Παρά τη συνεχιζόμενη πρόοδο στους εγχώριους εξοπλισμούς, η Τουρκία εξακολουθεί να υποφέρει από την αδυναμία ανάπτυξης και παραγωγής κινητήρων «made in Turkey».
Σύμφωνα με το «Defense News», χαρακτηριστική περίπτωση είναι αυτή του άρματος μάχης Altay. Η Τουρκία έχει δαπανήσει μεγάλα ποσά στο Altay, αλλά η έλλειψη κινητήρα και συστήματος μετάδοσης δεν επιτρέπουν την παραγωγή του πρώτου εγχώριου άρματος μάχης στην ιστορία της χώρας. Με βάση τους αρχικούς προγραμματισμούς, το Altay έπρεπε να μπει σε υπηρεσία σε 24 μήνες από την υπογραφή του συμβολαίου, το 2018, όμως οι Δυτικές χώρες – κυρίως η Γερμανία – δεν θέλουν να μοιραστούν τεχνολογία για την κατασκευή κινητήρα στην Τουρκία. Ακόμα και το 2022 φαντάζει τώρα σαν αισιόδοξος στόχος.
Ψυχρή ομολογία αποτυχίας από Τουρκία: Ακόμα ψάχνουμε κινητήρα για το Altay!
Η Τουρκία χρειάζεται επίσης κινητήρες για τους πυραύλους, καθώς επίσης για το μαχητικό αεροσκάφος και τα ελικόπτερα που αναπτύσσει. Όσον αφορά τους πρώτους, οι εξελίξεις είναι θετικές. Πρόσφατα η Tusas Engine Industries (TEI) ανακοίνωσε την επιτυχή δοκιμή του κινητήρα turbojet TJ300, για κατευθυνόμενα βλήματα κατά πλοίων μέσου βεληνεκούς, και σε μεταγενέστερο στάδιο η τουρκική βιομηχανία θα μπορεί να κατασκευάσει ισχυρότερους κινητήρες για τους πυραύλους Atmaca και SOM. Η Τουρκία εισάγει σήμερα κινητήρες από τη γαλλική θυγατρική της SAFRAN, Microturbo.
Τουρκία προς Rolls Royce: Ας επαναδιαπραγματευτούμε τη συμφωνία για τους κινητήρες του TF-X
Τα πράγματα δεν είναι ωστόσο εξίσου καλά για τον κινητήρα του μαχητικού που θα προκύψει από το πρόγραμμα TF-X. Η Kale Group και η βρετανική Rolls-Royce υπέγραψαν συμφωνία αξίας £100 εκατ. ($124 εκατ.) το 2017, αλλά η συνεργασία «πάγωσε» λόγω διαφωνιών στη μεταφορά τεχνολογίας. Η τουρκική κυβέρνηση θέλει την αναβίωση της συμφωνίας, αλλά από το περιβάλλον της Rolls-Royce υπογραμμίζεται ότι ο πελάτης δεν δείχνει πρόθυμος να επιλέξει την προσφερόμενη πρόταση. Αρχικά πιστευόταν πως το TF-X θα πετάξει το 2023, αλλά τώρα η πρώτη πτήση του προγράμματος μπορεί να συμβεί μετά το 2025. Στα ελικόπτερα, η TEI αναπτύσσει τον κινητήρα TS1400 και πιστεύει ότι θα παραδώσει τον πρώτο κινητήρα για το ελικόπτερο Gokbey στο τέλος του έτους, αν και οι αναλυτές παραμένουν επιφυλακτικοί.
Σε γενικές γραμμές, αναφέρει το «Defense News», η αδυναμία κατασκευής εγχώριων κινητήρων δημιουργεί καθυστερήσεις ή είναι αιτία για την αναβολή προγραμμάτων. Αυτό δεν θα αλλάξει χωρίς σημαντική τεχνολογία από το εξωτερικό, αλλιώς οι τουρκικοί κινητήρες θα αυξήσουν δραματικά το κόστος παραγωγής των προγραμμάτων.