Πρώτες εικόνες έδειξε η τουρκική εταιρεία αεροπορικών κινητήρων TEI (TUSAS Engine Industries), θυγατρική της Turkish Aerospace, από τον κινητήρα που αναπτύσσει για το μαχητικό Kaan.
Ο συγκεκριμένος turbofan ονομάζεται TF35000 υποδηλώνοντας τη μεγίστη ώση του, ότι δηλαδή θα είναι περίπου 35.000 λίβρες (!) με μετάκαυση, ενώ σε ξηρά ώση θα φθάνει κάπου τις 23.000 λίβρες. Το πρόβλημα; Η TEI δεν έχει ποτέ πριν αναπτύξει δικό της κινητήρα υψηλών επιδόσεων (έχει παράγει τον turboshaft TS1400 για τα ελικόπτερα Gokbey, με απόδοση 1.400 ίππων) και είναι τώρα σε φάση έρευνας για turbofan κινητήρες των 6.000 και 10.000 λιβρών ώσης.
Αλλά το εξελικτικό βήμα σε κινητήρα 35.000 λιβρών είναι εξωφρενικό, χωρίς προηγούμενη πολυετή εμπειρία. Χαρακτηριστικά, τέτοια ώση αποδίδει ο F119 της Pratt & Whitney που κινεί το μαχητικό F-22! Δηλαδή μια κατασκευή από τις μεγαλύτερες διεθνώς εταιρίες αεροπορικών κινητήρων, ο οποίος εξελισσόταν σχεδόν για 15ετια. Αντίστοιχα, ίδια περίπου μεγίστη ώση αναφέρεται για τον κινεζικό Shenyang WS-15 (για το μαχητικό J-20), o οποίος εξελίσσεται 20 χρόνια τώρα και ακόμη δεν έχει ξεκινήσει η μαζική του παραγωγή.
Έτσι η τουρκική ανακοίνωση είναι σαφώς μεγαλοστομίας και πέραν κάθε λογικής. Ειδικά στον τομέα των αεροπορικών κινητήρων μεγάλων επιδόσεων, η εμπειρία, οι απαιτήσεις ειδικών μετάλλων και υλικών και επεξεργασίας, η μελέτη πολλαπλών σχεδιάσεων με χιλιάδες ώρες δοκιμών, είναι τόσο απαραίτητη που δεν μπορεί να ξεπεραστεί, ότι φιλόδοξες προθέσεις και να υπάρχουν. Παρόλα αυτά τέτοιες ανακοινώσεις έχουν τη χρησιμότητα τους για να δημιουργούν “αίσθημα ανάτασης”…