Ανεπιβεβαίωτη αναφορά για κατάρριψη του Aksungur από δυνάμεις του PKK.
————————————————————————-
Φωτογραφίες και βίντεο που αναρτήθηκαν στο Διαδίκτυο αναφέρουν τη συντριβή χθες ενός ΜΕΑΜ (Μη Επανδρωμένου Αεροχήματος Μάχης) τύπου Aksungur σε τοποθεσία του βορείου Ιράκ.
Το αερόχημα (με αριθμό μητρώου «TCB883») είχε παραδοθεί από την κατασκευάστρια ΤΑΙ το καλοκαίρι του 2022 στην Αεροπορία του Τουρκικού Ναυτικού.
Δεν υπάρχουν προς το παρόν πληροφορίες για την απώλεια του ΜΕΑΜ, εάν δηλαδή πρόκειται για μηχανική αστοχία ή είναι κατάρριψη.
Να θυμίσουμε από παλαιότερο δημοσίευμα της έντυπης «Πτήσης» (Νο 8, Ιανουάριος 2021) ότι στις 04-12-2020 η TUSAS ανακοίνωσε την έναρξη παραγωγής τού Anka Aksungur ή Anka-2, το οποίο πέταξε για πρώτη φορά τον Μάρτιο του 2019 και αναμενόταν να μπει σε υπηρεσία το 2021. Η ανάπτυξή του ξεκίνησε 18 μήνες πριν από την πρώτη πτήση, δηλαδή γύρω στα μέσα του 2017. Κατασκευάστηκαν δύο πρωτότυπα και ένα αερόχημα προπαραγωγής, με το πρόγραμμα πτητικών δοκιμών να συνεχίζεται στο μεσοδιάστημα και με αναφορές σε μια πτήση τον Σεπτέμβριο του 2020, όταν το UCAV πέταξε 28 ώρες με φόρτο 12 MAM-L, ενώ προηγουμένως είχε επιτύχει παραμονή στον αέρα 49 και 59 ωρών.
Το Aksungur προέρχεται από προσαρμογή της ατράκτου του αρχικού AΝΚΑ-S σε νέα πτέρυγα που υποστηρίζει τους δύο κινητήρες και τους δύο ουραίους προβόλους με διάταξη διπλού ουραίου πτερώματος. Το μη επανδρωμένο αερόχημα έχει μήκος 11,6 m, ύψος 3 m, εκπέτασμα 24 m, βάρος (MTOW) 3.300 kg, με ωφέλιμο φορτίο 750 kg. Το μέγιστο ύψος πτήσης φθάνει τα 40.000 πόδια, ενώ ο μέγιστος χρόνος περιπολίας τις 55 ώρες και η ταχύτητα πλεύσης τους 110 κόμβους. Ο χρόνος περιπολίας για αποστολή SIGINT με φορτίο 150 κιλών φθάνει τις 24 ώρες σε ύψος 35.000 ποδών, ενώ για αποστολή κρούσης με φορτίο 750 κιλών μπορεί να πετά 12 ώρες σε ύψος 25.000 ποδών.
Έχει σχεδιαστεί για ISR, κρούση, ναυτική συνεργασία, SIGINT/COMMINT κ.ά. Ως UCAV θα χρησιμοποιεί πληθώρα όπλων όπως MAM-L, MAM-C, Cirit, UMTAS/L-UMTAS, βόμβες γενικής χρήσης Mk81/82/83, LGB TEBER-81/82 (αποτελούν μετατροπή των Mk81/82), HGK-3 με σύστημα INS/GPS κ.ά. Η ανάρτηση εξωτερικά γίνεται σε τρεις φορείς με δυνατότητα μεταφοράς 150, 300 ή 500 κιλών. Το Aksungur διαθέτει AIS, τριπλό σύστημα πλοήγησης INS/GPS και διπλά συστήματα επικοινωνιών LOS/SATCOM.
Η λειτουργία του είναι πλήρως αυτόνομη με δυνατότητα ATOL και υποδομή «return to home». Το ΜΕΑΜ, αν και χρησιμοποιεί στις δοκιμές κινητήριο σύστημα από το Anka, διαθέτει δύο turbodiesel PD170 της TUSAS που προαναφέραμε. Πρόκειται για μονάδες βάρους 165 kg και μεγίστης ισχύος 170 hp, που χαρακτηρίζονται από χαμηλή κατανάλωση και πολύ καλή απόδοση στα μεγάλα ύψη. Συγκεκριμένα, στα 40.000 πόδια επιτυγχάνει ισχύ 90 hp. H ύπαρξη δύο κινητήρων εξασφαλίζει υψηλή αξιοπιστία και επιβιωσιμότητα, η οποία είναι απαραίτητη για αποστολές μεγάλης διάρκειας και για τον πολύτιμο εξοπλισμό που μεταφέρουν τα UAV. O τελευταίος μπορεί να περιλαμβάνει E-O/IR/LD, ραντάρ, ενώ πολύ ενδιαφέρουσα είναι η πρόταση για την έκδοση ναυτικής συνεργασίας με δυνατότητα ASW (Anti Submarine Warfare), η οποία μεταξύ άλλων θα ενσωματώνει συσκευή MAD και ατρακτίδιο για τη μεταφορά 18 ηχοσημαντήρων!