Ένα εγχώριο μαχητικό 5ης γενιάς που θα έχει εκτεταμένα χαρακτηριστικά stealth, προηγμένα ηλεκτρονικά και θα είναι δικινητήριο, θέλει η Τουρκία ως αντικαταστάτη του F-16: το TF-X.
Το πρώτο μοντέλο του αεροσκάφους σε πραγματικές διαστάσεις παρουσιάστηκε τον Ιούνιο στο Παρίσι, ενώ στόχος είναι η είσοδός του σε υπηρεσία στις αρχές της δεκαετίας του 2030. Όχι όμως να υπάρχουν τότε επιχειρησιακά 250 μαχητικά, όπως αναφέρει με γενναίες δόσεις υπερβολής το «TRT World» σε σχετικό σημερινό του άρθρο, στο οποίο αναλύει το χρονοδιάγραμμα του προγράμματος.
Το TF-X αναπτύσσεται από την TAI πριν ακόμη οι ΗΠΑ αποφασίσουν την αναστολή της συμμετοχής της Άγκυρας στο πρόγραμμα F-35, με αφορμή την έναρξη παραλαβής του ρωσικού Α/Α συστήματος S-400. Τον Ιανουάριο του 2017 υπογράφτηκε συμφωνία ύψους $137 εκατ. με τη BAE Systems, ενώ υπήρξε προηγουμένως συνεργασία με τη SAAB, αλλά και αργότερα με τη Dassault Systems. Έναν χρόνο μετά, το 2018, ανακοινώθηκε η δέσμευση $1,2 δις για τη στήριξη των 3.200 εργαζομένων που συμμετέχουν σε αυτό.
Θα μπορούσαν οι Τούρκοι να κατασκευάσουν το δικό τους stealth μαχητικό;
Μιας και η τουρκική βιομηχανία έχει κάνει άλματα σε θέματα ηλεκτρονικών και αεροπορικών όπλων, το κρισιμότερο ίσως θέμα είναι ο κινητήρας. Οι Τούρκοι ζητούν βοήθεια από τις κορυφαίες εταιρείες στον κόσμο, αλλά δεν έχουν καταλήξει ακόμη σε κάποια οριστική συμφωνία. Προβάδισμα έχει η Rolls-Royce, ενώ ενδιαφέρον δείχνει και η ρωσική Rostec. Αν οι Τούρκοι δεν αναπτύξουν κινητήρα υψηλών επιδόσεων, θα υπονομευτούν οι επιδόσεις του μαχητικού, καθώς επίσης η εξαγωγική του προώθηση. Γιατί πίσω από την ανεξαρτησία στον συγκεκριμένο τομέα, υπάρχει το κίνητρο των πωλήσεων σε άλλα κράτη.
Κατά τα άλλα το TF-X θα φέρει τα όπλα εσωτερικά, γιατί η μεταφορά τους σε εξωτερικές θέσεις θα αυξάνει το RCS του αεροσκάφους στα ραντάρ. Τα χαρακτηριστικά stealth υποστηρίζεται, δε, θα ενισχύσουν τα προηγμένα συνθετικά υλικά στην κατασκευή.
Οι Aselsan και οι Roketsan θα προσφέρουν τα ηλεκτρονικά και τα όπλα. Η Aselsan αναπτύσσει ένα ραντάρ τεχνολογίας AESA, που θα επιτρέπει στον χειριστή να εντοπίζει στόχους σε διαφορετικές κατευθύνσεις, χωρίς να αλλάζει την πορεία του μαχητικού. Η Roketsan θα πιστοποιήσει τον πύραυλο cruise SOM-J και θα εργαστεί πάνω σε μια πολυηχητική έκδοση του όπλου, που θα πετά 5 φορές γρηγορότερα από τον ήχο! Στο σκεπτικό των Τούρκων είναι ακόμη το μαχητικό να ελέγχει μέχρι δύο ΜΕΑ, που θα μπορούν να πλήττουν εχθρικούς στόχους, εναέριους ή επίγειους, χωρίς να αποκαλύπτεται η παρουσία του μαχητικού. Η ακτίνα δράσης του TF-X θα είναι 1.111km, υπερβαίνοντας την αντίστοιχη επίδοση του F-35.
Η Τουρκία υπερ-επιδοτεί την κατασκευή του μαχητικού TF-X, προετοιμασία για ένα αύριο χωρίς το F-35;
Πίσω στην πραγματικότητα, η Τουρκική Αεροπορία θα πρέπει να αποσύρει τα F-4 τα επόμενα χρόνια, καθώς και αριθμό μαχητικών F-16, αν δεν προχωρήσει σε πρόγραμμα εκσυγχρονισμού. Σε χρήση είναι τώρα περίπου 270-280 F-16 και F-4 – τα τελευταία θα αντικαθιστούσαν τα F-35. Την ίδια στιγμή, γειτονικές χώρες επενδύουν στην αναβάθμιση ή την αγορά νέων μαχητικών 4ης και 5ης γενιάς, τα οποία θα θέτουν σε υπηρεσία όταν η Άγκυρα θα πασχίζει να αντιμετωπίσει το επιχειρησιακό κενό που αφήνει η φιλονικία με τις ΗΠΑ για τους S-400 και τα F-35… Θα είναι το TF-X η λύση;
To τεύχος Αυγούστου 2019, Νο399 διαθέσιμο ηλεκτρονικά μέσω Joomag