Μετά την πρόσφατη επιστολή Shanahan προς τον Τούρκο ομόλογό του και την διαφαινόμενη “εξαίρεση” των Τούρκων κατασκευαστών υποσυστημάτων του F-35, διάφορες Τουρκικές βιομηχανίες φαίνονται να περνούν στην αντεπίθεση, “διαφημίζοντας” τα υποσυστήματα που κατασκευάζουν με “μοναδικό” τρόπο και το κόστος που θα έχει η διεθνής βιομηχανία “πετώντας τους εκτός” συμπαραγωγής για το F-35. Η Alp Aviation, η AYESAS, η Kale Aviation, η Kale Pratt & Whitney και η ΤΑΙ παράγουν εξαρτήματα για το F-35 από το πρώτο αεροσκάφος.
Είναι χαρακτηριστικά τα απανωτά tweets της ΤΑΕ σήμερα (7 Ιουνίου)…:
JSF (F-35) Εμείς ως Τούρκος συνεργάτης στην παραγωγή του έργου αναπτύξαμε για πρώτη φορά στα μαχητικά αεριωθούμενα F-35 την Πανοραμική οθόνη Panoramic Cockpit Display για εξαιρετική αλληλεπίδραση αεροπλάνου-πιλότου, με σημαντικό ρόλο εδώ, το υψηλότερο επίπεδο και δεν ξέρουμε η “έξοδος” της επιχείρησης τι μπορεί να προκαλέσει στην εταιρική σχέση. Η Ayesaş έκανε το σχεδιασμό του λογισμικού για της δομή πολλαπλών οθονών στην οθόνη (Panoramic Cockpit – PKE). Όλες οι κάρτες γραφικών του PKE παράγονται από την Ayesaş. Αυτά δεν είναι απλά υποσυστήματα, είναι κρίσιμα σύστημα και η AYESAŞ ο μόνος προμηθευτής τέτοιας ποιότητας εργασίας, όπως και οι άλλες εταιρείες που παράγουν αντίστοιχα υποσυστήματα θα έχουν κόστος εάν φύγουν από την κατασκευή του F-35.
Tweets by sntrk_34
Όπως η ΠΤΗΣΗ έχει επισημάνει ακριβώς πριν ένα χρόνο (!) οι συνέπειες για την Τουρκική βιομηχανία θα είναι “έντονες”, ενώ όλοι οι υπόλοιποι υποκατασκευαστές μάλλον θα διαχειριστούν την κατάσταση χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα. Δεν είναι η πρώτη φορά εξάλλου που κάποιος απ τους “συν-κατασκευαστές” απειλεί να αποχωρήσει, το 2009 ήταν η Αυστραλία και το 2013 ήταν ο Καναδάς.
Διαβάστε στο άρθρο του Ιουνίου 2018 της ΠΤΗΣΗΣ πως αντιμετωπίστηκε η κατάσταση τότε…
Σίγουρα πάντως θα χρειαστεί (όπως επισημαίνουν και οι Αμερικάνοι εμπλεκόμενοι) μια περίοδος “προσαρμογής”… Η Τουρκία βρίσκεται στο πρόγραμμα F-35 από το 1999. Η τουρκική αμυντική βιομηχανία έχει αναλάβει ενεργό ρόλο στην παραγωγή αεροσκαφών και έχει επενδύσει 1,25 δισεκατομμύρια δολάρια στην φάση της ανάπτυξης του αεροσκάφους.
Οι Τούρκοι μπορούν να εκβιάσουν τις ΗΠΑ με συγκεκριμένα απάρτια του F-35;
“Βραχυπρόθεσμα, είναι σαφές ότι θα υπάρξει μεγάλη ζημιά” αν οι κυρώσεις επιβληθούν, τονίζει ο Dr.Cağlar Kurç, Επικεφαλής Λέκτορας στο Τμήμα Διεθνών Σχέσεων του Πανεπιστημίου Bilkent. “Μετά τις κυρώσεις, η τουρκική αμυντική βιομηχανία μπορεί να προσπαθήσει να γεμίσει το κενό καλύπτοντας (ανοργάνωτα ίσως) τις ελλείψεις όπως πχ κινητήρες. Αλλά δεν είμαι σίγουρος πόσο καιρό θα χρειαζόταν για να το πετύχει και να μετριάσει τις συνέπειες των κυρώσεων”, είπε.
Πως οι κυρώσεις λόγω S-400 μπορούν να “αχρηστεύσουν” σημαντικό μέρος της τουρκικής πολεμικής μηχανής