33.5 C
Athens
Πέμπτη, 12 Ιουνίου, 2025
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑΔΙΕΘΝΗΝέο τουρκικό μαχητικό: 3 επιλογές για τους κινητήρες του, και οι 3...

Νέο τουρκικό μαχητικό: 3 επιλογές για τους κινητήρες του, και οι 3 προβληματικές

- Advertisement -

Στο φιλόδοξο πρόγραμμα κατασκευής του τουρκικού μαχητικού 5ης γενιάς TF-X, εκεί δηλαδή που η Άγκυρα έχει επενδύσει όπως φαίνεται τις μεγαλύτερες ελπίδες της για ανανέωση του αεροπορικού της στόλου, κρίσιμο ζήτημα (και όχι το μοναδικό φυσικά) παραμένει ο κινητήρας. Το αεροσκάφος θα είναι δικινητήριο αλλά αυτή τη στιγμή είναι ασαφές τι μπορεί να εκπληρώσει τις σχετικές προδιαγραφές μεγέθους, κατανάλωσης, ώσης, ευελιξίας και μειωμένου υπέρυθρου ίχνους, ώστε το όλο πρόγραμμα να έχει μέλλον.

Βίντεο: Η παρουσίαση των προδιαγραφών του τουρκικού μαχητικού TF-X

Πάντως, όπως αναφέρει δημοσίευμα του defenceturk.net, ο Ismail Demir, επικεφαλής της SSB, της Διεύθυνσης Αμυντικών Βιομηχανιών της Τουρκικής Προεδρίας, παρουσίασε τις τρεις επιλογές που υπάρχουν αυτή τη στιγμή στον ορίζοντα. Η πρώτη είναι να εξελιχθεί ένας κινητήρας σε συνεργασία με την Rolls Royce, κάτι που ήταν η αρχική σκέψη και όπως φαίνεται παραμένει στο τραπέζι. Ο Demir πάντως διευκρίνισε πως στην αρχική συζήτηση τέθηκαν όροι από την RR που η Τουρκία δεν μπορούσε να αποδεχθεί, αλλά ο διάλογος συνεχίζεται. Το ζήτημα εδώ είναι πως μια τέτοια εξέλιξη θα έχει μακρό χρόνο υλοποίησης, εξάρτηση από τη Rolls Royce και θα είναι ευάλωτη στις συνεχείς «καντρίλιες» της τουρκικής εξωτερικής πολιτικής που δεν σταματούν να προκαλούν εμπάργκο, καθυστερήσεις και μπλοκαρίσματα παροχής τεχνογνωσίας.

Η δεύτερη επιλογή είναι η χρήση ενός κινητήρα από τη διεθνή αγορά (εδώ οι φήμες μιλούν για πιθανή συνεργασία με Ρωσία ή με Ουκρανία καθώς και οι δύο χώρες έχουν σημαντική εμπειρία σε ισχυρούς αεροπορικούς κινητήρες). Ο Demir όμως τόνισε πως αυτή την στιγμή δεν υπάρχει διαθέσιμος κινητήρας που να ικανοποιεί τις ανάγκες του σχεδίου.

Η τρίτη και τελική επιλογή είναι η ανάπτυξη «εθνικού» κινητήρα, κάτι το οποίο θα προσφέρει και απεξάρτηση από διεθνείς πηγές. Αυτή όμως -σχολιάζουμε εμείς- είναι και η πιο προβληματική καθώς η Τουρκία δεν έχει καμία εμπειρία στον τομέα, καθώς ναι μεν παράγει κάποιους αεροπορικούς κινητήρες, αλλά αυτοί είναι turboprop χαμηλής ισχύος ή είναι έρευνες σε turboshaft για ελικόπτερα (τελείως άλλες δηλαδή, και πολύ χαμηλότερων απαιτήσεων, σχεδιάσεις). Επίσης ενώ έχει γίνει μια αρχική ανάθεση στην τοπική εταιρία TRMotor για την σχεδίαση μιας βοηθητικής μονάδας ισχύος για το τουρκικό μαχητικό όπως και για ένα σύστημα εκκίνησης, αυτά είναι περιφερειακά εξαρτήματα και δεν σχετίζονται με την κατασκευή του πυρήνα ενός σύγχρονου κινητήρα μαχητικού. Που έχει τεράστιες απαιτήσεις σε μεταλλουργική επεξεργασία, σχεδίαση, ολοκλήρωση και παραγωγή των πολλαπλών σταδίων συμπίεσης, του θαλάμου καύσης, του συστήματος ελέγχου, της τροφοδοσίας, της ελεγχόμενης ώσης κ.λπ.

Έτσι ως πιο πιθανή, τουλάχιστον για το άμεσο μέλλον, εμφανίζεται η δεύτερη λύση, δηλαδή μια επιλογή από τα «έτοιμα» ρωσικής και ουκρανικής σχεδίασης. Η πιο προφανής επιλογή είναι ο ρωσικός Saturn AL-31, των 30-33 χιλιάδων λιβρών ώσης, που έτσι κι αλλιώς ήδη έχει διεθνή παρουσία, καθώς παράγεται σε Ρωσία και Κίνα για σειρά μαχητικών (Su-30, Su-34, J-20, J-10). Η πιο εξελιγμένη εκδοχή του, ο AL-41F1, που κινεί και τα Su-57 είναι πιο δύσκολο να διατεθεί από τους Ρώσους, χωρίς βέβαια αυτό να αποκλείεται. Και εδώ όμως έχουμε μια σχεδίαση σχετικά παλαιά -αν και με μεγάλη εξέλιξη- που δύσκολα θα ταιριάξει σε ένα υποτίθεται μαχητικό 5ης γενιάς. Βέβαια η ύπαρξη του και η άμεση διάθεση του μπορεί να είναι και το στοιχείο εκείνο που θα επιταχύνει το τουρκικό σχέδιο, το οποίο έχει στόχο την γύρω στο 2030 ολοκλήρωση του ώστε να μπει σε αρχική παραγωγή. Καθώς για να τηρηθεί τέτοιο -πιεστικό χρονοδιάγραμμα- είναι πολύ αμφίβολο αν μπορεί να εξελιχθεί, πέρα από το αεροσκάφος, και νέος κινητήρας, είτε με διεθνή βοήθεια, πόσο μάλλον εγχώριος. Η ρωσική όμως επιλογή αποκλείεται να γίνει χωρίς σημαντικές δεσμεύσεις με τη Μόσχα, κάτι που ίσως φέρει την Τουρκία και στο πιο οριακό σημείο των σχέσεων της με το ΝΑΤΟ και ειδικά τις ΗΠΑ. Θα κάνει το καθεστώς Ερντογάν μια τέτοια κίνηση; Θα φανεί αρκετά σύντομα.

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

22 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
22 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Νέο πεδίο ελληνοτουρκικής αντιπαράθεσης, η Άγκυρα προειδοποιεί για δικά της “θαλάσσια πάρκα” στο Αιγαίο

Μετά την ανακοίνωση του πρωθυπουργού Κ. Μητσοτάκη, για θέσπιση 2 θαλάσσιων πάρκων στη χώρα μας, σε Ιόνιο και Αιγαίο, "μέχρι το τέλος του μήνα"...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

Γενικός γραμματέας του ΝΑΤΟ: Σε 5 χρόνια η Ρωσία θα είναι...

31
Ομιλία στο πολύ γνωστό βρετανικό think-tank, Chatham House, έδωσε ο γενικός γραμματέας του ΝΑΤΟ, Μαρκ Ρούτε, ο οποίος έκανε μια σειρά απο δυσοίωνες προβλέψεις...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 12 Ιουνίου 910: Μάχη του Augsburg, οι Ούγγροι...

0
Έχοντας αντιμετωπίσει μια σειρά από εισβολές και ήττες από τους Ούγγρους, ο ηγεμόνας της Ανατολικής Φραγκίας (η επικράτεια των Φράγκων -δημιούργημα του Καρλομάγνου- χωρίστηκε...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

EKTAKTO: Πτώση Boeing 787-8 Dreamliner της Air India, 242 οι επιβαίνοντες

Η πτήση ΑΙ 171 της Air India, με αεροσκάφος Boeing 787-8 Dreamliner κατέπεσε σήμερα, σχεδόν αμέσως μετά την απογείωση από το αεροδρόμιο του...

Η Δανία θέλει αντιαεροπορικά και ψωνίζει τα πάντα! Και IRIS-T και MICA και NASAMS

Λίγο από όλα είναι η επιλογή της Κοπεγχάγης για "έκτακτη ενίσχυση της αντιαεροπορικής της άμυνας" καθώς θέλει να έχει τα συστήματα σε λειτουργία έως...

Ο Τραμπ θα… κλαδέψει και το νέο ιπτάμενο ραντάρ E-7 Wedgetail της Αμερικανικής Αεροπορίας;

Πυκνώνουν τα μαύρα σύννεφα στο πρόγραμμα της Αμερικανικής Αεροπορίας για να προμηθευθεί νέα ιπτάμενα ραντάρ, E-7 Wedgetail της Βoeing, από τα οποία ήθελε να...