches Museum, στο Μόναχο, όπου χιλιάδες επισκέπτες το φωτογραφίζουν καθημερινά αγνοώντας ίσως ότι κάθε φωτογραφία αυτού του αεροπλάνου έχει πολύ περισσότερες από χίλιες λέξεις να διηγηθεί.
 
Αλέξανδρος Θεολόγου
 
Πρώτη δημοσίευση 9/5/2018
 
 

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -
Subscribe
Notify of
0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Το προηγμένο Victa θα κατασκευάζεται στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, υπεγράψε Μνημόνιο Συνεργασίας

Την Τρίτη 14 Ιανουαρίου, τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά υπέγραψαν με τη βρετανική εταιρεία προηγμένης θαλάσσιας τεχνολογίας SubSea Craft (SSC), Μνημόνιο Κατανόησης, για την εγχώρια κατασκευή...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

ΑΝΑΛΥΣΗ: Συμφωνία κατασκευής του Victa στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, μια μικρή αχτίδα...

23
To περασμένο καλοκαίρι η σελίδα μας είχε προσεγγίσει για πρώτη φορά το θέμα των υβριδικών υποβρυχίων. Δηλαδή σκάφη που φθάνουν στην περιοχή των παράκτιων...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 16 Ιανουαρίου 1878: Κατάληψη της Φιλιππουπόλεως, οι Ρώσοι...

0
Σε μια πράξη ηρωϊσμού, την πιο γνωστή στον σκληρό Ρωσοτουρκικό πόλεμο του 1877, μια ίλη Ρώσων δραγώνων με επικεφαλής τον ίλαρχο Αλεξάντρ Μπουράγκο αιφνιδιάζει...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Βλήματα Rocks και SPICE εκτεταμένης εμβέλειας βλέπει η Πολεμική Αεροπορία

Στο Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας στις 14 Ιανουαρίου πραγματοποιήθηκε συνάντηση, μεταξύ εκπροσώπων της Rafael και επιτελών της Π.Α. με αντικείμενο την παρουσίαση των δυνατοτήτων των...

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 16 Ιανουαρίου 1878: Κατάληψη της Φιλιππουπόλεως, οι Ρώσοι απειλούν την Κωνσταντινούπολη

Σε μια πράξη ηρωϊσμού, την πιο γνωστή στον σκληρό Ρωσοτουρκικό πόλεμο του 1877, μια ίλη Ρώσων δραγώνων με επικεφαλής τον ίλαρχο Αλεξάντρ Μπουράγκο αιφνιδιάζει...

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 16 Ιανουαρίου 1780: Ναυμαχία του ακρωτηρίου του Αγίου Βικεντίου, σύγκρουση στο σεληνόφως

Ισχυρός βρετανικός στόλος 18 πλοίων της γραμμής και 6 φρεγατών συναντάται με ισπανική μοίρα 9 πολεμικών και 2 φρεγατών την οποία καταδιώκει, συλλαμβάνοντας 4...