Οι Ηνωμένες Πολιτείες είναι διατεθειμένες να επενδύσουν στην Ελλάδα μέσω της Διεθνούς Επιχείρησης Οικονομικής Ανάπτυξης (DFC), ένα εξαιρετικά επιτυχημένο επενδυτικό fund, ανέφερε ο Αμερικανός πρέσβης Τζέφρι Πάιατ σε συνέντευξή του στην “Καθημερινή”, και στον δημοσιογράφο Βασίλη Νέδο @nedosvassilis .
Δήλωσε επίσης πως τα ναυπηγεία Ελευσίνας αποτελούν αμερικανικό επενδυτικό στόχο, στο μοντέλο της επένδυσης της ONEX στα ναυπηγεία Σύρου. Ο κ. Πάιατ συνέδεσε την επένδυση στην Ελευσίνα με την επιλογή της νέας φρεγάτας του Πολεμικού Ναυτικού. “Θα ήταν ένα τεράστιο βήμα εάν μπορούσαμε να προσδιορίσουμε μια επιλογή για την επόμενη γενιά φρεγατών της Ελλάδας και να κάνουμε την συμπαραγωγής τους στην Ελευσίνα. Είναι ένα από τα πράγματα που αμερικανικές εταιρείες κάνουν πολύ καλά“, ανέφερε χαρακτηριστικά.
Όπως έχει γράψει και στο παρελθόν η ΠΤΗΣΗ, η Lockheed Martin έχει ήδη προτείνει την κατασκευή τεσσάρων φρεγατών MMSC, που βασίζονται στα Πλοία Παράκτιων Επιχειρήσεων LCS. Το σχεδιασμό της MMSC έχει ήδη πληρώσει η Σαουδική Αραβία, συνεπώς δεν υπάρχει κάποιο σχεδιαστικό ή οικονομικό ρίσκο από μια τέτοια επιλογή.
Belh@rra ή/και LCS Freedom (MMSC frigate), τι είναι καλύτερο για το ΠΝ;
Το πλέον όμως ενδιαφέρον είναι πως η αμερικανική πλευρά έχει εξασφαλίσει μακροχρόνια ευνοϊκή χρηματοδότηση από αμερικανική τράπεζα, που κάνει πλέον το ενδεχόμενο μια αμερικανικής “σφήνας” στην υπόθεση Belh@rra, πολύ πιο κοντινό. Την αμερικανική προσπάθεια μπορεί να στηρίξει και ενδεχόμενη παραχώρηση μεταχειρισμένων ναυτικών μονάδων από το US Navy, όπως αντιτορπιλικά Arleigh Burke ή και καταδρομικά Ticonderoga. Τα τελευταία θα ήταν μια εξαιρετική ενδιάμεση λύση μέχρι την άφιξη νεότερων και ικανότερων πλοίων στο ΠΝ.
H Lockheed Martin προτείνει στο ΠΝ φρεγάτες LCS, με κατασκευή όλων των πλοίων στην Ελλάδα!
Ο όλος σχεδιασμός “κολλούσε”, και συνεχίζει να “κολλάει” στο γεγονός ανυπαρξίας ικανής ναυπηγικής μονάδας που θα μπορούσε να φιλοξενήσει το όλο εγχείρημα. Βασικά ναυπηγεία υπάρχουν, αλλά το ιδιοκτησιακό τους καθεστώς είναι τόσο περιπλεγμένο που δύσκολα θα μπορούσαν να φέρουν σε πέρας ένα τέτοιο εγχείρημα. Οι πυραυλάκατοι Νο6 και Νο7 Super Vita και οι μακροχρόνιες καθυστερήσεις στις παραδόσεις τους, απλά επιβεβαιώνουν τα όσα γράφουμε.
Πιθανή όμως είσοδος κάποιου αμερικανικού επενδυτικού σχήματος στα Ναυπηγεία Ελευσίνας, θα ήταν ίσως η λύση στο Γόρδιο Δεσμό που αντιμετωπίζεται από τους ενδιαφερόμενους αλλά και το ΠΝ. Εδώ πρέπει να πούμε πως το ναυπηγικό έργο των ναυπηγείων της Ελευσίνας στο μέλλον δεν θα χρειάζεται να βασίζεται στο ΠΝ, αλλά και σε άλλα συμβόλαια, όπως συμβαίνει με τα Ναυπηγεία της Σύρου.
Ελπίζουμε, η όλη ιστορία να έχει κάποιο αίσιο τέλος, καθώς το ΠΝ έχει φτάσει τη χρήση των πλοίων του σε οριακό επίπεδο. Δεν αποκλείεται για το θέμα να έχει συνομιλίες στις ΗΠΑ ο ΥΠΕΘΑ Ν. Παναγιωτόπουλος τον επόμενο μήνα, όπως πρώτος είχε γράψει ο Βασίλης Νέδος στην Καθημερινή. Καθώς όμως το θέμα του κορωνοϊού συνεχίζει να ταλαιπωρεί τις ΗΠΑ, πιθανά οι συνομιλίες να γίνουν μέσω τηλεδιάσκεψης. Τέτοια θέματα βέβαια δύσκολα λύνονται από μακρυά, ειδικά να περιλαμβάνουν και την παραχώρηση στρατηγικών assets όπως τα ΑΒ… Οψόμεθα!
Oι ΗΠΑ παραχωρούν άμεσα 2 αντιτορπιλικά Arleigh Burke, πιθανή ημερομηνία άφιξης, Μάιος 2020