11.8 C
Athens
Σάββατο, 1 Φεβρουαρίου, 2025
ΝΕΑΙΣΤΟΡΙΑΠως τα τρομακτικά U-Boats χρησιμοποιήθηκαν στον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο και τελειοποιήθηκαν στον...

Πως τα τρομακτικά U-Boats χρησιμοποιήθηκαν στον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο και τελειοποιήθηκαν στον Δεύτερο. Μέρος Α΄

- Advertisement -

Tα διαβόητα U-Boats δεν ήταν εφεύρεση της δεκαετίας του ΄30. Η δράση τους ξεκινάει από τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο όπου απέκτησαν και τη φοβερή φήμη που τα συνόδευσε στον επόμενο. Έγιναν αναμφιβόλως ο τρομακτικότερος εχθρός της υπερατλαντικής ναυτιλίας, βυθίζοντας περί τα 8.000 εμπορικά και πολεμικά πλοία, τα οποία αποτέλεσαν και τον υγρό τάφο δεκάδων χιλιάδων επιβατών και προσωπικού. Τα U-Boats (είναι η συντομογραφία της γερμανικής λέξεως Unterseeboot που ερμηνεύεται ως υποβρύχιο) «όργωναν» τους ωκεανούς εις αναζήτησιν υποψηφίων στόχων και είχαν τη φοβερή ικανότητα να επιτίθονται – τόσο επάνω όσο και κάτω από την επιφάνεια είτε με τα κανόνια τους είτε με τορπίλες – εναντίον πλοίων ακόμη και είκοσι φορές μεγαλυτέρων σε διαστάσεις.

1914, U-Boats στη ναυτική βάση του Kiel

Είναι ασφαλώς αντιληπτό πως εν αντιθέσει με τη σημερινή εποχή όπου η τεχνολογία έχει μετατρέψει τα σημερινά γιγάντια υποβρύχια σε πλωτές πόλεις με όλες τις σύγχρονες ανέσεις και δυνατότητες, τα πράγματα κατά τη δεκαετία του ΄20 ήταν εντελώς αντίστροφα. Μέσα στα στενά, σκοτεινά και κλειστοφοβικά υποθαλάσσια πλεούμενα, τα μέλη του προσωπικού δεν είχαν τη δυνατότητα να πλυθούν, ή το απλούστερο να αλλάξουν ρούχα, καθ’όλη τη διάρκεια των θαλασσίων περιπολιών όπου διαρκούσαν ακόμη και δύο μήνες. Πενήντα άνδρες μοιράζονταν δύο τουαλέτες – η μία μάλιστα από αυτές χρησιμοποιείτο στην αρχή των περιπολιών ως χώρος αποθηκεύσεως εφοδίων και τροφίμων – οι οποίες δεν μπορούσαν να λειτουργήσουν σε βάθος 80 ποδιών ή μεγαλύτερο λόγω της εξωτερικής πίεσης του νερού.

U-Boat κλάσεως UC-1

Το προσωπικό εισέπνεε διαρκώς ένα απαίσιο συνονθύλευμα ιδρώτος και αναθυμιάσεων ντίζελ. H μούχλα «άνθιζε» στα παπούτσια τους, ενώ οι χάρτες και τα σχεδιαγράμματα σάπιζαν από την έντονη ζέστη και την υγρασία. «Αισθάνομαι», είχα γράψει κάποιος πολεμικός ανταποκριτής που είχε δεχθεί να ακολουθήσει κάποια περιπολία ρουτίνας το 1941, «σαν τον Ιωνά μέσα σε ένα τεράστιο όστρακο». Η δήλωσή του έχει τη σημασία της, αν λάβουμε υπ’όψιν μας την εξέλιξη της τεχνολογίας μεταξύ των δύο παγκοσμίων πολέμων.

H συγκεκριμένη δήλωση έγινε από τον πολεμικό ανταποκριτή Lothar Günther Buchheim (η φωτογραφία είναι από τα μέσα της δεκαετίας του ’70)

Τα υποβρύχια ήταν ακόμα εντελώς πρωτόγονα ναυτικά όπλα, όταν η Γερμανία έγινε η τελευταία μεγάλη ναυτική δύναμη που κατασκεύασε κάποιο το 1906. Με την έναρξη του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου, τα πράγματα είχαν πια αλλάξει. Οι Γερμανοί είχαν επικρατήσει, αν όχι υπερισχύσει, στο σκληρό διεθνή ανταγωνισμό. Τα είκοσι ετοιμοπόλεμα U-Boats που διέθετε ήταν πιο εξελιγμένα από τα υποβρύχια άλλων μεγάλων χωρών. Μπορούσαν να ταξιδέψουν έως και 5.000 μίλια χωρίς ανεφοδιασμό, έχοντας τη δυνατότητα να επιχειρούν σε ολόκληρο το μήκος των βρετανικών ακτών.

Η ναυτική βάση του Kiel

Τα U-Boats στο Μεγάλο Πόλεμο

Η πρώτη επιτυχία του στόλου των U-Boats κατεγράφη στις 5 Σεπτεμβρίου του 1914. Ήταν μια επίθεση σε ένα βρετανικό ελαφρύ καταδρομικό στα ανοικτά των ακτών της Σκωτίας που οδήγησε στο θάνατο περισσοτέρους από 250 ναύτες. Δεκαεπτά ημέρες αργότερα, τα γερμανικά υποβρύχια βύθισαν τρία βρετανικά καταδρομικά μάχης εντός μιας ώρας, πνίγοντας σχεδόν 1.500 άνδρες. Όμως παρά τα επιτυχημένα αυτά χτυπήματα, οι Γερμανοί απώλεσαν περισσότερα U-Boats από όσα εχθρικά πλοία είχαν βυθίσει κατά τον πρώτο μήνα του Μεγάλου Πολέμου.

U-38

Το Φεβρουάριο του 1915, η Γερμανία ανακοίνωσε την έναρξη ενός εκτός ορίων υποβρυχιακού πολέμου στον οποίο όλα τα πλοία, ακόμη και τα εμπορικά ουδετέρων χωρών, που βρίσκονταν γύρω από τη Μεγάλη Βρετανία, θα αποτελούσαν στόχο χωρίς προειδοποίηση. Η ανακοίνωση δεν ελήφθη πολύ σοβαρά από τους Βρετανούς, θεωρώντας την ως μια απειλή που θα παρέμενε στα χαρτιά. Ο ίδιος ο Ουίνστον Τσόρτσιλ δεν πίστεψε ποτέ ότι αυτή θα υλοποιείτο από μια πολιτισμένη δύναμη, όπως είχε χαρακτηριστικά γράψει.

U-45

Η συνέχεια στο: military-history.gr/u-boats-ww1/

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -
Subscribe
Notify of
0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Γιατί η Ελλάδα “έκοψε” το πρόγραμμα του IRIS-T Block 2, ενώ χρηματοδοτεί το ΕΛΚΑΚ!

H ανακοίνωση της γερμανικής εταιρείας Diehl Defence στις 30 Ιανουαρίου 2025 σχετικά με την έναρξη της ανάπτυξης και της προετοιμασίας παραγωγής του πυραύλου αέρος-αέρος...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

358 Μοίρα Έρευνας-Διάσωσης: Η άγνωστη αποστολή SAR στα Ίμια

8
Του Θεμιστοκλή Βρανά. Πρώτη δημοσίευση, "ΠΤΗΣΗ", Νο 45, Ιανουάριος 2024Για το τι έλαβε χώρα στα Ίμια στο τέλος Ιανουαρίου 1996 έχουν γραφεί πολλά και...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 31 Ιανουαρίου 1996: Η κρίση στα Ίμια κορυφώνεται

9
Τις πρώτες πρωϊνές ώρες της 31ης Ιανουαρίου, Τούρκοι κομάντος αποβιβάζονται στη μικρή Ίμια, που έχει μείνει αφύλακτη και υψώνουν την τουρκική σημαία.https://military-history.gr/1995-12-25-figen-akat/Στις 05:30 το...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

358 Μοίρα Έρευνας-Διάσωσης: Η άγνωστη αποστολή SAR στα Ίμια

Του Θεμιστοκλή Βρανά. Πρώτη δημοσίευση, "ΠΤΗΣΗ", Νο 45, Ιανουάριος 2024Για το τι έλαβε χώρα στα Ίμια στο τέλος Ιανουαρίου 1996 έχουν γραφεί πολλά και...

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 31 Ιανουαρίου 1996: Η κρίση στα Ίμια κορυφώνεται

Τις πρώτες πρωϊνές ώρες της 31ης Ιανουαρίου, Τούρκοι κομάντος αποβιβάζονται στη μικρή Ίμια, που έχει μείνει αφύλακτη και υψώνουν την τουρκική σημαία.https://military-history.gr/1995-12-25-figen-akat/Στις 05:30 το...

Η Ελληνοτουρκική Αντιπαράθεση στα Ίμια (1996). Ο «Μύθος» του Εθνικού Τακτικού Πλεονεκτήματος

Του Παούνη Θ. Νικόλαου* – Βαλκανιολόγου, Διεθνολόγου. Το κείμενο δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά το 2018 και αποτελεί άποψη του συγγραφέα Αναμφίβολα η κρίση των Ιμίων,...