Δεν είναι καλά τα μαντάτα για τη διαθεσιμότητα των F-35 σε αμερικανική υπηρεσία, καθώς αυτή εμφάνισε το 2022 πτώση σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά. Έτσι αναφέρει σε μελέτη του, το CBO (Congressional Budget Office, Γραφείο Προϋπολογισμού του Κογκρέσου, μια ακόμη υπηρεσία του, που προσφέρει αναλύσεις σε θέματα προϋπολογισμού και οικονομικών).
Το CBO μελέτησε τη διαθεσιμότητα και των 3 τύπων του μαχητικού, διαπιστώνοντας πως τα F-35A της Αμερικανικής Αεροπορίας είχαν διαθεσιμότητα το 2022 54% από 65% το 2021 (πτώση 11 μονάδες), τα F-35B των Πεζοναυτών είχαν αντίστοιχα 54% από 61% το 2021 (πτώση κατά 7 μονάδες) ενώ τα F-35C του Ναυτικού διασώζονται, με διαθεσιμότητα 58%, με άνοδο δηλαδή από το 53% του 2021.
H ίδια περίπου εικόνα καταγράφεται και στο δείκτη «πλήρους επιχειρησιακής διαθεσιμότητας» (δηλαδή τα αεροσκάφη είναι ικανά για κάθε αποστολή), όπου και εδώ F-35A και B παρουσιάζουν ύφεση σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, ενώ τα -C, του Ναυτικού, άνοδο.
Γενικότερα φαίνεται πως το Ναυτικό των ΗΠΑ έχει καταφέρει να κρατήσει τα δικά του F-35 (τύπος C) και σε καλύτερη κατάσταση αλλά και «γράφοντας» πολύ περισσότερες ώρες με αυτά στον αέρα. Κάτι που δείχνει πως η απόδοση των συνεργείων του και ο γενικότερος συντονισμός και οργάνωση του σε αυτό τουλάχιστον το οπλικό σύστημα, έχει σαφές προβάδισμα.
Ενδιαφέρουσα είναι και η σύγκριση που έκανε το γραφείο του Κογκρέσου, μεταξύ F-35A, F-22 και F-15E, για να δει πως συμπεριφέρθηκαν τα άλλα μαχητικά όταν ήταν στην ίδια «ηλικία» των F-35. Και εδώ, φαίνεται πως τα παλαιότερης σχεδίασης αεροσκάφη, σε παρεμφερή ηλικία παρουσίαζαν καλύτερη διαθεσιμότητα, κάτι που εξηγείται βέβαια από τα πολλά προβλήματα παραγωγής και αναβαθμίσεων και διορθώσεων που έχουν εμφανίσει τα F-35. Να σημειώσουμε εδώ πως τα περισσότερα F-35 που πετούν στις αμερικανικές ένοπλες δυνάμεις είναι πολύ νέα, το πολύ τετραετίας!
Η παραπάνω εικόνα με τις διαθεσιμότητες των F-35 δεν είναι άσχετη με το γενικότερο θέμα της διαθεσιμότητας όλων των αεροπορικών μέσων στις αμερικανικές ένοπλες δυνάμεις, όπου οι περισσότεροι τύποι αεροσκαφών “ζορίζονται”. Ελλείψεις ανταλλακτικών, ελλείψεις συνεργείων, αναστατώσεις στην εφοδιαστική αλυσίδα λόγω κορωνοϊού που ακόμη δεν έχουν διευθετηθεί ή καλυφθεί, όλα μαζί συν η ηλικία πολλών αεροσκαφών, δεν βοηθούν καθόλου.
Πέρα από αυτό, τα F-35 αντιμετωπίζουν το δικό τους πρόβλημα διατήρησης διαθεσιμοτήτων, καθώς η πολυδιάσπαση της παραγωγής τους σε εκατοντάδες υποπρομηθευτές (ώστε να ικανοποιηθούν όλες οι περιοχές της χώρας ότι μετέχουν στο πρόγραμμα), τα πολλά μικρά-μεσαία προβλήματα που το αεροσκάφος εμφανίζει όπως και η πολυπλοκότητα του, κάνουν τη συντήρηση του δύσκολη. Την ίδια στιγμή πάντως η παραγωγή νέων μαχητικών συνεχίζει με ταχείς ρυθμούς δείχνοντας τη διαφορά μεταξύ του να “λειτουργεί το εργοστάσιο” και του να “λειτουργεί σε επιχειρησιακούς ρυθμούς” το αεροσκάφος.