Μια φωτογραφία -όχι πολύ πρόσφατη- που κυκλοφόρησε στο ελληνικό διαδίκτυο δημιούργησε μια συζήτηση αυτές τις μέρες σχετικά με τα νέα τουρκικά υποβρύχια Type 214, όπου το πρώτο της κλάσης, το Piri Reis, ξεκίνησε πρόσφατα τις εν πλω δοκιμές. Η φωτογραφία (επάνω) δείχνει την επτά πτερυγίων προπέλα του υποβρυχίου, με μια κυλινδρική προέκταση στο πίσω μέρος της, με οκτώ μικρότερα πτερύγια.
Πρώτες δοκιμές εν πλω για το τουρκικό υποβρύχιο Type 214TN “Piri Reis”
Η προέκταση αυτή όμως δεν είναι κάτι νέο, ονομάζεται Propeller Boss Vortex Diffuser. Ρόλος της είναι να μειώνει τη δίνη που παράγεται από την προπέλα κατά μήκος της πλήμνης της (του αφαλού) κάτι που βελτιώνει κατά περίπου 5% την απόδοση της, με ανάλογη οικονομία καυσίμων/ενέργειας. Ως δευτερεύον αποτέλεσμα είναι πως η μείωση της δίνης μειώνει και την σπηλαίωση, δηλαδή την παραγωγή φυσαλίδων που όμως δημιουργούν ακουστό θόρυβο. Έτσι η προσθήκη αυτή των δευτερευόντων πτερυγίων μειώνει συνολικά το θόρυβο που παράγει το υποβρύχιο κατά την κίνηση του, κάνοντας το πιο δύσκολα ανιχνεύσιμο.
Η προέκταση μπορεί να προστεθεί και σε υπάρχουσες προπέλες κάτι που ήδη συμβαίνει στο χώρο των εμπορικών σκαφών. H τουρκική -εξελιγμένη- εκδοχή μοιάζει πολύ με εκείνη του τελευταίου Type 212 με κωδικό U36, του Γερμανικού Ναυτικού το οποίο καθελκύσθηκε το 2013, κάτι που είχαμε αναφέρει και εμείς.
Η αιχμή της τεχνολογίας στην προπέλα ενός υποβρυχίου ΑΙΡ Type 212…
Γενικότερα μιλώντας…
Η συνέχεια στο Naval Defence