Καλημέρα, καλή Κυριακή και πολύ καλή εβδομάδα.
Το θέμα μας το υπενθύμισε η χθεσινή οριστικοποίηση της συμφωνίας αγοράς επιπλέον 66 F-16 Block 70 από την Ταϊβάν αλλά και 25 F-16C/D Block 72 για το Μαρόκο (που αναβαθμίζει 23 F-16 στο πρότυπο F‑16V Block 52+) αλλά και μια συζήτηση με έναν καλό φίλο.
Στην Ελλάδα πρόσφατα, μετά την απόφαση εκσυγχρονισμού, συνηθίσαμε πλέον να αποκαλούμε τα μελλοντικά F-16V της ΠΑ ως Viper και κάπως έτσι δημιουργείται μια μεγάλη σύγχυση.
Όταν το YF-16 ξεκίνησε την προσπάθεια να κατακτήσει τον διαγωνισμό Lightweight Fighter της USAF, η τότε κατασκευάστρια General Dynamics αναφερόταν στο «Bird of Pray» (αρπακτικό).
Αργότερα και μετά την επιλογή του ως F-16, το 1980 η USAF υιοθέτησε επίσημα το όνομα «Fighting Falcon», ως αποτέλεσμα ενός διαγωνισμού «Name-the-Plane Contest». Το όνομα χρησιμοποιήθηκε φυσικά και εμπορικά από την General Dynamics και αργότερα και από την Lockheed Martin, που εξαγόρασε το πρόγραμμα.
Στην κοινότητα των χειριστών του όμως το όνομα δεν «έπιασε» ποτέ και μετά από μια σύντομη πρώιμη περίοδο που κάποιοι αναφερόντουσαν σε «Electric Jet» (λόγο του Fly-By-Wire) επικράτησε καθολικά το όνομα «Viper».
Το 2012, όταν η Lockheed Martin αποκάλυψε για πρώτη φορά την έκδοση F-16V με το ραντάρ AESA AN/APG-83 και άλλες βελτιώσεις, ξεκίνησε να χρησιμοποιείται από την εταιρία και το προσωνύμιο Viper με το σκεπτικό «V for Viper».
Και κάπως έτσι ξεκίνησε η σύγχυση.
Μέχρι και τώρα όμως, για τους πιλότους των F-16, απανταχού στον πλανήτη ΟΛΑ τα μαχητικά του τύπου είναι VIPER και για την USAF παραμένουν (επισήμως) Fighting Falcon. Στην Ελλάδα (και ομολογούμε ότι έχουμε… μεγάλο μέρος της ευθύνης γι’ αυτό τα τελευταία 40 χρόνια που δραστηριοποιείται η Ομάδα της ΠΤΗΣΗΣ) το όνομα Viper χρησιμοποιήθηκε σπάνια και επικράτησε το Fighting Falcon.
Η αναφορά όμως ότι τα F-16 Block 52+ και Block 52M θα γίνουν… Viper είναι –ολίγον- σχήμα οξύμωρο διότι δεν μπορείς να κάνεις ένα Viper… Viper. Μπορείς όμως να τα κάνεις μετά τον εκσυγχρονισμό F-16V.
Τι είναι όμως τα F-16 Block 70/72; Στην ονοματολογία της Lockheed Martin, στην παραγωγή μετά τα Block 60 (Desert Falcon), τα αεροσκάφη νέας κατασκευής με τα χαρακτηριστικά των F-16V διακρίνονται ως Block 70/72 (αναλόγως των κινητήρων που υιοθετούν). Τα ίδια βέβαια αεροπλάνα, με κάποιες μικρές ιδιαιτερότητες προωθούνται στην ινδική αγορά ως F-21, απλά για μην ακούγεται το F-16, που είναι ο «Πακιστανός εχθρός».
Σύμφωνα με τα όσα έχει υιοθετήσει η RoCAF (η Αεροπορία της Ταϊβάν) τα Block 20 αναβαθμίζονται σε F-16V και αγοράζει F-16 Block 70.
Τι θα γίνουν λοιπόν τα ελληνικά F-16 Block 52+ και Block 52M μετά τον εκσυγχρονισμό τους; F-16V! Ή για για είμαστε ακριβέστεροι F-16V Block 52+ και F-16V Block 52M.
Τώρα αν θέλετε να μιλάμε για «Viper for V», απλά θα συνεχιστεί η σύγκριση και οι πολλοί νεότευκτοι “αμυντικοί αναλυτές” στα ΜΜΕ θα αναφέρονται και σε… «Οχιές».
Τα F-16 της ΠΑ είναι και θα παραμείνουν πάντα τα «Γεράκια» μας (που πιάνουν και σκοτώνουν “μπούφους”)
(Φωτογραφία Ελληνική Πολεμική Αεροπορία)