Η Milrem Robotics, μια εταιρία από την Εσθονία με δραστηριότητα σε ρομποτικές εφαρμογές και ανάπτυξη μη-επανδρωμένων οχημάτων, παρουσίασε ρομποτικό όχημα μάχης (Robotic Combat Vehicle RCV) με την ονομασία Type X.
H Milrem Robotics έιναι γνωστή για την ανάπτυξη και κατασκευή Μη-Επανδρωμένων Τηλεχειριζόμενων Οχημάτων για πολιτικές όσο και στρατιωτικές εφαρμογές. Μάλιστα, το Μη-Επανδρωμένο Όχημα Ξηράς THeMIS έχει ήδη δοκιμαστεί με επιτυχία στο Μάλι και έχει συγκεντρώσει το ενδιαφέρον αρκετών χωρών ως όχημα μεταφοράς φορτίου, φορέας συστημάτων αναγνώρισης, πυροσβεστικπό όχημα κλπ.
To Type X είναι ένα βήμα εμπρός τόσο σε ότι αφορά στο μέγεθος των ρομποτικών οχημάτων όσο και τις δυνατότητές του. Πρόκειται για ένα Μη-Επανδρωμένο Τεθωρακισμένο Όχημα Μάχης που θα έχει το 1/4 του βάρους και θα έρχεται στο κόστος ενός 33-50% ενός αναλόγως εξοπλισμέμνου, επανδρωμένου συμβατικού ΤΟΜΑ. Η χρηματοδότηση του προγράμματος γίνεται από μη κατονομοαζόμενο ξένο πελάτη.
Η Milrem Robotics ήταν έτοιμη να παρουσιάσει την πρότασή της στην έκθεση EUROSATORY 2020 αλλά η κρίση του κορωνοϊού οδήγησε στην αναβολή της έκθεσης και των σχεδίων. Ωστόσο, το σχέδιο προχωρεί και η εταιρία πιστεύει πως θα ολοκληρωθεί ως το τρίτο τέταρτο του έτους ξεκινώντας δοκιμές πεδίου από τον Οκτώβριο.
Το όχημα αναπτύσσεται σαν αρθρωτή πλατφόρμα ικανή να δεχθεί διαφορετικά συστήματα ανάλογα με την αποστολή με την προοπτική ανάπτυξης μιας ολόκληρης οικογένειας οχημάτων. Η πρώτη έκδοση θα είναι ένα ΤΟΜΑ που θα φέρει έναν τηλεχειζόμενο πύργο βάρους δύο τόνων που θα προτάσσει ένα πυροβόλο των 30 mm με δυνατότητα αναβάθμισης στα 50 mm. To όχημα θα σχεδιαστεί έτσι ώστε να είναι δυνατόν να εξοπλιστεί με πύργους διαφορετικών κατασκευαστών και συστήματα αποστολής για να αναλάβει άλλες διαρυθμίσεις.
Οι διαστάσεις του οχήματος είναι σχτικά μικρές, με 6 μέτρα μήκος, μόλις 2.2 μέτρα ύψος, βάρος ως 12 τόνους και πλάτος αρκετό για να χωρά ως εσωτερικό φορτίο σε αεροσκάφη C-130 (< 2.9 μέτρα) ενώ θα μπορεί να αναρτηθεί ως εξωτερικό φορτίο από ελικόπτερα CH-47D/F Chinook και CH-53G/K Super Stallion και να ριφθεί με αλεξίπτωτο στο πεδίο της μάχης απελευθερωνόμενο αυτόματα από τα δεσμά και αναλαμβάνοντας άμεσα δράση.
Η κίνηση του οχήματος θα βασίζεται σε έναν υβριδικό σύστημα (diesel-electric) με ηλεκτρικούς συσσωρευτές στο πρόσθιο μέρος του και έναν κινητήρα ντίζελ στο πίσω. Η ισχύς του θα του εξασφαλίζει μέγιστη ταχύτητα 80 χλμ/ώρα σε ομαλό δρόμο και 50 χλμ/ώρα σε ανώμαλο. Η αυτονομία του θα φτάνει τα 600 χλμ. Το όχημα κινείται με ελαστικές ερπύστριες (rubber tracks – ερπύστριες που τα μεταλλικά τους μέρη καλύπτονται παντελώς από λάστιχο μειώνοντας τον θόρυβο και αυξάνοντας την αντοχή τους) και αν και θα έχει την ικανότητα διάβασης υδάτινων κωλυμμάτων δεν θα είναι αμφίβιο (τουλάχιστον στην αρχική του έκδοση, αν και η Milrem δεν απέκλεισε τίποτα για το μέλλον).
Σύμφωνα με τους σχεδιαστές, το όχημα θα είναι ιδανικό για επιχειρήσεις αναγνώρισης, διείσδυσης και καταστροφής στρατηγικών στόχων. Τα συστήματα που θα φέρει θα μεταφέρουν πλήρη εικόνα του πεδίο επιχειρήσεων στους χειριστές επιτρέποντας έναν βαθμό αυτονομίας στο όχημα που θα μπορεί να ενεργοποιήσει τα συστήματα αυτοπροστασίας του αν οι αισθητήρες του αντιδράσουν σε εχθρικά ίχνη αλλά θα απαιτείται παρέμβαση του ανθρώπου-χειριστή για τη χρήση του οπλισμού.
Τουρκία, συμβόλαιο για οπλισμένα μη επανδρωμένα ερπυστριοφόρα οχήματα
Το όχημα θα μπορούσε να επιχειρήσει σε συνθήκες stealth λειτουργίας χρησιμοποιώντας μόνο τους συσσωρευτές του για να κινηθεί με μηδενικό σχεδόν επίπεδο θορύβου, μια χρήσιμη ιδιότητα σε αποστολές αναγνώρισης, ενώ θα μπορούσε να επαναφορτίσει τη χαμένη ενέργεια αργότερα ρυθμίζοντας τη λειτουργία σε χρήση του κινητήρα ντίζελ. Σε περίπτωση που το όχημα αφαιρέσει το συγκρότημα του πύργου και των πυρομαχικών, θα έχει έναν ωφέλιμο χώρο και επαρκή ισχύ για μεταφορά 2.5-3 τόνους φορτίου συν επιπλέον 3 τόνους σε ρυμουλκούμενο τρέϊλερ.
Πηγή