Στην επόμενη φάση του αναμένεται να μπει η διαδικασία που έχει εκκινήσει το Αμερικανικό Ναυτικό για την αντικατάσταση κάποιων εκ των εκπαιδευτικών αεροσκαφών T-45 Goshawk που διαθέτει στο σύστημα προετοιμασίας νέων ιπταμένων, το οποίο εξυπηρετεί επίσης και το Σώμα των Πεζοναυτών. Το Goshawk, πέραν της προχωρημένης ηλικίας του, αντιμετωπίσει και πολλά προβλήματα αξιοπιστίας και συντήρησης/υποστήριξης.
Το σχετικό πρόγραμμα, γνωστό ως UJTS (Undergraduate Jet Training System) ξεκίνησε τον Αύγουστο του 2023 με πρόσκληση επίδειξης ενδιαφέροντος (RFI, Request For Information) που προσέλκυσε αρκετές αρχικές υποψηφιότητες οι οποίες θα πρέπει να προκριθούν για την επόμενη φάση, ενόψει της επιδίωξης του Ναυτικού για τελική επιλογή και έναρξη προμηθειών το 2026.
Ένα σημαντικό χαρακτηριστικό του UJTS είναι ότι, αντίθετα με το T-45 Goshawk, δεν υπάρχει απαίτηση επιχειρήσεων από καταστρώματα αεροπλανοφόρων, κάτι που θα απαιτούσε σημαντική ανασχεδίαση των περισσότερων υποψηφιοτήτων, περιλαμβανομένης και της ενίσχυσης της δομής και του συστήματος προσγείωσης για προσέγγιση και προσνήωση στο κατάστρωμα των «flattop». Παρόλα αυτά τα μελλοντικά αεροπλάνα UJTS θα πρέπει να προσομοιώσουν τέτοιες προσεγγίσεις-προσγειώσεις (unflared landings) στη ξηρά.
Ανάμεσα στις υποψηφιότητες -μάλλον αναμενόμενο- συγκαταλέγεται το Boeing-Saab T-7 Red Hawk που έχει ήδη επιλεγεί για να εξυπηρετήσει ανάγκες προκεχωρημένης εκπαίδευσης της USAF. Ισχυρή υποψηφιότητα είναι και αυτή του M-346N, έκδοσης του Master της Leonardo, η οποία συνασπίστηκε στην προσπάθειά της με την Textron και με το ατού ότι ο τύπος (σε αντίθεση με το Red Hawk) βρίσκεται ήδη σε υπηρεσία και εκπαιδεύει χειριστές διαφόρων αεροποριών που είναι ήδη ή θα γίνουν μελλοντικά, χρήστες του F-35, περιλαμβανομένης της Ιταλίας, της Ισραήλ, της Πολωνίας, της Σιγκαπούρης και της Ελλάδας.
Στον UJTS ίσως συμμετάσχει και το ινδικό Tejas, αν και η ΗΑΙ δεν έχει ακόμη συνεργάτη στις ΗΠΑ, που είναι εντελώς απαραίτητος σε οποιαδήποτε διεκδίκηση αμερικανικού συμβολαίου.
Να θυμίσουμε ότι o προκάτοχος του M346 Master, το Aermacchi MB-339 (ως Lockheed T-Bird II) είχε διαγωνιστεί στο πρόγραμμα JPATS (Joint Primary Aircraft Training System) της USAF, στο οποίο ως γνωστόν επικράτησε το Beech-Pilatus PC-9 Mk 2, ως T-6 Texan II.