Καταγράφοντας τις εξελίξεις στην τουρκική αμυντική βιομηχανία κεντρικό ρόλο βέβαια παίζει η προσπάθεια για την κατασκευή του «εθνικού μαχητικού» TF-X 5ης γενιάς στο οποίο η γειτονική χώρα έχει επενδύσει πάρα πολλά, όχι μόνο ως οπλικό σύστημα αλλά και ως «άλμα ανόδου» σε τεχνολογία.
Εδώ όμως πρέπει να αναφέρουμε μια παράλληλη εξέλιξη που φανερώνει την συνολική επένδυση που κάνει η Τουρκία στην αεροδιαστημική της έρευνα. Έτσι πριν λίγες μέρες η Turkish Aerospace Industries, η μεγαλύτερη εταιρία της χώρας και αυτή που έχει αναλάβει την εξέλιξη του TF-X, ανακοίνωσε τη δημιουργία ενός κέντρου ελέγχου της ραδιοδιατομής (RCS) του. To RCS είναι ουσιαστικά το ίχνος που παρουσιάζει ένα αεροσκάφος στο ραντάρ, ανάλογα την απόσταση από αυτή και την γωνία πτήσης του. Και βέβαια όσο πιο μικρό το RCS τόσο πιο «stealth» μπορεί να εκτιμηθεί το μαχητικό, καθώς μειώνει σημαντικά την ικανότητα αποκάλυψης και στοχοποίησης του από ραντάρ.
Έτσι μια υποδομή ελέγχου RCS είναι απαραίτητη για να δοκιμαστεί η σχεδίαση ενός μαχητικού, αν πραγματικά ανταποκρίνεται στην θεωρητική επίλυση και στη συνέχεια να γίνουν οι όποιες διορθώσεις και βελτιστοποιήσεις. Σύμφωνα με την Turkish Aerospace η εγκατάσταση θα είναι έτοιμη το 2024 και θα είναι η «5η μεγαλύτερη στον κόσμο» του είδους της.
Στο παραπάνω να προσθέσουμε πως είναι ήδη σε κατασκευή και αναμένεται να παραδοθεί το 2023 η μεγάλη αεροδυναμική σήραγγα που επίσης ετοιμάζει η Turkish Aerospace ώστε να εξυπηρετήσει τις δοκιμές όλων των ειδών αεροσκαφών (και μη επανδρωμένων). Θα είναι υποηχητική, κατάλληλη και για ελικόπτερα, προφανώς θα αξιοποιηθεί για το TF-X.
Και βέβαια να προσθέσουμε στην απαρίθμηση τα πεδία αεροπορικών δοκιμών, το δοκιμαστήριο βλημάτων Habras όπως και τα μεγάλα πεδία βολής στην Ανατολία, ένα σύνολο δηλαδή υποδομών που συνεισφέρουν στην ανάπτυξη πολεμικών αεροσκαφών, από τα πολλά που σχεδιάζει η Τουρκία. Όπου ειδικά στο TF-X τα ζητήματα που προκύπτουν από αυτή τη φιλόδοξη στόχευση είναι πολλά: από την εύρεση κατάλληλου κινητήρα, την αποδοτική σχεδίαση, την ενσωμάτωση τουρκικών ηλεκτρονικών που υποτίθεται θα είναι σχεδόν πλήρη, από ραντάρ AESA μέχρι δυνατότητες τεχνητής νοημοσύνης, έως την τήρηση των βεβιασμένων χρονοδιαγραμμάτων, που προβλέπουν παρουσίαση του μαχητικού το 2023 και πρώτη πτήση το 2026!
Διεθνές συμβόλαιο για την τουρκική εγκατάσταση δοκιμών βλημάτων