Τις υπηρεσίες για λόμπι της αμερικανικής δικηγορικής εταιρείας Arnold & Porter εξασφάλισε η τουρκική SSTEK, η οποία όμως ανήκει κατά 100% στην Διεύθυνση Αμυντικών Προγραμμάτων της Τουρκικής Προεδρίας, τη γνωστή SSB. Το συμβόλαιο αξίας 750.000 δολαρίων και διάρκειας έξη μηνών αναφέρει πως η δικηγορική εταιρεία (από τις πιο γνωστές στην Ουάσιγκτον) θα συμβουλεύσει την SSB και τους τούρκους εταίρους του προγράμματος παραγωγής των μαχητικών F-35 για το πως θα παραμείνουν σε αυτό «λαμβάνοντας υπόψη και αντιμετωπίζοντας τις πολύπλοκες γεωπολιτικές και εμπορικές παραμέτρους». Στο σχετικό συμβόλαιο αναφέρεται ακόμη πως η δικηγορική εταιρεία θα παρακολουθεί συνεχώς τις κυρώσεις που έχουν επιβληθεί στην Τουρκία και θα τις αναλύει, ενώ θα προσεγγίσει και τους εμπορικούς εταίρους της Τουρκίας στην παραγωγή των μαχητικών.
Στην πράξη η Τουρκία με αυτή την κίνηση, προσλαμβάνει έμπειρους Αμερικανούς λομπίστες (πέρα από αυτούς που ήδη έχει στις ΗΠΑ) ώστε να πιέσουν να αρθούν οι κυρώσεις που έχει υποστεί η χώρα για την αγορά των ρωσικών πυραύλων S-400. Με απώτερο στόχο είτε να επανεργοποιηθεί η προμήθεια 100 μαχητικών F-35 όπως είχε προγραμματίσει η Τουρκία, ή έστω με τους εγχώριους παραγωγούς να παραμείνουν ως υποκατασκευαστές εξαρτημάτων του αεροσκάφους.
Θυμίζουμε πως από τον Ιούλιο του 2019 η Τουρκία έχει -με απόφαση των ΗΠΑ- αποκλειστεί από την αγορά F-35, ενώ οι τούρκοι υποκατασκευαστές συνεχίζουν την παραγωγή των εξαρτημάτων, κάτι που αναμένεται όμως να τερματιστεί εντός του 2021 (η παράταση δόθηκε για να μην διαταραχθεί η ροή παραγωγής των μαχητικών). Αυτή τη στιγμή 10 τουρκικές εταιρείες, ανάμεσα τους οι Aselsan, η TAI, η Kale Aero, η Havelsan, η Ayesas, η ALP Aviation, παράγουν εξαρτήματα για το F-35 σε μια συμφωνία δυνητικής αξίας 12 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Τα παραπάνω αναφέρει δημοσίευμα στην ιστοσελίδα ForeignLobby.com η οποία προσθέτει πως στη συμβουλευτική ομάδα της Τουρκίας θα ενταχθούν ο τέως πρεσβευτής της Κροατίας στις ΗΠΑ, Miomir Zuzul, ο εταίρος της δικηγορικής εταιρείας Raul Herrera και ο σύμβουλος Charles Landgraf.
Η παραπάνω κίνηση φαίνεται πως είναι μέρος μιας γενικότερης στρατηγικής της Τουρκίας για επαναπροσέγγιση των ΗΠΑ μετά την αλλαγή ηγεσίας στην Ουάσιγκτον, όπου φαίνεται πως η Άγκυρα ελπίζει να βρει διόδους συνεννόησης με την ομάδα του Τζο Μπάιντεν. Πριν λίγες μέρες άλλωστε σε τουρκικά ΜΜΕ είχε κυκλοφορήσει η είδηση πως εμφανίζονται σοβαρές καθυστερήσεις στις επισκευές των κινητήρων των F-35 καθώς αυτοί παρουσίασαν πρόωρες φθορές (κάτι που πράγματι έχει συμβεί) και πως αυτό σε «συνδυασμό με τον αποκλεισμό των τουρκικών εταιρειών από την παραγωγή ανταλλακτικών, θα είναι καταστροφικό για το πρόγραμμα των νέων μαχητικών». Φαίνεται έτσι πως η Τουρκία θα προσπαθήσει μέσω λόμπι, μέσω διπλωματικών πιέσεων και μέσω πραγματικών προβλημάτων στην παραγωγή των F-35, να ξαναμπεί στο πρόγραμμα, ελπίζοντας να αγοράσει τελικά τα 100 μαχητικά.