7.8 C
Athens
Πέμπτη, 6 Φεβρουαρίου, 2025
ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΑΠΟΨΕΙΣΟι Τούρκοι διπλασιάζουν το Ναύσταθμο του Ακσάζ, η Ελλάδα "πάγωσε" Σούδα και...

Οι Τούρκοι διπλασιάζουν το Ναύσταθμο του Ακσάζ, η Ελλάδα “πάγωσε” Σούδα και Αλμυρό

- Advertisement -

Η αναβάθμιση του τουρκικού ναυστάθμου στο Ακσάζ, στη νοτιοδυτική πλευρά της Τουρκίας, που ανακοινώθηκε πρόσφατα, όταν ολοκληρωθεί, θα προσφέρει σημαντικά στην στρατιωτική ενδυνάμωση της Άγκυρας.

Όπως έχουμε ήδη γράψει, η αναβάθμιση προβλέπει νέες μεγάλες εγκαταστάσεις για να έχει εκεί μόνιμη βάση το ελικοπτερόφορο TCG Anadolu – με τα συνοδευτικά του σκάφη- και στο μέλλον το μεγάλο τουρκικό αεροπλανοφόρο που βρίσκεται υπό κατασκευή, με εκτόπισμα 60.000 τόνων. Συν βέβαια ναυπηγικές υποδομές, που θα συγκροτήσουν το τρίτο κρατικό αμυντικό ναυπηγείο της γειτονικής χώρας.

Η Τουρκία αναβαθμίζει δραματικά το 2ο Ναύσταθμο της στο Ακσάζ, εμείς;

Σε αντίθεση, η Ελλάδα αποφάσισε να σταματήσει την αναβάθμιση του Ναυστάθμου της Σούδας στην Κρήτη, κομβικό σημείο υψηλής στρατηγικής αξίας στην Ανατολική Μεσόγειο, τόσο εθνικά όσο και για “φίλες και σύμμαχες χώρες”.

Να σημειώσουμε ότι η εν λόγω αναβαθμιση είχε την έγκριση του ΚΥΣΕΑ, χωρίς παρατηρήσεις ή διαφωνίες, και αποτελούσε μέρος του προγραμματισμού περί Δομής Δυνάμεων 2021-2034. Ο σχεδιασμός αυτός ελάμβανε υπόψη του τις εξελίξεις και την παρουσία της Τουρκίας στη Λιβύη και σε κάποιο βαθμό είχε “δει” τα γεγονότα που καταγράφηκαν το 2024 στη Μέση Ανατολή, όταν δηλαδή χρειάστηκε η Σούδα για προβολή σημαίας αλλά και για επιχειρήσεις προστασίας των θαλασσίων οδών σε Ερυθρά Θάλασσα και Σουέζ.

Ενώ στο διάστημα 2021-2023, όπου σχεδιαζόταν αυτή η δική μας αναβάθμιση στη Σούδα, είχε τεθεί ο στόχος να μπορεί η Ελλάδα να “ανοιχτεί” περισσότερο στην Ανατολική Μεσόγειο, αλλά να είναι και υποστηρίξιμη, όταν και όποτε γινόταν, η επέκταση των χωρικών υδάτων μας, και νοτίως της Κρήτης.

Τι είναι αυτό που άλλαξε από το 2023 μέχρι το 2025 και ο σχεδιασμός ανετράπη; Πάντως όχι η απειλή, καθώς αυτή μεγεθύνεται και ποιοτικά και ποσοτικά. Μάλιστα, όταν εμείς “παγώνουμε” τη Σούδα και η Τουρκία αναπτύσσει το Ακσάζ, στην πράξη δημιουργούμε χώρο για μόνιμη στάθμευση στη γειτονική χώρα αεροπλανοφόρων και ομάδων μάχης του Αμερικανικού Ναυτικού και άλλων χωρών, που έως τώρα προτιμούν τις ελληνικές εγκαταστάσεις. Υποθέτουμε πως αυτό δεν το έχουν σκεφτεί όσοι συμβούλευσαν σχετικά, ότι δηλαδή έτσι έμμεσα βοηθάμε την τουρκική σημαντικότητα στην Ανατολική Μεσόγειο.

NAVAL SUPPORT ACTIVITY SOUDA BAY, Greece (June 25, 2024) Sailors assigned to Naval Support Activity (NSA) Souda Bay, prepare to moor the Nimitz-class aircraft carrier USS Dwight D. Eisenhower (CVN 69) at the NATO Marathi Pier Complex in Souda Bay, Greece, during a scheduled port visit on June 25, 2024. NSA Souda Bay provides logistical and operational support to the components of the Dwight D. Eisenhower Carrier Strike Group, which arrived in the Eastern Mediterranean after an eight-month deployment in the U.S. 5th Fleet area of operations.  (U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist 2nd Class Andrew Eder)

Τα λάθη όμως δεν σταματούν εκεί. Υπάρχει και άλλη απόφαση, αυτή να ακυρωθεί η κατασκευή της προβλήτας του Πολεμικού Ναυτικού στον Παγασητικό, κοντά στον Αλμυρό, για τα αποβατικά πλοία του. Η πρόταση αυτή είχε περιεχόμενο καθώς θα πετύχαινε την αποκέντρωση των πλοίων του Στόλου, με τα αποβατικά να μετακινούνται δίπλα στις εγκαταστάσεις της Ταξιαρχίας Πεζοναυτών στο Βόλο, ώστε να είναι δυνατή η άμεση μετακίνηση προς τα νησιά, μιας από τις πιο αξιόμαχες μονάδες μας. Με το συγκεκριμένο σημείο να μπορεί να καλύψει τόσο το Βόρειο όσο και το Νότιο Αιγαίο, χωρίς τις καθυστερήσεις αλλά και τον κίνδυνο να βρίσκονται όλες οι ναυτικές υποδομές και τα πλοία στην Σαλαμίνα.

Έτσι “χάνουμε” μια κρίσιμη ναυτική βάση στο μέσο της ηπειρωτικής χώρας, ενώ η παραμονή της Ταξιαρχίας Πεζοναυτών στην περιοχή έχει στρατηγική αξία, καθώς, αν χρειαστεί, μπορεί να μετακινηθεί και οδικώς προς Θράκη γρήγορα (λόγω οδικών/σιδηροδρομικών αρτηριών), αλλά και να είναι κοντά στις βάσεις ελικοπτέρων της Αεροπορίας Στρατού. Και πάλι δηλαδή εδώ επιδιωκόνταν η καλύτερη επιχειρησιακή αξιοποίηση μιας μεγάλης μονάδας, με πρόσβαση σε όλα τα μέσα μεταφοράς της. Εκτός εάν η υψηλή κινητικότητα και ευελιξία, όπως και η διασπορά, δεν είναι ιδιαίτερα σημαντικά.

To αρματαγωγό “Λέσβος”

Και δυστυχώς είναι αρνητική η διεθνής ερμηνεία που προκύπτει με αυτές τις αποφάσεις. Γιατί ενισχύεται η εικόνα μιας Ελλάδας που αποσύρεται από την ενίσχυση των αμυντικών της δυνατοτήτων, σε εποχή κιόλας όπου οι γεωπολιτικές εντάσεις στην περιοχή αυξάνονται. Και ακόμη περισσότερο ερμηνεύεται αυτή η αλλαγή, ως έλλειψη μακροπρόθεσμης σκέψης και προγραμματισμού, και χωρίς φροντίδα των στρατηγικών μας συμφερόντων.

Ενώ είναι ξεκάθαρο πως η απόφαση για τη Σούδα και τον Παγασητικό, στέλνει ένα λάθος μήνυμα αυτοπεριορισμού στην αντίπαλη πλευρά, η οποία διευρύνει και τη φιλοδοξία της και την παρέμβαση της και τις δικές υποδομές και τα μέσα, μαζί με έντονους λεονταρισμούς. Αλλά λάθος μήνυμα στέλνουμε και στους συμμάχους μας σε ΝΑΤΟ και ΕΕ: ότι…

H συνέχεια στο Naval Defence

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

13 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
13 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΠΤΗΣΗ Podcasts: Αντιναύαρχος ε.α. Δημήτριος Καβουλάκος, Μέρος 2ο, οι φρεγάτες MEKO παραμένουν απαραίτητες

Σο δεύτερο μέρος της ανάλυσης των μεγάλων ανοιχτών θεμάτων του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού, ο συντάκτης της ''ΠΤΗΣΗΣ'' Γιάννης Ρέκκας, συζητά με τον Αντιναύαρχο...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

«Ατζέντα 2030» και ένα παιδί μετράει τα άστρα

20
Του Ιπποκράτη Δασκαλάκη- Αντιστράτηγου ε.α., διδάκτορα Διεθνών Σχέσεων στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, μέλος του διοικητικού συμβουλίου του Ελληνικού Ινστιτούτου Στρατηγικών Μελετών (ΕΛΙΣΜΕ), διαλέκτη στη Σχολή...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 5 Φεβρουαρίου 1991: Η συντριβή του C-130 στο...

1
Μεταγωγικό αεροσκάφος C-130Η της Πολεμικής Αεροπορίας συντρίβεται στο όρος Όθρυς, κατά τη διάρκεια της προσέγγισης στο αεροδρόμιο της Νέας Αγχιάλου. Από την πρόσκρουση σκοτώνονται...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Ιρανική καινοτομία: Σε υπηρεσία το πρώτο “αεροπλανοφόρο” μη επανδρωμένων – φωτό

Οι Ιρανοί Φρουροί της Επανάστασης παρουσίασαν σήμερα στα ύδατα του Κόλπου το πρώτο τους πλοίο από το οποίο μπορούν να απονηώνονται μη επανδρωμένα αεροσκάφη,...

Θ. Σκυλακάκης και Γ. Παπαναστασίου συζήτησαν για την πορεία της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας – Κύπρου

Η πορεία της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας - Κύπρου συζητήθηκε στη συνάντηση που είχαν σήμερα στην Αθήνα ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Θόδωρος Σκυλακάκης και...

Γ. Γεραπετρίτης: Η Ελλάδα φιλοδοξεί να αποτελέσει τη φυσική πύλη εισόδου της Ινδίας προς την Ευρώπη

«Η Ελλάδα υποστηρίζει πλήρως το οραματικό έργο του Οικονομικού Διαδρόμου Ινδίας-Μέσης Ανατολής-Ευρώπης (IMEEC) και φιλοδοξεί να αποτελέσει τη φυσική πύλη εισόδου της Ινδίας προς...