Η εμφάνιση των μη επανδρωμένων σκαφών επιφανείας (Unmanned Surface Vehicles, USV) έχει ανατρέψει τον τρόπο με τον οποίο η Ουκρανία αντιμετωπίζει την πρόκληση της Ρωσίας στη Μαύρη Θάλασσα. Μια περιοχή όπου θεωρητικά η Μόσχα έχει την απόλυτη κυριαρχία, μιας και το μικρό ουκρανικό Ναυτικό καταστράφηκε τις πρώτες εβδομάδες της εισβολής. Κι όμως, εκεί φάνηκε πως πλοία αξίας εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ και μεγάλου πληρώματος, μπορεί να βγουν εκτός μάχης από μερικά USVs, που δεν κοστίζουν παρά μερικές εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ.
Βίντεο: Τολμηρή ουκρανική επίθεση στη Ρωσική ναυτική βάση στο Νοβοροσίσκ!
Τα θαλάσσια τηλεκατευθυνόμενα οχήματα μπορούν να λειτουργούν είτε στην επιφάνεια της θάλασσας (USV) είτε σε μικρό βάθος (οπότε χαρακτηρίζονται UUV, Unmanned Underwater Vehicles). Συνήθως κατασκευάζονται από αλουμίνιο, ή από ανθρακονήματα και άλλα συνθετικά υλικά για χαμηλό ίχνος στα ραντάρ επιφανείας, ενώ εάν οι επιθέσεις πραγματοποιούνται τη νύχτα, είναι πολύ δύσκολο να ανιχνευθούν με γυμνό μάτι. Επιπλέον, ο ήχος τους μπορεί να καλυφθεί από το βουητό του κυματισμού. Τέλος, η δορυφορική καθοδήγηση τους, μειώνει πολύ το ίχνος εκπομπής ραδιοκυμάτων, ενώ ειδικές βαφές τα καθιστούν ακόμη πιο δυσδιάκριτα.
ΑΠΟΨΗ: Το ΠΝ έχει εδώ και 2 χρόνια φροντίσει για το πρόβλημα των UAVs & USV!
Είναι ενδιαφέρον πως μια τορπίλη θα μπορούσε να γίνει αντιληπτή ευκολότερα καθώς τα ειδικά σόναρς έχουν προσαρμοστεί στα χαρακτηριστικά αυτών των όπλων. Τα USVs όμως, ουσιαστικά επαπροσδιορίζουν το φάσμα λειτουργίας των σύγχρονων σόναρ και ραντάρ, όπως και γενικά όλων των αισθητήρων σε πλοία, που θα πρέπει να προσαρμοστούν στη νέα απειλή.
Οι πιο πρόσφατες εκδόσεις των ουκρανικών θαλάσσιων τηλεκατευθυνόμενων οχημάτων ζυγίζουν έως και 1.000 κιλά, με εκρηκτικό φορτίο έως και 300 κιλά, εμβέλεια 800 χιλιόμετρα και μέγιστη ταχύτητα 80 χλμ/ώρα. Η μεγάλη εμβέλεια δείχνει πως μια χώρα μπορεί να “ελέγξει” (έστω να επηρεάσει) τις ναυτικές επιχειρήσεις σε πολύ μεγάλη απόσταση από τις δικές της ακτές και με την “ασυλία” του μη επανδρωμένου, που και να καταταστραφεί δεν έχει ρισκάρει ούτε προσωπικό ούτε μεγάλη δαπάνη αντικατάστασης του.
Ενδιαφέρον είναι πως στόχος των USV δεν είναι μόνο πλοία αλλά και παράκτιες και λιμενικέςυποδομές. Τέτοιες επιθέσεις ήταν εκείνη στη γέφυρα του Κέρτς φέτος τον Ιούλιο και στο λιμάνι της Σεβαστούπολης τον Οκτώβριο του 2022. Η επίθεση στη γέφυρα του Κέρτς αφορούσε ένα έργο μήκους 19 χιλιομέτρων, αξίας σχεδόν 4 δισεκατομμυρίων δολαρίων που είχε κατασκευαστεί από τη Ρωσία και είχε εγκαινιαστεί προσωπικά από τον Πούτιν. Αποτελεί μια κρίσιμη υποδομή, καθώς από εκεί γίνεται το μεγαλύτερο μέρος του εφοδιασμού των ρωσικών στρατευμάτων στην χερσόνησο της Κριμαίας και στις κατεχόμενες περιοχές της νότιας Ουκρανίας.
Τον Οκτώβριο πέρυσι, USV χτύπησαν και τη ρωσική ναυαρχίδα της Μαύρης Θάλασσας, τη φρεγάτα Admiral Makarov, που ήταν αραγμένη στο λιμάνι της Σεβαστούπολης. Πάντως το σκάφος εμφανίστηκε ξανά οπότε η ζημία που είχε δεν πρέπει να ήταν μεγάλη. Ενώ ανάλογο χτύπημα είχαμε πριν λίγες μέρες, σε ρωσικό δεξαμενόπλοιο που όμως συνέχισε την πορεία του έστω και με αβαρία, ενώ πολύ σοβαρή ήταν η ζημία στο ρωσικό αμφίβιο πλοίο, κλάσης Ropucha, Olenegorsky Gornyak, που χτυπήθηκε στο Νοβοροσίσκ. Το τελευταίο πήρε κλίση, τελικά με βοήθεια ρυμουλκών μπήκε σε δεξαμενή για επισκευές, όπου θα μείνει όπως φαίνεται καιρό.
ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ: Με ουκρανικά USV χτυπήθηκε η Admiral Makarov! Αλλάζει η μορφή του ναυτικού πολέμου!
Συμπεράσματα για το Αιγαίο
Η επιτυχία των USV της Ουκρανίας θα πρέπει να μας ανησυχήσει ιδιαίτερα κι εδώ στην Ελλάδα. Αρχικά το Αιγαίο είναι η ιδανική περιοχή για τη δράση τέτοιων οπλων. Με το συνεχή κυματισμό, τα ατελειώτα νησιά και βραχονησίδες, τέτοια σκάφη επιφανείας με ελάχιστο ύψος, ή ως ημικαταδυόμενα, μπορούν να κινηθούν ανενόχλητα και χωρίς εντοπισμό για πολλά μίλια, να παραμείνουν κρυμμένα και να προσεγγίσουν ένα πολεμικό πλοίο βγάζοντας το εκτός μάχης, ή ακόμη και να το καταστρέψουν.
Wave Glider, τι μπορεί να κάνει το “αόρατο” μη επανδρωμένο επιφανείας του Αμερικανικού Ναυτικού
Η Τουρκία όπως πολλές φορές…
H συνέχεια στο Naval Defence