Συζήτηση έχει προκαλέσει μια αναγγελία των Τουρκικών Ενόπλων Δυνάμεων για πρόγραμμα πρόσληψης πιλότων στην Πολεμική Αεροπορία, εκτός της τυπικής «διαδρομής» με είσοδο στην δική τους σχολή Ιπταμένων.
Το πρόγραμμα αφορά Τούρκους πολίτες (δεν είναι ανοιχτό για αιτήσεις από το εξωτερικό) αποφοίτους πανεπιστημίου σε τμήματα μηχανολογίας, ηλεκτρολόγου μηχανικού, αεροδιαστημικής, υπολογιστών, ηλεκτρονικής, έως 28 ετών, με επαγγελματική άδεια εμπορικών πτήσεων (CPL, Commercial Pilot License) ενώ υπάρχει απαίτηση για επάρκεια αγγλικής γλώσσας. Μπορούν να υποβάλλουν αίτηση όσοι έχουν υπηρετήσει στις Ένοπλες Δυνάμεις (στρατιώτες, έφεδροι υπαξιωματικοί-αξιωματικοί), ή υπηρετούν ήδη. Εξτρά «πόντους» παίρνουν τα παιδιά θανόντων κατά την υπηρεσία. Εξαιρούνται όσοι -υποθέτουμε για πειθαρχικούς λόγους- αποκλείστηκαν από κάποιο πρόγραμμα εφέδρων αξιωματικών.
Η διαδικασία αποδοχής περιλαμβάνει αθλητικό τέστ, διακρίβωση φυσικής κατάστασης και αν πληρούνται τα όρια ύψους-βάρους, ψυχομετρικό τεστ, συνέντευξη, ιατρική εξέταση, έλεγχο ασφαλείας (υποθέτουμε εδώ πως θα γίνει ενδελεχής διερεύνηση αν ο υποψήφιος ήταν «γκιουλενιστής»). Δεκτοί ως υποψήφιοι γίνονται άνδρες και γυναίκες, κάτι που δεν προκαλεί έκπληξη καθώς η Τουρκία έχει γυναίκες πιλότους στην Αεροπορία της (και σε μαχητικά).
Όσοι γίνουν δεκτοί θα περάσουν από πρόγραμμα εκπαίδευσης αξιωματικών και πτητικό, ενώ στην λήξη του θα ονομαστούν ανθυπολοχαγοί (ανθυποσμηναγοί) και θα έχουν τα ίδια δικαιώματα/παροχές με εκείνους των στρατιωτικών σχολών.
Το πρόγραμμα αυτό μάλλον δείχνει πως η Τουρκική Αεροπορία δεν είναι ικανοποιημένη από τον αριθμό των χειριστών που διαθέτει, κάτι αναμενόμενο μιας και υπήρξε «κύμα» αποστρατειών έως και φυλακίσεων αξιωματικών που ήταν ύποπτοι για συμμετοχή στο αποτυχημένο πραξικόπημα του 2016, ή θεωρήθηκαν στις μετέπειτα έρευνες, ως φιλικοί με το κίνημα του Φατουλάχ Γκιουλέν. Επίσης υπήρξαν αρκετές αποχωρήσεις από την υπηρεσία, πιθανά λόγω κλίματος αλλά και λόγω κάπως καλύτερων προοπτικών στον ιδιωτικό τομέα.
Για να αντιμετωπίσει τις ελλείψεις προσωπικού η Τουρκική Αεροπορία μετά το πραξικόπημα, είχε κάνει και χρήση των “υπηρεσιών” της Πακιστανικής Αεροπορίας, με την οποία είχε τρέξει ένα πρόγραμμα ταχείας εκπαίδευσης νέων πιλότων, αλλά και με “δανεισμό” έμπειρων πιλότων για κάποιο χρονικό διάστημα. Επίσης κλήθηκαν να επανενταχθούν στις Ένοπλες Δυνάμεις βετεράνοι Τούρκοι πιλότοι σε καθεστώς εφεδρείας, οι οποίοι εργάζονταν σε ιδιωτικές αεροπορικές εταιρίες.
Το αν υπάρχει πληθώρα αιτήσεων για αυτό το πρόγραμμα είναι η απορία, μιας και με τέτοια προσόντα οι υποψήφιοι μάλλον θα έχουν ήδη ζήτηση στην τουρκική αεροδιαστημική βιομηχανία, όπου π.χ. η Turkish Aerospace διαφημίζει ότι θα προσλάβει χιλιάδες μηχανικούς τα επόμενα χρόνια για να υποστηρίξει το πρόγραμμα του νέου «Εθνικού Μαχητικού» όπως και τις άλλες δραστηριότητες της. Πάντως τέτοια προγράμματα εισόδου σε στρατιωτική υπηρεσία εκτός Στρατιωτικών Ακαδημιών δεν είναι πρωτοφανή σε χώρες του ΝΑΤΟ και η Τουρκία φαίνεται να δοκιμάζει και αυτή την «οδό» επάνδρωσης.