H πρόσφατη καθέλκυση της HMS Glasgow, της πρώτης φρεγάτας της κλάσης Type 26 (ή όπως λέγεται στη Βρετανία, City Class, λόγω του ότι τα πλοία θα φέρουν ονόματα πόλεων), απέδειξε πως το πρόγραμμα προχωρά κανονικά, έστω και με καθυστερήσεις, που οφείλονται όχι στη σχεδίαση, αλλά σε άλλους ήσσονος σημασίας λόγους (π.χ. εφοδιαστική αλυσίδα).
Οι φωτογραφίες της HMS Glasgow είναι εντυπωσιακές, και φανερώνουν τη “μαζικότητα” του πλοίου, και το τεράστιο όγκο του. Είναι σημείο των καιρών τα πολεμικά πλοία να έχουν πολύ μεγάλο εκτόπισμα, προκειμένου να είναι Future Proof, να αντέχουν δηλαδή στις εξελίξεις. Τι να το κάνουμε ένα πανάκριβο πλοίο, αν μετά από 20 έτη υπηρεσίας δεν μπορεί να ενσωματώσει νέες τεχνολογίες; Και με πολλές καινοτομίες να είναι προ των πυλών, η ασφαλέστερη μέθοδος φιλοξενίας τους είναι το μεγάλο εκτόπισμα, που έχει και πολλά άλλα πλεονεκτήματα, με σημαντικότερο το ότι το πλοίο είναι πολύ πιο “ξεκούραστο” σε μακροχρόνια ταξίδια.
Έτσι, με όλα τα ναυτικά παγκοσμίως να πηγαίνουν σε μεγαλύτερα πλοία (εκτός του ΠΝ μας, για άγνωστους σε εμάς λόγους), το Βρετανικό, από τα λίγα με πραγματική πολεμική εμπειρία, σχεδίασε την αντικατάσταση των ήδη “μεγάλων” Type 23 των 5.000 τόνων, με τις Type 26 των 8.000 τόνων. Αυτό σημαίνει πως η Type 26 είναι μόλις 300 με 1.200 τόνους μικρότερη από ένα Arleigh Burke, ενώ η μαχητική της ικανότητα αρχίζει να προσεγγίζει το γνωστό αμερικανικό αντιτορπιλικό. Πως γίνεται αυτό;
Καταρχάς, ο οπλισμός της Type 26 είναι εντυπωσιακός, καθώς μεταφέρει 48 CAMM ή CAMM-ER αντιαεροπορικούς πυραύλους. Οι CAMM μάλλον βρήκαν θέση στο πλοίο αντί του CAMM-ER, καθώς υπάρχουν ήδη στο οπλοστάσιο του Royal Navy, πάνω στις Type 23 (που αποσύρονται, αλλά διατηρούνται τα όπλα τους, όπως θα έπρεπε να κάνουμε και εμείς). Οι καλωδιώσεις CAMM και CAMM-ER είναι ακριβώς ίδιες, συνεπώς δεν υπάρχει θέμα συμβατότητας. CAMM-ER ίσως δεν τοποθετηθούν αμέσως για λόγους κόστους, αλλά σίγουρα θα αντικαταστήσουν τους απλούς CAMM σε υπηρεσία (με τη συμπλήρωση του κύκλου ζωής τους). Επίσης, όπως η ΠΤΗΣΗ έχει γράψει, υπάρχουν και σχέδια για τον ακόμη πιο μεγάλης εμβελείας CAMM-EER, που θα πλησιάζει σε ακτίνα τον ASTER 30.
Δεν πρέπει να πιστεύει κάποιος πως οι CAMM έχουν χρήση εγγύς προστασίας (CIWS), μπορεί να το κάνουν, αλλά κατά κύριο λόγο είναι αντιαεροπορικό όπλο. Ως CIWS στο πλοίο θα χρησιμοποιηθούν 2 Phalanx Block1b που θα τοποθετηθούν.
Royal Navy: Πόσες φρεγάτες είναι διαθέσιμες για επιχειρήσεις
Το εντυπωσιακό είναι πως το πλοίο θα φέρει και εκτοξευτή Mk41 με 24 κελιά. Αυτό σημαίνει πως στους 48 CAMM/CAMM-ER μπορούν να προστεθούν, αν χρειάζεται, άλλοι… 96 CAMM-ER. Με λίγα λόγια, η Type 26 θα μπορεί να φέρει μέχρι και 144 CAMM/CAMM-ER/CAMM-EER, μια τεράστια αντιαεροπορική δύναμη πυρός. Αμφιβάλουμε βέβαια αν το πλοίο θα γεμίσει και τα 24 κελιά με 96 αντιαεροπορικούς πυραύλους της ίδιας οικογένειας, αλλά θα έχει φόρτο πυραύλων cruise BGM-109 Tomahawk όπως και ανθυποβρυχιακών VL-ASROC, προκειμένου να συμμετέχει και σε αποστολές ναυτικής κρούσης αν χρειαστεί.
Θεωρητικά, οι Mk41 θα χρησιμοποιηθούν για κάποιον μελλοντικό αντιπλοϊκό πύραυλο. Η πρόσφατη όμως επιλογή του Royal Navy, να εξοπλίσει τα πλοία με NSM, σημαίνει πως οι Mk41 θα έχουν λιγότερους “πελάτες”, άρα θα λάβουν κάποια ποσότητα από CAMM-ER. Οι NSM κάνουν χρήση δικού τους εκτοξευτή, και δεν έχει μέχρι τώρα πιστοποιηθεί το όπλο σε Mk41 (και μάλλον δεν θα γίνει, ο εκτοξευτής του NSM είναι πάμφθηνος και ελαφρύς, για να μπει σε κάποιο “πανάκριβο” κελί Mk41).
ΑΠΟΨΗ: Ας (ξανα)μιλήσουμε για επιθέσεις κορεσμού στις φρεγάτες του ΠΝ και την καταύγαση στόχων
Σε όλα αυτά, να προσθέσουμε και το υπερσύγχρονο πυροβόλο Mk45 Mod 4, που σημαίνει πως το πλοίο θα μπορεί να εμπλέκει στόχους σε πολύ μεγάλη απόσταση με κατευθυνόμενα βλήματα. Η κάνη των 62 διαμετρημάτων επιτρέπει τη βολή σε αποστάσεις ως και 100 χιλιομέτρων με εξαιρετική ακρίβεια.
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ: Arrowhead 140, o βρετανός ιππότης για το ΠΝ, απόγονος των Absalon/Iver Huitfeld
Το ελικοδρόμιο και το υπόστεγο θα φιλοξενούν 2 ελικόπτερα (σπάνιο χαρακτηριστικό αυτό σε σύγχρονο πολεμικά πλοία), ενώ θα μπορεί να προσνηώνονται και CH-47 Chinook. Τα 2 ελικόπτερα θα μπορούν να φέρουν μέχρι και 40 πυραύλους Martlet, μια πολύ μεγάλη ισχύ πυρός, ικανή να αντιμετωπίσει ακόμη κι επιθέσεις κορεσμού από UAVs/USVs.
Οι φρεγάτες θα κυριαρχήσουν στη διεθνή αγορά μέσα στην επόμενη δεκαετία
To Arleigh Burke βέβαια έχει ένα πανίσχυρο solid state radar SPY-1D, τη στιγμή που η Type 26 έχει “μόνο” ένα “ταπεινό” περιστρεφόμενο Artisan 997. Ταπεινό θεωρείται το Artisan μόνο στην Ελλάδα, όπου θεωρούμε πως τα Rotator είναι κατώτερα των Fixed Panel. Τα Rotator ραντάρ έχουν και αυτά πλεονεκτήματα, όπως την ψηλότερη τοποθέτηση με αποτέλεσμα να μπορούν να αποκαλύπτουν τους στόχους τους νωρίτερα.
To Artisan 997 λοιπόν, πέραν του γεγονότος ότι είναι ένα GaN AESA radar, έχει εξαιρετικές επιδόσεις απέναντι σε στόχους με μικρό αποτύπωμα, ζυγίζει μόλις 700 κιλά (γιαυτό και τοποθετείται πολύ ψηλά), ενώ είναι πολύ αξιόπιστο.
H Type 26 πιθανότατα…
η συνέχεια στο Naval Defence