Η Αεροπορία των ΗΠΑ ξεκίνησε να παραλαμβάνει μια νέα συσκευή για τα μαχητικά της αεροπλάνα, κρίσιμη για… την επαύξηση της προβολής ισχύος της. Πρόκειται για την Omni Gen. 3 Skydrate, έναν σημαντικά βελτιωμένο και επανασχεδιασμένο ασκό για την “ανακούφιση” των χειριστών των μαχητικών εν πτήσει, σε περίπτωση που ακούσουν το κάλεσμα της φύσης. Οι παραδόσεις των πρώτων συστημάτων έγιναν τις πρώτες μέρες του Δεκεμβρίου.
Συσκευές σαν αυτή δεν είναι πρωτότυπες. Από πολλά χρόνια η Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ και άλλες σε όλο τον κόσμο κλήθηκαν να αναπτύξουν συσκευές που να ανταποκρίνονται στη φυσική ανάγκη των χειριστών μαχητικών. Ενώ εγκαταστάσεις χημικής επεξεργασίας υπήρχαν και υπάρχουν σε μεγαλύτερα αεροσκάφη, όπου μάλιστα τα πολυμελή πληρώματα μπορούν να αντικαταστήσουν ένα μέλος τους τη φορά, το ίδιο δεν ισχύει για τα μονοθέσια και εξαιρετικά στενά μαχητικά αεροσκάφη. Η λύση μέχρι σήμερα αποτελείτο από ένα σύστημα χοάνης που συνδεόταν με έναν ασκό συλλογής ούρων με σωλήνα.
Η λύση αυτή εξυπηρέτησε για χρόνια τους χειριστές μαχητικών τη “δύσκολη” ώρα αλλά τα πράγματα έγιναν πολύ πολύπλοκα με την εισαγωγή γυναικών σε θέσεις χειριστών μαχητικών. Ξαφνικά, η χοάνη δεν ανταποκρινόταν στις ιδιαίτερες ανατομικές ανάγκες τους. Η Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ παρατήρησε ότι μεταξύ γυναικών χειριστών υπήρχε η τάση είτε να αποφεύγουν τις πολύωρες αποστολές ή να αποφεύγουν τη λήψη υγρών για αρκετές ώρες προ της πτήσης οδηγώντας σε φαινόμενα αφυδάτωσης. Η αφυδάτωση αποτελεί σημαντικό κίνδυνο για την υγεία και την καλή λειτουργία του οργανισμού, αφού μπορεί να οδηγήσει σε φαινόμενα ζαλάδας, μείωσης των αντανακλαστικών, παραισθήσεις ή και λιποθυμία ενώ μειώνει και την αντοχή σε φορτίσεις G. Το χειρότερο, όμως, είναι σε βάθος χρόνου μπορεί να προκαλέσει σημαντικά προβλήματα, ακόμη και μόνιμες βλάβες σε διάφορα όργανα.
Η Διοίκηση Εναέριας Μάχης (Air Combat Command-ACC) ανέλαβε να αναπτύξει μια νέα συσκευή ανακούφισης εν πτήσει που να καλύπτει τις ανάγκες όλων των χειριστών, ανεξαρτήτως φύλου. Η ACC συνεργάστηκε στενά με την Διοίκηση Υλικού Πολέμου της Αεροπορίας (Air Force Materiel Command-AFMC) καθώς και άλλες διευθύνσεις και διοικήσεις για να δοκιμάσουν και να βελτιώσουν το Skydrate στο χρονικό περιθώριο ενός έτους. Τριάντα γυναίκες χειριστές έλαβαν μέρος στις δοκιμές αυτές. Από αυτές, οι 9 πήραν μέρος και σε εναέριες αποστολές.
Το Skydrate είναι σχεδιασμένο για χρήση τόσο από άνδρες όσο και από γυναίκες αλλά έμφαση δόθηκε στην καλύτερη και πιο άνετη χρήση από το γυναικείο προσωπικό. Στις βελτιώσεις που ζήτησε η Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ περιλαμβάνονται μεγαλύτερος ουροσυλλέκτης, βελτιωμένος σωλήνας για να ρυθμίζει τη ροή των υγρών, σωλήνες διαφορετικού μήκους για να προσαρμοστούν σε διάφορα μοντέλα αεροσκαφών, ικανότητα χρήσης της συσκευής με το ένα χέρι και μεγέθη υποδοχής για να ταιριάξει με τις ανατομικές ανάγκες του κάθε ή της καθεμίας χρήστη.
H USAF φέρνει τον εξοπλισμό πτήσης των γυναικών χειριστών στα… μέτρα τους
Μία από τις αξιωματικούς που συμμετείχαν στις δοκιμές ήταν και η επισμηναγός Nikki Yogi, χειριστής σε F-35A Lightning II που τόνισε πως η ευκολία στη χρήση είναι το κλειδί της επιτυχίας. Η επισμηναγός Yogi ανήκει στην 356ή Μοίρα Μαχητικών στη βάση Eielson στην Αλάσκα που ανήκει στην Αεροπορική Διοίκηση Ειρηνικού. Οι χειριστές που ανταποκρίνονται σε απειλές συχνά συμμετέχουν σε εξόδους που μπορεί να διαρκέσουν και 10 ώρες με εναέριο ανεφοδιασμό, όσο δηλαδή διαρκεί μια πτήση ρουτίνας από την Αλάσκα στο Γκουάμ.
“Πρώτιστη σκέψη του χειριστή πρέπει να είναι πώς να καταβάλει τον εχθρό, όχι αν η συσκευή ανακούφισης της κύστης του θα κρατήσει ή αν θα μπορεί να τη χρησιμοποιήσει εύκολα”, δήλωσε.
Η ίδια η Yogi είχε μια ατυχή εμπειρία με την παλιά συσκευή ανακούφισης ενώ πετούσε με ένα A-10C Thunderbolt II το 2017. Καθώς ήταν ακόμα πρωτοβγαλτη πιλότος δεν ανέφερε το ζήτημα άμεσα με αποτέλεσμα να μην υπάρχει πίεση προς την ηγεσία για την επίλυσή του. Έκτοτε έχει δηλώσει εθελόντρια για σειρά σχετικών πειραμάτων και δοκιμών καθώς, όπως λέει “πρέπει να αναφέρεις τα προβλήματα γιατί οι αναφορές αυτές σπρώχνουν τις αλλαγές”.
“Κοντοί πιλότοι στα F-16” – Η Αεροπορία των ΗΠΑ μειώνει τις απαιτήσεις ύψους στους νέους υποψηφίους
Το σύστημα Skydrate θα γίνει μαζικά διαθέσιμο στα πληρώματα από την Άνοιξη του 2022. Το Τμήμα Προγραμμάτων Προσωπικού αξιολογεί ήδη παρόμοιες και εναλλακτικής μηχανικής συσκευές που ανέπτυξαν άλλες εταιρείες, με νέες αντλίες και καινοτόμες συσκευές χειροκίνητης διαχείρισης, που αναμένεται να γίνουν διαθέσιμες προς χρήση στα επόμενα χρόνια.